המקור: הנהגים של WAZE • ענת גורן עם השרים מאיר כהן ויעל גרמן

הנהגים שעזרו להפוך את "וויז" לענקית הניווט שנרכשה על ידי גוגל, אבל לא זכו להשתתף בחגיגות • השרים כהן וגרמן שהתפטרו החודש נפטרים מהמשרדים שחנכו לפני פחות משנתיים, וסופדים לתכניות שמעולם לא הספיקו ליישם, כתבתה של יעל גרמן • דעות "המקור": על מנהיג השמאל שייאלץ לסתום את האף בבחירות הקרובות, ומדוע הוא חייב להתחיל לאמץ סדר יום ביטחוני

זמן צפייה: 43:19

לפני קצת פחות מעשור גויסו מתנדבים רבים ונלהבים לפרויקט חדש של איש הייטק אלמוני, שביקש להפוך את הניווט בדרכים לתוכנה חינמית, פתוחה ואמינה. שעות ארוכות הם העבירו בכבישים שכוחי אל, בהתייעצויות ליליות ובתיקוני תוכנה – שמעולם לא הייתה אמורה להפוך למסחרית, ובכל זאת נמכרה לגוגל בסכום העתק של מיליארד דולר. "קיבלנו עץ ריחני ומדבקה לפסח", סיפרו לחדשות10. החברה בתגובה: "הם מנסים להרוויח על חשבוננו".

"זה הרגשה כזאת, לא יודע, ציונית אפילו, אידיאלית. למפות את הארץ, ליצור כבישים יש מאין", אמר ל"מקור" רועי גורודיש, אחד מנהגים רבים שאת שמותיהם אומנם מעולם לא שמעתם, ועדיין יש להם חלק בלתי מבוטל בהצלחה האדירה ביותר של ההייטק הישראלי בשנים האחרונות.

לא פחות ממיליארד דולר שילמה גוגל העולמית תמורת הזכות לרכוש את Waze, אפליקציית הניווט הישראלית - שבכלל נולדה כפרויקט קהילתי, של חבורת מתנדבים נלהבים. בתחילת 2006 הם הצטרפו ל"פרימאפ - פרוייקט המיפוי החופשי של ישראל, בעידוד הנמרץ של אהוד שבתאי, אז הייטקיסט צעיר, שמחליט יום אחד שנמאס לו שנתוני מפות ניתן להשגה רק תמורת תשלום של אלפי שקלים.

שבתאי החליט שהדבר הטובה ביותר לגשת לפרויקט מהפכני שכזה הוא לפנות לנהגים עצמם. הוא פונה לפורומים של חובבי טכנולוגיה באתר "תפוז" ובאתרים אחרים ומבקש מהגולשים להצטרף לאתגר הייחודי: "הדרך היחידה לפתח משהו חופשי היא על-ידי הקמת קהילה שתפתח מפות חופשיות בעצמה", הוא כותב ומוסיף כי "הפרויקט זקוק לקהילה, בדיוק כמו שהקהילה זקוקה לפרויקט".

עשרות מצטרפים לפרויקט ומשתפים פעולה - לשם המטרה עצמה, ומתוך הבנה שאין לפרויקט אופי מסחרי. שבתאי עצמו נהג להבהיר לגולשים כי "כל נתוני המפה משוחררים כל יום באופן חופשי. כך הפרוייקט פועל וזה לא ישתנה".

לילות כימים הקדישו הנהגים כדי לנסוע לרחבי הארץ, למקומות נטולי רחובות ושמות, כדי למפות אותם ברמה הדקדקנית ביותר. מנהלי-על ממונים כדי לתקן טעויות, אי-דיוקים ובעיות אחרות. לאחר מכן ממונים גם מנהלי אזורים, ומתכנתים האמונים על תיקון הקוד הפתוח של התוכנה. המיזם השאפתני מתפתח ומתעתד, למרבה האירוניה, לקרוא תיגר על מיזם המפות של גוגל.

זמן מה לאחר השקפת האייפון יצא הפרויקט בהצהרה נרגשת, לפיו התוכנה החדשה אדפטיבית מעתה גם לטלפונים ניידים - לראשונה בארץ ובעולם. מדובר היה גם בנקודת מפנה גם עבור המייסד שבתאי, שנפגש עם יועץ אסטרטגי בתחום ההייטק, הממליץ לו "להקים חברה עסקית ולעשות משהו גדול".

מתברר כי באותה תקופה שבה יזמי Waze כבר הסבירו למשקיעים איך הם עומדים להרוויח מיליונים בזכות עבודתם של המתנדבים - למתנדבים סופר סיפור אחר לחלוטין. "פעם אחת דיברתי עם אהוד על כסף, הוא אמר אני לא מאמין שאי פעם אמכור אותה. היה לנו חשוב מאוד שלא יהיה כסף, תוכנה חברתית", סיפר אחד הנהגים המתנדבים, שהודה כי אם היזמים היו מודים שרגליהם כבר נטועות בעולם העסקים - היו שוקלים חלק מחבריו לפרוש מהפרויקט.

רק במאי 2008, לאחר שהושלם הגיוס של עשרות מיליוני שקלים ממשקיעים, וכשהמפה כבר במצב מאוד מתקדם - שבתאי מעדכן את המתנדבים כי השיג מימון וכי בכוונתו לפתוח חברה. המתנדבים מקבלים הודעת דואר אלקטרוני המודה להם על מאמציהם, ולפעמים גם עץ ריחני או מדבקה לפסח. המאמצים עצמם, מאידך, נמצאים כעת "בבעלות או לפי רשיון מ-Waze"-מה שלא מאפשר להפיק מהם תכנה חדשה וחופשית מטעם המשתמשים.

תגובת Waze: "טענות מגמתיות ומסולפות, נטולות יסוד עובדתי"

"מייסדי ווייז ובעקבותיהם החברה, המציאו יש מאין, בהשקעה ניכרת של כישרון, מאמץ והון, טכנולוגיה חדשנית ומורכבת. באמצעותה יצרה ווייז אפליקציה ייחודית המאפשרת, בין היתר, רשת חברתית של נהגים ושירותי ניווט, מיפוי ועומסי תנועה. ווייז ממשיכה לשכלל את הטכנולוגיה והשירותים שלה כל העת, ויצרה וממשיכה ליצור לקהילת משתמשיה תועלת רבה.

נתבקשנו להגיב על שורה של טענות המשקפות, כפי שנמסר לנו, טענות מתוך בקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה כנגד החברה ומייסדיה. הטענות מגמתיות ומסולפות והן נטולות כל יסוד עובדתי או משפטי. לדעתנו, מדובר בניסיון פסול של קומץ אנשים להרוויח שלא כדין על חשבון חדשנותה והצלחתה של ווייז. לווייז ולמייסדיה שורה ארוכה של טענות אשר יש בהן כדי להפריך לחלוטין את כל הנטען כלפיהם, אולם דברים אלה יכולים להתברר אך ורק בפני בית המשפט. הדברים נכונים בפרט כאשר מדובר בהליך המצוי בשלביו המקדמיים, כאשר לא ניתן כלל אישורו של בית המשפט להגיש את התביעה הייצוגית, וכאשר בקשה למחיקת ההליך כולו על הסף, מתבררת בימים אלה בפני בית המשפט.

חבל לנו על כך שמערכת התכנית בחרה לתת במה לטענות האמורות, וליקטה את הדברים באופן המציגם בצורה מסולפת תוך הסקת מסקנות חסרות בסיס."