ההסתדרות: נפתר המשבר ברכבת - הנהגים השובתים ישובו לעבודה

בעקבות התערבותו של אבי ניסנקורן, העובדים שהצהירו על "מחלה" יחזרו לפעול בשעות הקרובות. בשבוע הבא יתקיימו פגישות בהסתדרות במטרה לפתור את המחלוקות בין הצדדים

המשבר בין עובדי רכבת ישראל להנהלה נפתר היום (רביעי), בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. זאת, לאחר שבמהלך הבוקר הודיעו כ-40 נהגים ו-20 פקחים על "מחלה", שבגינה לא הגיעו לעבודה. בשל כך, נגרמו שיבושים בלוח הזמנים ובתנועת הרכבות. לאחר התערבות ההסתדרות, כאמור, הוחלט שהעובדים השובתים ישובו לעבודתם הסדירה בשעות הקרובות. בשבוע הבא תיערך סדרת פגישות בהסתדרות, שמטרה לפתור את סוגיית השיבוצים והמחלוקות בין הצדדים, שהביאו לפרוץ המשבר הנוכחי.

לאחר מכן מסרה הנהלת רכבת ישראל: "לאחר חזרתם המיידית של נהגי הרכבות לעבודה מלאה, נענתה הנהלת רכבת ישראל לבקשתו של מזכ'ל ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לדחיית הפעלת הלו'ז החדש בשבוע".

מהנהלת הרכבת נמסר מוקדם יותר כי "שוב נהגים ופקחים מתחלים משביתים את רכבות הנוסעים. התחלות זו הביאה לביטול רכבות נוסעים ולשיבושים בלוח הזמנים. הנהלת רכבת ישראל עושה מאמצים גדולים לאייש נהגים ברכבות ולהפחית את הפגיעה בשירות לנוסעים".

רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (istock)

 

עוד התייחסה ההנהלה לפעולת המחאה של העובדים, וטענה כי "התנהלות פראית זו, בהכוונת הועד, באה כתוצאה מהרחבת שעות הנהיגה הממוצעות ביממה מכשלוש שעות וחצי כיום לכארבע שעות, בעוד הסכם העבודה הקיבוצי מאפשר נהיגה של שש שעות מתוך משמרת של שמונה שעות. הנהלת החברה מודעת לעובדה שציבור העובדים אינו תומך בהשבתה זו, ושהדבר נכפה עליו על ידי ועד כוחני, פראי, ולא אחראי". "בהנהלה מקווים כי בעומס הכבד המוטל כיום על רכבת ישראל, יגלו הנהגים, כמו כלל העובדים, את מידת האחריות הראויה. הנהלת הרכבת קוראת לוועד להתעשת ולנהוג באחריות".

כאמור, אמש הודיעו כ-40 נהגי רכבת ישראל ועשרה פקחים כי הם לא חשים בטוב ולא יעבדו – מספר קווי רכבת בוטלו. ההודעה הגיעה ברקע כמה סכסוכי עבודה בין ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת.

השיבושים שנרשמו בתנועת הרכבות: תנועת הרכבות בקו כרמיאל-חוף הכרמל מבוטלת. הרכבת מבית שאן של 6:01 בוטלה. הרכבת של 5:49 מבית שמש לנתניה הופעלה מרמלה. הרכבת של 6:21 מנתניה לבית שמש הופעלה מהרצליה. הרכבת חיפה מרכז לאשקלון שיצאה 5:04 מחיפה מרכז - הסתיימה בסבידור. הרכבת של 6:59 בקו רעננה-באר שבע - הופעלה מראש העין.

מקור הסכסוך הינו בלוח זמנים חדש של רכבות לחודש מארס, הכולל הארכת שעות הפעילות של הקו לירושלים שכיום פועל רק עד 20:00. ברכבת טוענים שאם בהסכם הקיבוצי הוסכם שנהגים יכולים לנהוג עד שש שעות במשמרת, וכיום נוהגים שלוש וחצי שעות, התוספת היא בסך הכל ל4 שעות. בוועד מתנגדים לשינוי, אם כי רוב ה"חולים" הם מוועד צפון של הרכבת, ונהגי הדרום עדיין עובדים כרגיל.

בוועד עובדי רכבת ישראל התעקשו כי לא מדובר בצעדים ארגוניים: "נהגי הרכבת הם בני אדם וגם הם עשויים לחלות - אין להם חסינות ממחלות. לא מדובר על צעד ארגוני". מהנהלת הרכבת נמסר: "קוראים הבוקר לועד העובדים ולנהגי הרכבת - להתעשת, להפגין אחריות, לא לפגוע בשירותי הרכבת ולשוב מיד לעבודה סדירה. בעומס הכבד המוטל כיום ממילא על רכבת ישראל הפועלת במלוא כוחה ובתפוסה ממוצעת של 160 אחוז, התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו הינה מיותרת".

בתגובה לכך, גורם בוועד העובדים מסר כי "כבר שנה וחצי שעובדי הרכבת מחפים על התקלות הקשות של המערך, עובדים שעות רבות נוספות כי אין קליטת אנשים ועושים תפקידים רבים נוספים כדי 'לסגור חורים'. העובדים מגלים אחריות ומנהיגות נוכח הכישלונות המלווים את התכנון וההפעלה של הקווים החדשים ובכלל. ההנהלה יודעת היטב מי נושאים על הגב שלהם את התקלות שלה".