עשרות נהגים ופקחים הודיעו על "מחלה": שיבושים בתנועת הרכבות

ברקע סכסוכי עבודה בין ועד העובדים להנהלה: הנהגים הודיעו כי הם אינם חשים בטוב ולא יתייצבו לעבודה. מספר קווי רכבת בוטלו. ההנהלה: "התנהגות פראית ולא אחראית"

  • פורסם ב:
  • 20/02/2019 07:36
  • |
  • עודכן ב:
  • 20/02/2019 09:49
  • |
  • כתבים:
  • ליאור קינן

35 נהגי רכבת ישראל ועשרה פקחים הודיעו אמש (שלישי) כי הם לא חשים בטוב ולא יעבדו – מספר קווי רכבת בוטלו. ההודעה מגיעה ברקע כמה סכסוכי עבודה בין ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת.

השיבושים שנרשמו בתנועת הרכבות: תנועת הרכבות בקו כרמיאל-חוף הכרמל מבוטלת. הרכבת מבית שאן של 6:01 בוטלה. הרכבת של 5:49 מבית שמש לנתניה הופעלה מרמלה. הרכבת של 6:21 מנתניה לבית שמש הופעלה מהרצליה. הרכבת חיפה מרכז לאשקלון שיצאה 5:04 מחיפה מרכז - הסתיימה בסבידור. הרכבת של 6:59 בקו רעננה-באר שבע - הופעלה מראש העין.

מקור הסכסוך הינו בלוח זמנים חדש של רכבות לחודש מארס, הכולל הארכת שעות הפעילות של הקו לירושלים שכיום פועל רק עד 20:00. ברכבת טוענים שאם בהסכם הקיבוצי הוסכם שנהגים יכולים לנהוג עד שש שעות במשמרת, וכיום נוהגים שלוש וחצי שעות, התוספת היא בסך הכל ל4 שעות. בוועד מתנגדים לשינוי, אם כי רוב ה"חולים" הם מוועד צפון של הרכבת, ונהגי הדרום עדיין עובדים כרגיל.
 

 ביטול קווי רכבת
 

ביטול קווי רכבת (חדשות 13 )

 

בוועד עובדי רכבת ישראל מתעקשים כי לא מדובר בצעדים ארגוניים: "נהגי הרכבת הם בני אדם וגם הם עשויים לחלות - אין להם חסינות ממחלות. לא מדובר על צעד ארגוני".

מהנהלת הרכבת נמסר: "קוראים הבוקר לועד העובדים ולנהגי הרכבת - להתעשת, להפגין אחריות, לא לפגוע בשירותי הרכבת ולשוב מיד לעבודה סדירה. בעומס הכבד המוטל כיום ממילא על רכבת ישראל הפועלת במלוא כוחה ובתפוסה ממוצעת של 160 אחוז, התנהלות כוחנית ולא ראויה שכזו הינה מיותרת".

עוד מסרה ההנהלה: "מוטלת על כתפי ההנהלה והעובדים אחריות גדולה לנוסעים ואנו מצפים מהנהגים, כמו כלל העובדים לנהוג במידת האחריות הראויה. אנו עדים הבקר להתנהגות פראית ולא אחראית בהובלת הוועד בהצהרות על חולי נהגים ופקחים באופן שפוגע בנוסעים. אנו מצרים על כך וקוראים לועד להתעשת. מן הראוי שהציבור ידע כי החלטת הועד נובעת מהחלטת ההנהלה להוסיף פחות מחצי שעת נהיגה בממוצע לנהג מדי יום. כיום נהג נוהג בממוצע שלוש שעות וחצי שעות לעומת שש השעות המותרות ולאור הצרכים התפעוליים ומצב החברה ינהגו הנהגים כארבע שעות. זאת כאמור בעוד שההסכם הקיבוצי מתיר נהיגה של שש שעות לנהג. בגין תוספת זו יהנו הנהגים מפרמיית נהיגה פעילה. זהו מהלך נדרש לרכבת בתקופה זו".


"אנו קוראים לועד להורות לנהגים לשוב מיד לעבודה ולא לגרום לנוסעים סבל נוסף, על הצפיפות והמחסור במסילות", לשון ההודעה. "רק התנהגות אחראית ושילוב ידיים יאפשרו להתגבר על האתגרים. הציבור יוכל לקבל מידע נוסף ושוטף בתקשורת, במוקד השרות, באפליקציה ובאתר הרכבת".

בתגובה לכך, גורם בוועד העובדים מסר כי "כבר שנה וחצי שעובדי הרכבת מחפים על התקלות הקשות של המערך, עובדים שעות רבות נוספות כי אין קליטת אנשים ועושים תפקידים רבים נוספים כדי 'לסגור חורים'. העובדים מגלים אחריות ומנהיגות נוכח הכישלונות המלווים את התכנון וההפעלה של הקווים החדשים ובכלל. ההנהלה יודעת היטב מי נושאים על הגב שלהם את התקלות שלה". 

לפני כשלושה שבועות הודיעה רכבת ישראל על הפסקת תנועת הרכבות בקו המהיר לירושלים, בשל תקלה שנמצאה בקטר בודד שהיה בבדיקה. רכיב שנמצא על גבו של הקטר ומתחבר לכבלי החשמל של הקו יצא ממקומו. ולכן, לצורך תיקון הבעיה וגרירת הקטר, ניתקו הצוותים הטכניים את הרשת החשמלית. הקו שב לפעילות סדירה כעבור כמה שעות.

רכבת ישראל
 

רכבת ישראל (istock)

 

מרכבת ישראל נמסר כי: "בבדיקות של אחד מהקטרים החשמליים, באזור צומת דניאל, התפרק רכיב של הפנטוגרף.

מדובר בקטר בודד ולא מעורבים נוסעים. הצוותים הטכניים של רכבת ישראל ובומברדייה מטפלים בעת זו בקטר החשמלי. לצורך כך נותקה הרשת החשמלית והקטר יגרר ללוד. הוזמנו היסעים לתחנת ירושלים ונתבג". 

כחודש לפני כן, הודיע דירקטוריון רכבת ישראל כי מנכ"ל החברה, שחר איילון, יסיים את תפקידו בתוך שלושה חודשים. החלטת הדירקטוריון התקבלה ברקע שיבושי הקווים הרבים, התקלות הרבות בקו לירושלים, ההפסדים בדוחות הכספיים האחרונים והתפעול השוטף של הרכבת.

בשבוע שקדם להודעה, טען איילון כי זימונו לשימוע לפני פיטורים מזכיר רדיפה במשטרים אפלים. על רקע הפרסומים בדבר הקדמת הדיון בנוגע להדחתו מהתפקיד, הגיע לידי חדשות עשר מכתב שכתב לפני חודשים יו"ר הדירקטוריון, דן הראל, בו הוא משבח את הישגיו.