המקור: אבא בהריון

סיפורו האמיתי והמרגש של יובל טופר ארז, שעבר ניתוח לשינוי מין ונכנס להריון בתור גבר. מצלמת "המקור" ליוותה אותו לכל אורך חודשי ההריון ועד ללידה

זמן צפייה: 01:03:01

אבא מתל אביב מתכונן בהתרגשות ללידה השנייה פרי בטנו.
האב הטרנסג'נדר נאבק להסתיר את "כרס הבירה" התופחת שלו ופוטר בחיוך את מבטיהם החשדניים של הבריות. "אני מפלס עבור אחרים כמוני את הדרך", הוא מסביר. נסלי ברדה ליוותה אותו לאורך תשעה חודשי הריונו ונכחה גם בביורוקרטיה הנוקשה שאוכף משרד הפנים על זוגות שאינם עונים להגדרה המסורתית "בעל ואישה". משרד הפנים: "הוא מסרב להירשם בתור אימא".

יובל טופר ארז נראה במבט ראשון כמו אב רגיל שמטייל עם עגלת תינוקו ברחוב. רק מבט נוסף, כשהוא יוצא לבקר בסניף קופת החולים, חושף את הבטן העגולה שמתחת לחולצתו. הוא מצפה שיתחיל בקרוב לקבל עליה הערות. "זה עדיין גבולי לכרס בירה גדולה", הוא אומר בצחוק.

טופר ארז יכול להיכנס להיריון מהסיבה הפשוטה שבמקור, הוא נולד כנקבה. לאחר מכן בנעוריו עבר תהליכים לשינוי מין ובשנים האחרונות הוא חי כגבר. בניגוד לחלק מהטרנסג׳נדרים האחרים שבוחרים להסיר בניתוח את איברי הרבייה שלהם, טופר ארז לא עשה כן. "לכן אין שום סתירה", הוא מסביר בחיוך.

טופר ארז (26), סטודנט לתואר ראשון, חי בתל אביב עם בן זוגו ובנו לירי, בן שנה וחצי. הוא מודה שלפעמים היה מעדיף להימנע מהמבטים הרבים שהוא מושך מהסביבה. "אבל אני כן מרגיש שאני משנה פה משהו, מפלס את הדרך לבאים אחריי", הוא אומר. מתן טופר ארז, בן זוגו, קצת פחות אופטימי. הוא מזכיר שבחברה עדיין קיימת תופעה של אלימות כלפי טרנסג'נדרים ומספר שאתמול, כשבן זוגו ההריוני הלך לסופר, אנשים התלחששו והביטו בו בחשדנות.

עד כמה שונה היריון של גבר מאישה? הגיניקולוגית ד"ר מיכל לוריא מסבירה שלא הרבה. השוני היחיד, כך היא אומרת, הוא הדעה הקדומה שמטילה ספק בשפיות של טרנסג'נדרים. טופר ארז, ששינה את מינו לפני 6 שנים, מכיר את הדעות הקדומות גם מלפני כן, בהיותו בן למשפחת טופר, משפחה דתית ירושלמית. בשעתו הוא היה הבת הבכורה וגם היחידה שנולדה למשפחה ובה 4 אחים מהמין הזכרי. היו אנשים במשפחתו שהתקשו לקבל השינוי שעבר, וניתקו עמו קשר. היתר נאלצו לקבל את הסיטואציה ואומרים היום "זה המצב ועם זה ננצח".

בשלב מסוים המחסור בהורמונים גבריים מתחיל להכביד על טופר ארז. הוא נתקל ביותר ויותר מבטים חשדניים, ומצב רוחו הולך ומדכדך. בדיקת האולטרסאונד המוצלחת משפרת את מצב הרוח וגם הרופא החובש כיפה, מספר בן הזוג מתן, מפגין כבוד. הוא משנה את המין של טופר ארז בתוך התיק הרפואי לזכר, למרות שהוא אינו חייב לעשות זאת.

