"היה שנון ומלא קסם": שמעון ראם נהרג בהתרסקות המטוס באתיופיה

ראם, בן 55, הותיר אחריו רעיה ו-5 ילדים. חבריו סיפרו: "היה איש משפחה למופת" • רשויות תעופה, בין השאר בצרפת ובריטניה, הודיעו שישעו השימוש במטוסים מהדגם שהתרסק

התרסקות המטוס באתיופיה: הותר היום (שלישי) לפרסום שמו של ההרוג השני באסון התרסקות מטוס "אתיופיאן אירליינס" ליד בירת אתיופיה אדיס אבבה ביום שבת. שמעון ראם, בן 55 מזכרון יעקב, עסק בפיתוח אמצעי מיגון לאבטחה ובייעוץ אבטחה בארץ ובעולם. "היה אדם יצירתי עם יכולות חשיבה נדירות", סיפרו חבריו. משפחתו העידה על "איש משפחה למופת שהיה מודל חיקוי והערצה בחיי כל אחד ואחת מבני המשפחה". הוא הותיר אחריו, אמא, שבעה אחים ואחיות, רעיה וחמישה ילדים. 

ראם, יליד דימונה, היה קצין חי"ר בצה"ל ועם שחרורו הצטרף לשב"כ והשתלב באגף האבטחה. הוא שירת ביחידה לאבטחת אישים ושימש כמנהל הביטחון של שתי שגרירויות בדרום אמריקה. עם חזרתו לארץ השתלב בחטיבה לאכוונת האבטחה בארץ ובעולם. בהמשך, עבר ראם למשרד החוץ ושימש בתפקיד מנהל ביטחון אזורי באל על. 

משנת 2018 שימש ראם כסמנכ"ל אבטחה בחברת שפרן מקבוצת BDO - Operational Excellence. עמיתיו סיפרו כי היה איש שנון ומלא קסם ובעל יכולות מקצועיות וניהוליות גבוהות. 

 
 
 
המטוס האתיופי וזירת ההתרסקות
 

המטוס האתיופי וזירת ההתרסקות (רויטרס)

 

בתוך כך, הצטרפו היום רשויות תעופה אזרחיות באירופה, בהן צרפת, אירלנד גרמניה ובריטניה, לקריאה לקרקע את מטוסי הבואינג 737 מקס 8. מוקדם יותר היום הודיעו אוסטרליה וסינגפור כי יסגרו את מרחב התעופה האווירי שלהם לכניסת מטוסים מהדגם האמור. חברות תעופה שונות, בהן גם נורוויג'יאן איירליינס, הודיעו אף הן כי ישעו את השימוש במטוס הבואינג. 

במקביל, קראו פוליטיקאים בכירים בארה"ב, בהם מיט רומני, אליזבת וורן וברני סנדרס, להפסיק את השימוש בדגם הבואינג 737 מקס. זאת על אף שבואינג הבהירה היום כי מנהל התעופה האמריקני אינו מכתיב פעולות הקשורות בדגם בשלב הזה. 

אתמול הותר לפרסום שמו של ההרוג השני באסון, אבי מצליח, בן 49 ממעלה אדומים. מצליח הותיר אחריו אישה ושתי בנות. הוא נסע לאתיופיה כחלק מנסיעת עסקים. מוקדם יותר באותו היום אותרה הקופסה השחורה מהמטוס - כך מסרה חברת התעופה. בתוך כך, מנהלי רשות התעופה האזרחית בהודו, ה-DGCA, הודיעו כי יבקשו מחברת בואינג מידע והבהרה על נסיבות ההתרסקות. כמו כן, המנהל ידון עם שני ספקי דגם המטוס למדינה, Jet Airways ו- SpiceJet, האם להמשיך להפעיל את המטוסים. זאת, לאחר שמספר חברות הודיעו שלשום כי קרקעו טיסות של סוג המטוס שהתרסק.

גביהאו פיקאדו, שהיה עד להתרסקות המטוס, תיאר את רגעי ההתרסקות. "עשן היתמר מהחלק האחורי של המטוס, ואז הוא התרסק בקול פיצוץ רם", סיפר. לדבריו, הוא ראה את המטוס סוטה ממסלולו, בעוד שמזוודות ובגדים בוערים החלו ליפול מכלי הטיס. "בתוך שניות, המטוס התרסק". 

מאלקה גלטו, חקלאי שבשטחו התרסק כלי הטיס, תיאר גם הוא את הרגעים שלפני ההתרסקות: "ראיתי עשן ושמעתי קולות מוזרים. חפצים קטנים, שנראו כמו ניירות, נפלו מהמטוס. פתאום נשמע רעש מוזר, המטוס ביצע פנייה פתאומית – והתרסק". 

זירת התאונה באתיופיה
 

זירת התאונה באתיופיה (רויטרס )

 

"נשמע פיצוץ עז, ואחריו עשן רב היתמר בשמיים", סיפר תושב נוסף. "הגענו לכאן בריצה, והוכינו בהלם ובעצב רב ממה שקרה. ראינו חלקי גופות, מסמכים ודרכונים בכל עבר. ראיתי מסמכי זיהוי של קנייתים, מסמכים מאוניברסיטה אמריקנית. ראיתי תמונות של אנשים אתיופים וסינים". אדם נוסף סיפר כי "אש החלה לבעור בזנב המטוס. הוא ניסה להתרומם, אבל החל להתנודד מצד לצד. לבסוף, כאשר עבר מעל הבית שלנו, חזית המטוס נטתה כלפי מטה והזנב עלה כלפי מעלה. הוא התרסק ישירות לקרקע, ואז התפוצץ".

טיסת 302 ET המריאה ביום שבת בשעה 08:38 מהבירה אדיס אבבה לכיוון ניירובי, בירת קניה. שש דקות לאחר ההמראה, בשעה 08:44, המטוס התרסק באזור העיר בישופטו – 62 ק"מ מדרום מזרח לאדיס אבבה. בתחילת הטיסה לא היה נראה דבר חשוד במכ"ם - המטוס, שכנס לשימוש לפני פחות משישה חודשים, המריא במהירות תקינה לגובה של 2438.4 מטרים. אתר FLIGHTRADAR24 העוקב אחר טיסות, דיווח כי לטיסה הייתה "קצב טיפוס לא יציב לאחר ההמראה".