השיבושים ברכבת: ועד העובדים צפוי להשבית שני קווים בצהריים

נציגי הנהגים ייפגשו הבוקר עם נציגי ההנהלה וההסתדרות, ואם הצדדים לא יגיעו לפשרה יבוטלו קווי כרמיאל-חיפה וראשונים-לוד החל מהשעה 14:00

ועד עובדי רכבת ישראל להתחיל בעיצומים היום (ראשון) בשעה 14:00, שיפסיקו את תנועת קווי כרמיאל-חיפה וראשונים-לוד. זאת ברקע הסכסוך בין הוועד להנהלת הרכבת סידור העבודה החדש שמוסיף לנהגים שעות נהיגה נוספות.

נציגי הוועד, הנהלת הרכבת וההסתדרות ייפגשו במטרה למנוע את העיצומים. הנהגים טוענים כי הסידור, שמוסיף להם שעות עבודה רבות, מסוכן, ומנגד בהנהלה אומרים כי מדובר רק בחצי שעת נהיגה נוספת ביום.

רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (istock)

 

לטענת ועד העובדים, הנהלת החברה "מנסה בכוחנות להוציא סידור עבודה מסוכן בטיחותית המסכן את הנהגים ואת ציבור הנוסעים". לדברי הוועד, ההחלטה להשבית את הקווים רק משעות הצהריים, באה מתוך התחשבות בחיילים שעושים את דרכם לבסיסם בשעות הבוקר.

עוד נמסר מטעם הוועד כי "אנו מבקשים להתריע כי ככל שסידור העבודה שהנהלת הרכבת מבקשת להוציא אל הפועל אכן יצא מחר כמתוכנן, ומתוך דאגה לשלומם ולבטיחותם של הנוסעים, אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קוי הרכבת בכל רחבי הארץ".

בהודעה שנשלחה בשבוע שעבר מטעם ועד העובדים, נכתב כי הנהלת הרכבת תוציא סידור עבודה חדש לנהגים, שלפיו ההנהלה תוכל להקצות לכל היותר 12 נהגים לטובת הדרכה, בניגוד לעשרות שביקשה קודם לכן. עוד הוסיפו כי "לאור העובדה שהסידור החדש יאפשר עבודה תוך שמירה על בטיחות הנוסעים והנהגים, נהגי הקטר יעבדו לפיו בהתאם להחלטת בית הדין".

במכתב שנשלח לעובדי החברה לפני כשבועיים, לאחר דיון שהתנהל בעניין בבית הדין, הודיע הוועד לעובדי החברה כי "ההנהלה מסתירה מהציבור את העובדה שהיא מצד אחד מטילה עומס נוסף על קבוצה מסוימת של נהגים, ומאידך גורמת לכך שעשרות נהגים יהיו מובטלים".

לדבריהם, "משמרת העבודה של נהג מכילה מרכיבים רבים של בדיקת המערכים, היבטים של ביטחון ובטיחות, החלפה של רכבות, סקירות,  בדיקות בלמים ומערכות הפעלה ועוד. בפועל גם נהג שנוהג ביום 'רק' חמש שעות מוצא את עצמו לא פעם עובד שמונה שעות ויותר, מבלי שאפילו ניתנת לו הזכות להפסקת אוכל". עוד הודגש בהודעת הוועד כי "הסידור החדש מסוכן. הנהגים לא יכולים לנהוג אותו".

עוד ביקש הוועד להבהיר כי הדיון שהתקיים בבית הדין לא עסק בשורת העיצומים שעליהם הכריזו, ולא דן בטענות על פיטורי העובדים הצפויים ועל הפגיעה בכלל עובדי הרכבת במסגרת מהלך הצמצומים שמתכננת הנהלת החברה. לדבריהם, בניגוד להודעת ההנהלה, הצעדים אינם פוגעים ברכבות הנוסעים. ועד העובדים הצהיר, כאמור, כי במידה שלא יהיו הסכמות עד ליום שני באשר לסידורי העבודה של הנהגים, הם יפעילו את סכסוך העבודה הקיים בחטיבת נוסעים.

מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה: "הנהלת רכבת ישראל קוראת לראשי ההסתדרות ולוועד העובדים בראשותה של הגברת גילה אדרעי, להתעשת, לנהוג בשיקול דעת ולגלות אחריות כלפיי מחויבותם לאזרחי מדינת ישראל נוסעי הרכבת. הפגיעה המתוכננת בנוסעים, בסטודנטים ובחיילי צה"ל שחוזרים לבסיסם ביום ראשון - היא צעד כוחני, פרוע ונטול שיקול דעת. כזכור, בית המשפט אישר להנהלת הרכבת להוסיף כחצי שעת נהיגה ביום לנהגי הקטרים באופן שזמן הנהיגה יעמוד על 3 שעות ו-50 דקות ביום, במקום 6 שעות מותרות ביום, וזאת תמורת תוספת שכר. מהלך זה הוא קריטי על מנת לעמוד באתגר הרכבת הפועלת ב-180% תפוסה. הנהלת הרכבת הכורעת תחת עומס בלתי סביר והנאנקת תחת תוכניות התייעלות הכרחית מצפה מהעובדים להיות שותפים באופן חיובי בתהליכים המשמעותיים הנעשים ברכבת ישראל, ולהימנע מפגיעה במאות אלפי הנוסעים."