"יש אצלי מקום לנשיות"

אל הבועה החמימה של המשפחה חודרת לבסוף המציאות. בעקבות כמה תקיפות אלימות נגד טרנסג'נדריות מתארגנת בתל אביב צעדת מחאה. טופר ארז מצטרף לצעדה ומסביר מאין עלולות לנבוע פעולות השנאה: "אני מערער על משהו שנחשב כטבעי, לכן אנשים תופשים את זה כבעייתי".

במהלך ההיריון מגלה טופר ארז שבבטנו הוא מגדל בת. הוא מתאר לעצמו שבשלב מסוים ייאלץ להסביר לה מדוע בחר לוותר על הנשיות שלו. "היא באה למשפחה גברית, ואני פוחד שהיא תרגיש שאין פה מקום לנשיות. אנחנו רוצים לשדר לה שיש כאן מקום לכל דרך שתבחר״ הוא אומר ומספר שבמקום השם אלכס, קיצור של השם הגברי אלכסנדר, הם חושבים לתת לה נשי. הוא ובן זוגו מתארגנים ללידת בית עם מיילדות מקצועיות, סיטואציה שבה, לדבריהם, הם לא יצטרכו להסביר את עצמם לאף אחד.

בסופו של דבר מגיע יום הלידה. לאחר מכן, כשהתינוקת בת שלושה ימים, נוסעים בני הזוג למשרד הפנים. דווקא אז הפקידה מסרבת לרשום כחוק את התינוקת, ומסבירה לבני הזוג שגבר לא יכול ללדת, ואם הוא ילד בכל זאת- הרי שהוא "לא גבר. נקודה".

התשובה הזו מפתיעה את בני הזוג, משום שברישום בנם הראשון, משרד הפנים מצא פתרון. אז ילד יובל בבית החולים שמו הופיע בתעודת הלידה במקום שם האם, מה שאילץ את משרד הפנים לרשום לראשונה שני הורים ביולוגיים מאותו המין. את הפקידה כעת זה לא מעניין, ובני הזוג פונים למנהלת סניף משרד הפנים בתל אביב. זאת מציעה להם לפנות לקופת חולים עם מספר תעודת זהות זמני, על מנת להסדיר עבור התינוקת ביטוח רפואי "כמו שעושים הזרים".

"ביום יום אני אבא"

משרד הפנים מנסה לאלץ את טופר ארז להכריע בין הזהות שלו לבין זו של התינוקת שלו. הוא מנסה לפתור זאת בדרכים אחרות, רוכש עבורה ביטוח פרטי ופונה לפתירת העניין בדרכים משפטיות, כדי להלחם עבור זכויותיה האזרחיות של הילדה.

הוא ומשפחתו חוזרים בינתיים לשגרה. הוא שב לקחת הורמונים גבריים ובקרוב תיעלם לגמרי הבטן ההריונית שלו.

שלטונות מדינת ישראל, לחילופין, מעדיפים לעצום עיניהם בכוח ולמנוע פיתרון למשפחה הזו ועוד אלפי משפחות אלטרנטיביות כמוה. למרות הכול, טופר ארז לא מתחרט על כל התהליכים שעבר. "ביום יום אני אבא, מה זה קשור למה שיש לי בתחתונים? זה לא".

תגובת משרד הפנים: "אם יובל טופר ארז היה מסכים לשינוי ברישום לא הייתה עולה המורכבות. המבקשים התנגדו לרישום האם הטבעית כאמה של הקטינה, ועמדו על כך שתירשם כאביה, על אף שהמסמכים שהציגו להוכחת הלידה העידו כי היא אם הקטינה. משכך, נוצר קושי ברישום הקטינה. בני הזוג יזומנו להשמיע דבריהם בלשכת רשות האוכלוסין, במטרה לגבש פתרון לסוגיה".