המשבר ברכבת: הוועד השבית את כל הקווים לכמה דקות • האזינו

בתום ישיבה בין ועד העובדים וההנהלה, החליטו בוועד להשבית זמנית את כל הרכבות. "ההנהלה מתעקשת לפגוע בבטיחות הנוסעים" • עיכובים צפויים במהלך היום בכל הקווים

  • פורסם ב:
  • 12/03/2019 11:50
  • |
  • עודכן ב:
  • 12/03/2019 14:10
  • |
  • כתבים:
  • ליאור קינן

תנועת כל הרכבות ברחבי הארץ נעצרו היום (שלישי) לכמה דקות בהנחיית ועד עובדי הרכבת. להחלטת הוועד קדמה ישיבת מו"מ בין נציגי ההסתדרות, ועד העובדים וההנהלה שהסתיימה ללא הגעה להבנות. בעקבות ההחלטה צפויים שיבושים ועיכובים בתנועת הקווים שאינם מושבתים, לאורך כל היום. נוסעים דיווחו על עיכובים משמעותיים בזמני קווים בתחנת תל אביב סבידור מרכז. בתוך כך, השביתה בקווים הראשונים-לוד וכרמיאל-חוף הכרמל ממשיכה זה היום השלישי ברציפות.

ברגעי ההשבתה, נשמע ברשת הקשר של הרכבת אחד מחברי הוועד אומר: "החל מרגע זה כל הרכבות בארץ עוצרים
(הטעות במקור) לחמש דקות. כל הנהגים, אני חוזר, לעצור את כל הרכבות בארץ לחמש דקות. בעוד חמש דקות תחדשו תנועה". לאחר ההודעה, ענו חלק מהנהגים כי קיבלו את ההוראה והם מבצעים אותה.

בתום הפגישה נמסר מהוועד כי "לצערנו הנהלת החברה לא ממלאת אחר הוראות בית הדין וממשיכה להתעקש על פגיעה בטיחותית בנוסעים ובנהגים. נציגות העובדים תמשיך לעשות את כל המאמצים בכדי להביא לפתרון המשבר". מנגד, ב"רכבת ישראל" דחו את ההאשמות: "לצערנו ההסתדרות והוועד מתעקשים, לא מתגמשים ומסרבים להגיע להסדר. הנהלת הרכבת תמהה על ההתעקשות של הוועד שלא לממש את החלטת בית הדין בדבר סידור הנהגים, ועל חוסר האחריות מול עשרות אלפי הנוסעים הנפגעים מידי יום".

 
 
 
 ביטול קווי רכבת
 

ביטול קווי רכבת (החדשות 13)

 

"בעקבות עצירת כלל הרכבות בארץ, תוך הוראה פראית של וועד העובדים, הפוגעת במאות אלפי נוסעים, צפויים שיבושים ועיכובים בתנועת הקווים שאינם מושבתים, לאורך כל היום, בכלל זה ל'רכבת החיוכים' המופעלת עבור ילדים חולי סרטןמדובר בהוראה המשתמשת בנוסעים כבני ערובה, שרק ועד חסר אחריות וחסר שיקול דעת יכול להורות. זאת לצד סכנה בטיחותית משמעותית למאות הרכבות שברשת, בשל עצירת פתע של כולן", לשון תגובת רכבת ישראל.

ראש הממשלה נתניהו הגיב גם הוא על השבתת הרכבות וכתב כי "את השביתות ברכבת צריך להפסיק מייד. ניסנקורן, שר האוצר של לפיד וגנץ, ישבית את המדינה. הוא יחזיר אותנו אחורה לכלכלת הסתדרות שתפגע באזרחים. אסור לתת לזה לקרות. חייבים להמשיך קדימה עם ממשלת ימין של הליכוד - כלכלה חופשית שפותחת את השוק לתחרות ומורידה מחירים לטובת האזרחים‬". בתגובה, נמסר ממפלגת כחול לבן: "רה״מ הוא לא קורבן - אלא מי שאחראי למחדל הרכבת בעשור האחרון".

ניסנקורן הגיב להאשמות ראש הממשלה ואמר: "נתניהו לחוץ מהחקירות ומחפש אשמים במחדלים שהוא מוביל ובכישלון המחפיר שלו ושל שר התחבורה בטיפול בתחבורה הציבורית בישראל. הוא יכול להאשים את כולם גם באי רכישת קרונות שהביאו לעומסי הענק ברכבת ובכך שעשור אחרי תחילת העבודות קו הרכבת לירושלים עדיין עוצר באמצע בנתב"ג - אבל שקרים לא יעזרו לו". 
 

גם שר התחבורה ישראל כץ התייחס לאירועים ואמר כי "אני מגנה את השבתת הרכבות והפגיעה בציבור הנוסעים ומגבה את הנהלת הרכבת לנקוט בכל צעד חריף שידרש כדי להפסיק תופעות מסוג זה". "רכבת ישראל חייבת לעבור תהליך של ארגון מחדש כדי לשפר את השירות לנוסעים, עקב התרחבות פעילות הרכבת, ועל ועד העובדים לשתף פעולה עם תהליך זה ולא לנסות ולמנוע אותו", הוסיף כץ. "שביתות ופגיעה בנוסעים הם דבר בלתי נסבל ולא נשלים עם חזרת תופעות מסוג זה, שנעלמו לאחר ביצוע הרפורמה ברכבת לפני שנים".

רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (רויטרס)

 

מקור הסכסוך נובע מסידור העבודה החדש שמוסיף לנהגים שעות נהיגה נוספות. הנהגים טוענים כי הסידור מסוכן, ומנגד בהנהלה אומרים כי מדובר רק בחצי שעת נהיגה נוספת ביום. לטענת הוועד, הנהלת החברה "מנסה בכוחנות להוציא סידור עבודה מסוכן בטיחותית המסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים".

בהודעה שנשלחה בשבוע שעבר מטעם ועד העובדים, נכתב כי הנהלת הרכבת תוציא סידור עבודה חדש לנהגים, שלפיו ההנהלה תוכל להקצות לכל היותר 12 נהגים לטובת הדרכה, בניגוד לעשרות שביקשה קודם לכן. עוד הוסיפו כי "לאור העובדה שהסידור החדש יאפשר עבודה תוך שמירה על בטיחות הנוסעים והנהגים, נהגי הקטר יעבדו לפיו בהתאם להחלטת בית הדין".

במכתב שנשלח לעובדי החברה לפני כשבועיים, לאחר דיון שהתנהל בעניין בבית הדין, הודיע הוועד לעובדי החברה כי "ההנהלה מסתירה מהציבור את העובדה שהיא מצד אחד מטילה עומס נוסף על קבוצה מסוימת של נהגים, ומאידך גורמת לכך שעשרות נהגים יהיו מובטלים".