החזרה בתשובה או הנחלת ערכים: מהו תפקיד בנות השירות בביה"ס?

הבנות הפכו לסלע המחלוקת בהאשמות נגד "הדתה" במערכת החינוך. ההורים חוששים מהסתת הילדים נגדם, אך הן טוענות כי מדובר בהקניית ערכים בלבד • הפרק ה-2 ב"מי מפחד מהדתה?"

  • פורסם ב:
  • 24/12/2018 19:27
  • |
  • עודכן ב:
  • 25/12/2018 00:44
  • |
  • כתבים:
  • עמרי מניב

הקמפיין נגד ההדתה במערכת החינוך מכוון בעיקר לשר החינוך נפתלי בנט. עם זאת, אחד החצים המרכזיים מופנה גם לבנות השירות הלאומי, שלדעת חלק מההורים פועלות במטרה להחזיר בתשובה את ילדיהם. מנגד, יש כאלה שטוענים כי הבנות נכנסו לבתי הספר בניסיון להחדיר ערכים יהודיים בלבד ולהקנות דרך ארץ ללא קשר לאמונה הדתית.

ישראל בן פזי, מנכ"ל תנועת "זהות", מסביר מדוע פעילותן של בנות השירות חיונית: "הן באות עם חיבור פנימי עמוק מאוד לנושא היהדות, הציונות והמורשת. כשאחת מהן מדברת מתוך הלב שלה ומעבירה את הפעילות - ההזדהות גורמת לזה לחלחל הלאה". מנגד, סיל וייסברג, אם לשני ילדים מראשון לציון, לא מקבלת את ההסבר: "זה לא התפקיד שלהן להיכנס לבית הספר של הילדים שלי וללמד אותם ערכים ביהדות. התפקיד של בית הספר הוא ללמד מקצועות שמלמדים בבית ספר".

לפרק הראשון בסדרת הכתבות: "מי מפחד מהדתה?"

 הדתה
 

הדתה (חדשות עשר )

 

הסערה לא נותרה רק בין כותלי בית הספר אלא נכנסה גם למערכת הפוליטית. ח"כ מירב מיכאלי (המחנה הציוני) טענה כי "בנט והבית היהודי שוטפים לילדים את המוח. הם מכניסים בנות שירות לאומי למערכת החינוך והן מסיתות את הילדים שלכם נגדכם". בנט, שתומך בשילובן של בנות השירות, שלל את טענותיה של מיכאלי: "אני רוצה שכל ילד יקבל את המורשת היהודית-ציונית, אבל ממש לא מעוניין להחזיר בתשובה אף ילד חילוני".

ד"ר צבי צמרת, שהיה עד לפני כמה שנים יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך וקבע מה ילמדו תלמידי ישראל, אומר כי הוא מודאג מבורות התלמידים ומהדרישה של ההורים להוציא את ההקשרים הדתיים מכיתת הלימוד. לדבריו, "עם הספר הגיע לארץ – והפך להיות עם הארץ". צמרת מוסיף כי "אין דבר כזה חינוך חילוני טהור", וכי "אין סיבה לא ללמד על אלוהים או לקרוא תנ"ך – בשני המקרים לא מדובר בהדתה".

אז האם הפחד מהדתה מוצדק? מצד אחד דור הורים שחרד וחסר ביטחון ביכולת של ילדיו לסנן גירויים ולפתח חשיבה עצמאית אל מול התכנים המועברים. מצד שני, ממסד שרואה בהנחלת לימודי היהדות כערך עליון במערכת השעות.