עומס ותור במחלקת הבשר בסופר, החדשות 13

המדינה מפרסמת: באיזו רשת תשלמו יותר על אותם מוצרי מזון?

המועצה הישראלית לצרכנות תשווה בכל חודש מחירם של 68 מוצרי בסיס, כפי שנמכרים ברשתות המזון. מהנתונים של דצמבר עולה - "שופרסל שלי" היקרה ביותר, רמי לוי הזולה ביותר

המועצה הישראלית לצרכנות תערוך לראשונה השוואת מחירים חודשית קבועה בין רשתות המזון, ביחס לעלות סל מוצרי צריכה בסיסיים ופופולאריים – כך פרסמו היום (ראשון) משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

סל המוצרים כולל 68 מוצרים בקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פרות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון. הסל יאפשר מעקב אחר השתנות המחירים החודשיים של המוצרים בסל, ויפורסם אחת לרבעון. המטרה של הכלי החדש היא לאפשר לתושבים לבצע צרכיה חכמה, תוך שקילת החלופות, וליצור כלי ניתור ממשלתי לזיהוי מגמות עומק ביחס ליוקר המחיה.

רשתות המזון שנכללו בהשוואה הנן הרשתות המוגדרות קמעונאי גדול לפי חוק המזון וששיעור מוצרי הסל שנמכרים בהן גדול מ-80%. מהנתונים עולה כי העלות הממוצעת של סל המוצרים הנבחר עמדה בשנת 2017 על 1,090 שקלים ובין החודשים ינואר-אוקטובר 2018 על 1,086 שקלים. בחודש דצמבר 2018 עמדה העלות הממוצעת על 1059 שקלים.  

סל מוצרים - דצמבר 2018
 

סל מוצרים - דצמבר 2018 ( חדשות 13)

 

מהנתונים עלה כי בחודש דצמבר 2018, היה פער של 17%, כ-180 שקלים, במחירים בין הרשת הזולה ביותר לבין הרשת היקרה ביותר. הסל הזול ביותר לחודש זה היה של רשת "רמי לוי" ועלותו הסתכמה ב-878 שקלים. למקום השני הגיעה רשת "יינות ביתן", בה עלות הסל עמדה על 910 שקלים. רשת "שוק מהדרין", שבה עלות הסל עמדה על 924 שקלים, סגרה את השלישיה הראשונה.

מן העבר השני, עלות הסל הגבוהה ביותר לחודש דצמבר התגלתה בקרב הרשתות העירוניות. "שופרסל שלי" הייתה היקרה ביותר, עם סל שעלותו עמדה על 1,059 שקלים. לאחריה הייתה רשת "מגה בעיר" עם סל בעלות של 1,059 שקלים.  למקום השלישי הגיעה רשת "קינג סטור" עם סל שעלותו 1,025 שקלים. עלות הסל ברשת שופרסל דיל, אשר הנה ערוץ "הדיסקאונט" של שופרסל עמדה על 987 שקלים, עלות שגבוהה במקצת מהממוצע.

 תורים בסופר מרקט
 

תורים בסופר מרקט (החדשות 13)

 

יש לציין כי לצד פערי המחירים בקטגוריית מוצרי הבשר והדגים והפירות והירקות, שעומדים על פער של כ-30% בין הרשת היקרה לזולה, פערי המחירים בולטים גם בקטגוריות נוספות אשר אינן מוטות לסוגיית האיכות, לדוגמא בקטגוריית הטואלטיקה והניקיון. בקטגוריות אלו הפער בין הרשת הזולה ליקרה עמד על 20%.

המוצרים השונים בסל נבחרו על פי שלושה קריטריונים: משקלם היחסי ב"סקר הוצאות משקי הבית" המבוצע על ידי הלמ"ס, רמת השונות בין "חמישוני" ההכנסה בישראל וכן מוצרים שנמכרים לאורך כל עונות השנה. 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, בירך על השקת הכלי החדש: "הכלי שמשיקים היום משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יהווה כלי מעקב מוחשי אחר מחירי המוצרים עבור הצרכנים. מדובר בכלי נוסף לעודד צרכנות נבונה שיאפשר לבצע השוואת מחירים רחבה ומקיפה, וכשכך יגביר את התחרות בין הרשתות ויתרום להורדת המחירים".