מוקד משטרתי - ואפליקציה: הפתרונות שימנעו את החרם הבא

תיבה למכתבים אנונימיים, "ספסל חברות" וטכנולוגיות שיעזרו להורים לוודא שילדיהם לא במצוקה: פתרונות יצירתיים לתופעת החרם הולכים ומתגברים, ואף מיושמים בשטח • מוחרמים

בבית הספר "שקד" שבאשדוד מאמינים שהם אחראים על ביטחונם של הילדים והילדות לאורך כל שעות היממה. מילת המפתח בהתמודדות שלהם עם תופעת החרם היא "דיווח". בחדר המורות, קרן המנהלת, יפעת היועצת וסגל המורות מגיעות למסקנה שלפעמים לא המורה היא שצריכה לפתור את הבעיות אלא התלמידים והתלמידות – ואלה מעבירים בכל שבוע שיעור על ערכים, קבלת השונה וסובלנות.

עם זאת, גם בסביבה הכי מכילה, הילדים לפעמים פשוט מתביישים ולשם כך יש את התיבה האנונימית - בכל פעם שפתק אנונימי ובו דיווח על מצוקה של ילד או חבר בכיתה נכנס לתיבה, חברי מועצת התלמידים אחראים להעביר את המצוקה להנהלה. "היא מאפשרת לילד להרגיש מוגן. מצד אחד הוא משתף בחלומות שלו, בתחושות שלו, ומצד שני הוא מוגן", אמרה המורה איילת כרמי.

 תלמידי בית הספר "מרחבים", שיזמו את "ספסל החברות"
 

תלמידי בית הספר "מרחבים", שיזמו את "ספסל החברות" ( החדשות 13)

 

מוקד 105 הוא מרכז העצבים של המלחמה בחרמות ואלימות ברשת, כאן סביב אותו השולחן יושבים נציגים מהמשרד לביטחון הפנים, משרד החינוך, משרד הרווחה וכמובן המשטרה. ההישג הגדול של המקום הזה הוא בכמות שיחות הטלפון שמתקבלות אצלו, ילדים והורים מתקשרים ומבקשים עזרה.

לאתגר חינוך הילדים התווסף המכשול הטכנולוגי, חוץ מלתת להם את הכלים להתמודד עם המצבים בעצמם, גם לצורך לפקח על הטלפון הנייד יש פתרון, אותו מספקות אפליקציות כמו BOSCO המבטיחות לנטר את השיחות, את כמות העוקבים ברשתות החברתיות, ואפילו את טון קולו של הילד.

במסגרת יוזמה מקומית של התלמידים יהלי, אריאל, שיר, תמר ועידו בעידוד המורות והמנהלת דליה מבית הספר "מרחבים", הכריזו על "ספסל החברות". "אנחנו רוצים שבזכות הספסל הזה לא יהיה אצלנו חרם בבית הספר", אמרו הילדים.

ככל שאנשים יגלו את הרגישות ואת הערנות ואת האחריות החברתית והאזרחית הזו, אנחנו נצליח לשנות את הנורמות שהיום השתרשו בצורה קלוקלת ברשתות החברתיות", אמר מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבוהב.