גם היום: העיצומים ברכבת ישראל נמשכים - שני קווים מושבתים

ההנהלה, ועד העובדים וההסתדרות לא הצליחו להגיע לסיכום, והקווים ראשונים-לוד וכרמיאל-חוף הכרמל לא יופעלו. המגעים צפויים להימשך היום. "מתנצלים בפני הנוסעים"

יום שני ברציפות: תחנות הרכבת הראשונים, כרמיאל ואחיהוד לא יפעלו היום (שני) בעקבות סכסוך בין ועד העובדים של רכבת ישראל, ההנהלה וההסתדרות. בין הצדדים קיים נתק, אך המגעים צפויים להימשך היום. מרכבת ישראל נמסר: "אנו מתנצלים בפני הנוסעים על חוסר האחריות של ועד העובדים ופגיעתם בעשרות אלפי נוסעים".

כאמור, אתמול הושבתו בהפתעה שני קווי רכבת, הראשונים-לוד וכרמיאל-חוף הכרמל, לאחר שהמגעים בין הצדדים לא צלחו. מקור הסכסוך נובע מסידור העבודה החדש שמוסיף לנהגים שעות נהיגה נוספות. הנהגים טוענים כי הסידור מסוכן, ומנגד בהנהלה אומרים כי מדובר רק בחצי שעת נהיגה נוספת ביום. לטענת הוועד, הנהלת החברה "מנסה בכוחנות להוציא סידור עבודה מסוכן בטיחותית המסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים". לדברי הוועד, ההחלטה להשבית את הקווים רק משעות הצהריים, באה מתוך התחשבות בחיילים שעושים את דרכם לבסיסם בשעות הבוקר.

רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (istock)

 

יו"ר אגף הסברה, דוברות ופרסום בהסתדרות, יניב לוי אמר אתמול: "השיחות בין ההסתדרות, ועד העובדים והנהלת רכבת ישראל נקלעו למבוי סתום. כל הצעות הפשרה שהועלו על ידי ההסתדרות והוועד נדחו על ידי הנהלת חברת הרכבת. נציגות העובדים מצרה על התנהגות הנהלת החברה שבחרה לא לכבד אף הצעה ואף להחריף את המשבר, וקוראת לה להתעשת. הוועד ינהג באחריות בגיבוי ההסתדרות, ומעבר לשני הקווים המושבתים לא תהיה פגיעה נוספת בנוסעים".

בועז הירש, סמנכ"ל נוסעים ברכבת ישראל, מסר: "לצערנו, ועד העובדים החליט לדחות את הצעת הפשרה של הנהלת הרכבת וההסתדרות וסרב להגיע להסכמות בנוגע לסידור הנהגים החדש. כתוצאה מכך, עוד בזמן הדיון הושבתו בצורה פראית שני קווי נוסעים. נכון לרגע זה אין שירות כלל לתחנות כרמיאל, אחיהוד וראשונים. הנהלת הרכבת קוראת לוועד לנהוג באחריות, לחזור לעבודה לאלתר ולשרת את ציבור הנוסעים כמתחייב".

הנהלת הרכבת התנצלה בפני הנוסעים וטענה כי "ועד העובדים פורץ בשביתה פראית וחסרת אחריות תוך פגיעה בנוסעים ללא כל צורך. אנו מצרים על כך שועד עובדי הרכבת פוגע בנוסעים ובשרות באופן חמור ואף קורא לנוסעים שלא ליסוע ברכבות מנימוקי בטיחות לכאורה. אנו קובעים כי הרכבת היא בטוחה והועד מנהל מאבק על כסף וניסיון לשליטה בניהול הרכבת".

  רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (החדשות 13)

 

בהודעה שנשלחה בשבוע שעבר מטעם ועד העובדים, נכתב כי הנהלת הרכבת תוציא סידור עבודה חדש לנהגים, שלפיו ההנהלה תוכל להקצות לכל היותר 12 נהגים לטובת הדרכה, בניגוד לעשרות שביקשה קודם לכן. עוד הוסיפו כי "לאור העובדה שהסידור החדש יאפשר עבודה תוך שמירה על בטיחות הנוסעים והנהגים, נהגי הקטר יעבדו לפיו בהתאם להחלטת בית הדין".

במכתב שנשלח לעובדי החברה לפני כשבועיים, לאחר דיון שהתנהל בעניין בבית הדין, הודיע הוועד לעובדי החברה כי "ההנהלה מסתירה מהציבור את העובדה שהיא מצד אחד מטילה עומס נוסף על קבוצה מסוימת של נהגים, ומאידך גורמת לכך שעשרות נהגים יהיו מובטלים".

לדבריהם, "משמרת העבודה של נהג מכילה מרכיבים רבים של בדיקת המערכים, היבטים של ביטחון ובטיחות, החלפה של רכבות, סקירות,  בדיקות בלמים ומערכות הפעלה ועוד. בפועל גם נהג שנוהג ביום 'רק' חמש שעות מוצא את עצמו לא פעם עובד שמונה שעות ויותר, מבלי שאפילו ניתנת לו הזכות להפסקת אוכל". עוד הודגש בהודעת הוועד כי "הסידור החדש מסוכן. הנהגים לא יכולים לנהוג אותו".