דוח הרכבת: הפסדים של 330 מיליון שקל – בהנהלה שוקלים פיטורים

את השנה החולפת מסכמת רכבת ישראל בעלייה של 5% במספר הנוסעים – לצד ירידה של 6.5% במדד דיוק לוחות הזמנים. נבדקות אפשרויות התייעלות שונות, הכוללות צמצום בכוח האדם

  • פורסם ב:
  • 26/03/2019 23:00
  • |
  • עודכן ב:
  • 27/03/2019 00:18
  • |
  • כתבים:
  • ליאור קינן

רכבת ישראל מסכמת את 2018 בהפסדים של 330 מיליון שקלים. זאת לעומת 2017, אז ההפסד עמד על 50 מיליון שקלים בלבד – כך עולה מדוח שפורסם אתמול (שלישי). השיבושים והביטולים הבלתי פוסקים עלו לחברה הממשלתית ביוקר, והיא שילמה השנה 46 מיליון שקלים בקנסות על אי עמידה ביעדי הדיוק.

בשנת 2018 נסעו ברכבת כ-68 מיליון נוסעים. מדובר בזינוק של 4.8% מהשנה שעברה. הרכבת לא הייתה ערוכה לקלוט את הנוסעים הרבים, ובשל כך נגרמו עומסים כבדים שהורידו את מדד הדיוק ב-6.5%.

בדוח צוין כי ההנהלה שוקלת תוכניות התייעלות, חלקן כוללות צמצום כוח האדם בשלוש השנים הקרובות – נושא שעשוי להיות נפיץ על רקע הסכסוך המתמשך עם הוועד. נוסף על כך, בדוח נכתב כי הקו החשמלי לירושלים יושלם במלואו עד הרצליה רק במארס 2020, באיחור של שנתיים לאחר ההבטחות.

 
 
 רכבת
 

רכבת ( החדשות 13)

 

לפני כשבועיים הודיעו מספר נהגי רכבת בפער של דקות ספורות כי הם חולים וכי ייעדרו מהעבודה. זאת, חרף הכרזת ההסתדרות יום קודם לכן, כי העיצומים בחברה הסתיימו. הנהלת הרכבת ייחסה את האירועים לוועד העובדים ומסרה כי הוא "ממשיך את העיצומים ופוגע בנוסעים".

עם זאת, ועד העובדים הכחיש קשר להודעת הנהגים, וטען כי "שוב הנהלת הרכבת בוחרת לחרחר מריבה ולהכפיש את העובדים. ההודעה של ההנהלה מנותקת מהמציאות. כל הרכבות עובדות ואין שום הנחיה של הוועד להיעדר מהעבודה".

יממה קודם לכן, הודיעה ההסתדרות כי בתום משא ומתן בין הצדדים, תמו העיצומים בקווי רכבת ישראל, וכי תנועת הרכבות תשוב לפעולה סדירה בכל רחבי הארץ. הנהלת הרכבת בירכה על הודעת ההסתדרות, והודיעה כי הגישה תלונה במשטרה נגד נציגי ועד העובדים על "שימוש לרעה במשרה, הפרת אמונים והפרעה לעובד ציבור". 

 ביטול קווי רכבת
 

ביטול קווי רכבת (חדשות 13 )

 

מההסתדרות נמסר כי "בתום ישיבה בין יו"ר הסתדרות המעו"ף ומ"מ יו״ר האגף לאיגוד מקצועי ארנון בר דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי וועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי, ועד עובדי הרכבת נעתר לבקשתו של בר דוד לעצור את שביתת קווי הרכבת ולהפסיק את הצעדים הארגוניים בחטיבת המטענים, מתוך התחשבות בציבור נוסעי הרכבת ומתוך אחריות לגורל החברה". 

מההנהלה נמסר כי הם "רואים בחומרה רבה את הפסקת תנועת הרכבות בארץ, תוך שימוש ברשת החירום הרכבתית ו'חטיפת' עשרות אלפי נוסעים בעת נסיעתם". בנוסף, דיווחה ההנהלה על הוראות ארגוניות שניתנו על ידי ועד העובדים, שלדבריה "פוגעות בשירות הניתן לנוסעים, מסרסים את הרכבת ופוגעים בה אנושות - תפעולית ותקצובית". 

בין השאר, אחראי ועד העובדים לביטולים חוזרים של ניסויי רכבות במנהרות גילון, שבמידה שיצליחו יאפשרו את ייעול הקו לכרמיאל. לדברי ההנהלה, "ועד העובדים מסכל מזה שבועיים את הניסוי, תוך פגיעה חוזרת בנוסעים תושבי הצפון".