מבחן ה"סופר פוד" הגדול: האם מזונות העל היקרים בריאים יותר?

בדיקות מעבדה השוו בין יעילות מזונות כגון ספירולינה וזרעי צ'יה נגד תהליכי חמצון בגוף, לבין פעילות דומה של מאכלים כמו רימון, סלק ותותים • ברקוד

מוצרי מזון שזכו להיחשב כ"סופר פוד", מזון על, נמכרים במחירים גבוהים בהרבה מרוב מוצרי המזון הטבעי שאנו קונים. כך למשל, שקית של תותי גוג'י אורגניים עולה 80 שקלים, שקית זרעי צ'יה – בין 40 ל-65 שקלים. המוצרים הללו משווקים כבעלי ערך בריאותי גבוה מאוד ולכן רבים מאתנו מתפתים לקנות אותם על אף מחירם הגבוה, אך האם היתרונות הבריאותיים המיוחסים אליהם מוצדקים?  

"לנו אין הגדרה מדעית למהו 'סופר פוד'", הסבירה ד"ר סיגל טפר, מהחוג למדעי התזונה של המכללה האקדמית תל-חי. "היום את יכולה להחליט שאת מביאה איזשהו מוצר מזון שאולי יש לו יותר חלבון, יותר סיבים – לקחת איזושהי תכונה אחת, להבליט אותה ולשווק כ'סופר פוד'".

זרעי צ'יה
 

זרעי צ'יה (החדשות 13)

 

אחד היתרונות הבריאותיים המיוחסים למזונות העל הוא היותם נוגדי חמצון, המנטרלים את ההשפעות המזיקות של תהליכי החמצון בגוף ובכך מסייעים בריפויו. בבדיקה מדעית של החדשות 1, שבוצעה במעבדת החוג למדעי התזונה במכללה האקדמית תל-חי, נבדקו שיעורי הפעילות נוגדת החמצון - והתוצאות אינן מעידות כי תארי המזון אכן מוצדקים.

בסלק נמצאה 100% של פעילות נוגדת חמצון, לעומת 69% באבקת האסאי. במאה גרם תותי שדה נמדדו 97% של פעילות אנטי-אוקסידנטית, לעומת מנה מומלצת של גוג'י ברי ביום שבה נמדדו 31% בלבד. בעלי תרד נמדדו 31% ובאבקת הספירולינה היקרה – 6% בלבד.

"הפתיעו אותי שני דברים: שהתות קיבל מקום כל כך גבוה ושהספירולינה קיבלה ערכים כל כך נמוכים", אמרה ד"ר טפר. "לא חייבים לשלם כל כך הרבה כסף על אוכל שמתהדר לו בתארים כאלה ואחרים".