הסיבה המרכזית להתפטרות יו"ר ועדת ההיתרים: חוסר גיבוי מהמבקר

יוסף שפירא תמך בעמדת פרקליטי רה"מ שיש לאפשר להם להופיע שוב בפני הוועדה, שקבעה כי נתניהו לא יוכל לממן את משפטו באמצעות מקורביו. בג"ץ ידון מחר בבקשת עורכי הדין

נאשם – כפוף לשימוע: יו"ר ועדת ההיתרים, השופט בדימוס עוני חבש, שהודיע על התפטרותו לפני כעשרה ימים, עשה זאת כיוון שהרגיש שמבקר המדינה יוסף שפירא אינו מגבה אותו. זאת, בין היתר, בשל העובדה כי יוסף שפירא תמך בעמדת פרקליטי ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש לאפשר להם להופיע שוב בפני הוועדה. בקשתם הוגשה לאחר שוועדת ההיתרים קבעה כזכור כי ראש הממשלה לא יוכל לממן את משפטו באמצעות מקורבים בעלי הון.

מחר, בג"ץ ידון בבקשת פרקליטי ראש הממשלה. גורמים המעורים בדבר אמרו לחדשות 13 כי במידה והשופטים יתמכו בעמדת מבקר המדינה ועורכי דינו של נתניהו, ייתכן כי כל חברי הוועדה יתפטרו מתפקידם, דבר שיגרום לדיון בבקשת רה"מ למימון משפטי להתעכב משמעותית.

 
 השופט בדימוס עוני חבש
 

השופט בדימוס עוני חבש (סער יעקב, לע"מ)

 

כאמור, יושב ראש ועדת ההיתרים של משרד מבקר המדינה, השופט בדימוס עוני חבש, הודיע לפני עשרה ימים על התפטרותו. זאת, לאחר שבחודש שעבר דחתה הוועדה את בקשת נתניהו למימון הוצאותיו המשפטיות. לדברי חבש, הוא החליט לסיים את תפקידו לאחר שחש כי מופעלים על הוועדה לחצים פוליטיים. משמעות ההתפטרות היא שאם בג"ץ יורה להחזיר את בקשת נתניהו לוועדה, לא בטוח שחבש יישב בה.

ביום שני שעבר עתר נתניהו לבג"ץ נגד החלטת הוועדה למתן היתרים על ידי מבקר המדינה,שדחתה כאמור את הבקשה החוזרת שהגישו פרקליטי נתניהו לקבלת היתר לסיוע במימון הוצאות ההגנה על משפטו באמצעות מקורביו.

בעתירה שהוגשה, פרקליטי רה"מ ונתניהו תקפו את חברי ועדת ההיתרים וטענו כי החלטתם התקבלה בחוסר סמכות ולוקה בחוסר סבירות קיצונית. "החלטה שגויה מיסודה, בלתי מידתית ובלתי סבירה בעליל, שניתנה בהיעדר סמכות", נכתב. "מול מערכה כבדה וחסרת תקדים זו והמשאבים העצומים שהשקיעה המדינה כדי לחקור ולגבש את החשדות בעניינו של ראש הממשלה, עומד אדם בודד ויחיד, בשר ודם, הנדרש לגייס משאבים אדירים, לצד תעצומות נפש כדי לממש את חזקת החפות העומדת לו ולהיאבק על חפותו".

 יוסף שפירא ובנימין נתניהו
 

יוסף שפירא ובנימין נתניהו (רויטרס, מארק ניימן, לע"מ)

 

"ההחלטה מבוססת ביסודה על מבחן שגוי שכלל וכלל אינו רלוונטי לענייננו, 'מבחן היכולת הכלכלית', שנועד בעיקרו לצרכים שונים כגון בקשה לפטור מאגרת בית המשפט. כשם שאין מקום למשוא פנים ולהצדקתו של אדם בדין רק בשל דלותו, כך אין גם מקום למשוא פנים לחיובו של אדם בדין, רק בשל היותו בעל אמצעים. הוועדה זקפה לחובת ראש הממשלה את מצבו הכלכלי, והיא כלל לא הייתה מוסמכת להיזקק לו והיא אף לא טרחה לברר אותו ולא אפשרה לרה"מ להתייחס לנושא. החלטת ועדת ההיתרים חותרת תחת עקרונות היסוד של השיטה, היא ניתנה בחוסר סמכות ובחריגה מסמכות והיא לוקה בחוסר סבירות קיצוני".

הוועדה קבעה אז כי מבחינה טכנית אין ערר על החלטתה הקודמת, אלא אם כן יש שינוי נסיבות דרמטי, מה שלטעמם לא היה המקרה. הוועדה ציינה כי נתניהו לא דיווח בבקשתו הראשונה על העובדה שכבר קיבל כסף מבן דודו נתן מיליקובסקי. בנוסף, נתניהו יחויב להחזיר את הכסף שקיבל, כ-300 מאות אלף דולרים. "המבקש (נתניהו) עצמו ובאי כוחו מילאו פיהם מים ולא הביאו עובדה משמעותית זו לידיעת הגורמים המוסמכים", נכתב בהחלטה.


עוד נכתב, כי לטענת בא כוחו של נתניהו, "'ראש הממשלה פעל בתום לב מוחלט ובהתאם לייעוץ משפטי ראוי ומקצועי שניתן לו בעניין זה'. הדברים אינם פשוטים בעינינו כלל ועיקר". לדברי הוועדה, "קשה להעלות על הדעת מחשבה לפיה ניתן לקבל כספים בהיקף של מעל מיליון שקלים בלי לעבור שלבים ומדרגות. ראש הממשלה איננו "טירון" בתפקידי שר וסגן שר. החל מהכנסת השתיים עשרה, משנת 1988, הוא מכהן בתפקידים אלה, בשנת 1996 נבחר לראשונה לכהונת ראש ממשלה. החל מכהונתו הראשונה כסגן שר, הוא ממלא עם כניסתו לתפקיד הצהרה על הון, נכסים וזכויות".