18 אלף דק' איחור ו-512 ימי מחלה: השיבושים ברכבת במספרים

לוח הזמנים החדש של רכבת ישראל שייכנס לתוקף בשבוע הבא, עלול להחמיר את מחאת הנהגים שגורמת כבר עתה לבזבוז זמן יקר: רק החודש, איבדו הנוסעים כ-300 שעות בהמתנה

(בווידאו: המספרים מאחורי הסכסוך בין הנהלת הרכבת לעובדים) 

הרוחות ברכבת ישראל סוערות בשבועות האחרונים, והסיבה לכך תגיע בשבוע הבא – לוח הזמנים החדש שייכנס לתוקף, יפעיל יותר רכבות ויביא לשינויים בקווים. המהלך עלול להצית שביתות נוספות ולגרום לנזק רב למערכת עצמה ולנוסעים בפרט.

לפי נתונים שהגיעו לידי חדשות 13, בעקבות כל השינויים, השיבושים והשביתות, ציבור הנוסעים בזבזו זמן רב בהמתנה – במיוחד בחודש החולף. בחודש ינואר השנה, נרשמו 10,762 דקות איחור של הרכבת ובחודש אחריו נרשמו 12,105 דקות איחור. במארס נרשם זינוק, כאשר הנוסעים איבדו יותר מ-18 אלף דקות- כ-300 שעות של המתנה.

 
 
 
 עומסים בעקבות שיבושים בתנועת הרכבות
 

עומסים בעקבות שיבושים בתנועת הרכבות (חדשות 13)

 

נוסף לכך, בחודשים הראשונים השנה, ינואר ופברואר, היה ניתן לראות זינוק של כ-200% במספר ימי המחלה שנהגי הקטר הכריזו עליהם. אשתקד דיווחו הנהגים על 173 ימי מחלה לעומת 512 ב-2019. כמו כן, רק במהלך חודש מארס אירעו 32 מקרים בהם נהגים עצרו באמצע הדרך, דיווחו שהם חולים או צריכים להתפנות.

מקור הסכסוך נובע מסידור העבודה החדש, שמוסיף לנהגים שעות נהיה נוספות. ועד עובדי הרכבת מותחים ביקורת קשה על התנהלות ההנהלה על כך שמחייבים אותם לנהוג יותר שעות ממה שהם נוהגים עכשיו ובכך מפרים איתם הסכמים. הנהגים טוענים כי הסידור החדש הוא מסוכן, ומנגד בהנהלה אומרים כי מדובר רק בחצי שעה נהיגה נוספת ביום. לטענת הוועד, הנהלת החברה "מנסה בכוחנות להוציא סידור עבודה מסוכן בטיחותית המסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים".

מוועד עובדי הרכבת נמסר בתגובה: "בניגוד מוחלט לפרסומים הפיקטיביים של הנהלת הרכבת שמנסה בכל דרך, גם במחיר סילוף העובדות, להסית את הציבור נגד עובדיה, במיוחד נגד הנהגים – נהגי הרכבת עושים את עבודתם במסירות ובמקצועיות".

רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (istock)

 

ביום שלישי פורסם דוח המסכם את פעילות רכבת ישראל לשנת 2018, שהציג הפסדים בסכום של 330 מיליון שקלים, זאת לעומת 2017, אז ההפסד עמד על 50 מיליון שקלים בלבד. השיבושים והביטולים הבלתי פוסקים עלו לחברה הממשלתית ביוקר, והיא שילמה השנה 46 מיליון שקלים בקנסות על אי עמידה ביעדי הדיוק.

בשנת 2018 נסעו ברכבת כ-68 מיליון נוסעים - זינוק של 4.8% מהשנה שלפני כן. הרכבת לא הייתה ערוכה לקלוט את הנוסעים הרבים, ובשל כך נגרמו עומסים כבדים שהורידו את מדד הדיוק ב-6.5%.

בדוח צוין כי ההנהלה שוקלת תוכניות התייעלות, חלקן כוללות צמצום כוח האדם בשלוש השנים הקרובות – נושא שעשוי להיות נפיץ על רקע הסכסוך המתמשך עם הוועד. נוסף על כך, בדוח נכתב כי הקו החשמלי לירושלים יושלם במלואו עד הרצליה רק במארס 2020, באיחור של שנתיים ולמרות ההבטחות לפעילות מלאה.