מגרש ליסינג, חדשות עשר

"עבירה על החוק": השיטה שמסתירה מהקונים את השווי של רכבם

בדיקה של חדשות עשר מגלה כי חברות הליסינג לא תמיד מעדכנות את המדינה על השכרת מכוניות שרכשו - אשר עלולות להתגלגל אל הקונים בשוק מבלי שיידעו ההיסטוריה • אנליסט

בשביל אנשים רבים, רכישת רכב היא לא דבר של מה בכך, שכן בעסקאות אלו מוצאים הרוכשים סכומי כסף גדולים שבעבורם הם דורשים, ובצדק, תמורה הוגנת. מי שמחליט לקנות רכב משומש יכול לעשות זאת מול אדם פרטי, ממגרש מכוניות או מחברת ליסינג. כדי לגרום לרוכש לבחור בהתאם, משרד התחבורה דורש שברישיון הרכב יצוינו כל השימושים שנעשו בו, ממועד העלייה לכביש ועד היום. עם זאת, בדיקת חדשות עשר מראה כי בחלק מהמקרים, חברות הליסינג לא מעדכנות את המדינה על השכרת מכוניות שהן רכשו, ואלו עשויות להתגלגל בים הקונים בשוק, שלא יודעים את ההיסטוריה האמתית של הרכב.

משרד התחבורה קבע בתקנות כי במסמכי הרישיון של רכב ששימש להשכרה, רשות הרישוי תכתוב ברישיון את המילה השכרה. במידה והוא מיועד להחכרה, כלומר לליסינג ארוך טווח, גם המילה הזו תצוין במסמך הרשמי. כך רכב בצי של חברה ירשם עוד במקור כרכב שמיועד ל"השכרה" או ל"החכרה", ובאמצעות רישום זה, תעודת הזהות של הרכב תסגיר את ההיסטוריה שלו ותשפיע על שוויו.  

בדיקה של חדשות עשר מגלה כיצד בשלוש חברות לפחות, רכב שמושכר בליסינג לא מופיע ככזה ברישומים שמופיעים בו. בדיקה שנערכה בחברת השכרת הרכבים "בסט קאר" עלה כי בתוך הרכבים שנדגמו, השורה של היסטוריית הרכב ברישיונו לא הייתה מעודכנת. בחברה טענו שהם עדכנו את משרד התחבורה שמדובר ברכב להשכרה, על אף שבתוך הרכב עצמו, הרישיון שמוצג לציבור נותר לא מדויק.

מגרש ליסינג
 

מגרש ליסינג (חדשות עשר )

 

בחברת "סאן קאר" נבדקו מספר כלי רכב, כאשר באף אחד מהרישיונות לא צוין הגילוי הנאות שהמכונית נועדה להשכרה. שורת הרישום ברישיון הרכבים שבדקנו נותרה ריקה בכל אחת מהפעמים. כך עולה החשש שבמקרים רבים, אנשים שרוכשים רכב משומש מבעלות פרטית, לא יודעים שייתכן שהוא בילה לא מעט זמן בחברת השכרה.

"מסמך אודות רכב או רישיון נהיגה, צריך לשקף מצב נכוחה של כלי הרכב. נקודה", הדגיש אפי רוזן, ראש אגף הרישוי. "המטרה הכלכלית של לא לרשום את זה, היא ברורה. כי אתה מקבל יותר כסף על הרכב שאתה מוכר אחר כך כמשומש, אבל זו עבירה על החוק", אמר דני פרומצ'נקו, עורך מגזין "אוטו".

השורה הבעייתית הזו ברישיון הרכב מציבה לרוכשים שתי בעיות עיקריות. ראשית, אם קונים רכב מליסינג לא יוכלו לדעת האם הרכב שימש בעבר נהג יחיד לשימוש ארוך, או השכרה שוטפת. שנית, קנייה של רכב מאדם פרטי, מיד שנייה או שלישית, לא מבטיחה שהרכב לא הגיע מאחד המגרשים של חברות ההשכרה.

שמשמיטים את המידע על השכרת הרכב מונעים את הקונים לגלות בכמה ירד הערך שלו.

לפי מחירון "לוי יצחק", ליסינג של מכונית שהוצמדה לעובד חברה מפחית 12% משוויה, ואם היא עברה בין כמה עובדים המחיר יצנח בכ-20%. במקרה של רכב להשכרה, הירידה עלולה להגיע ל-25%. לצורך הדוגמא, רכב מסוג "סקודה פאביה", מודל 2015 תעלה ממוכר פרטי כ-53 אלף שקלים. אם לרכב יש היסטוריה של ליסינג לחברה שוויה ינוע בין 42 ל-46 אלף שקלים. לאחר השכרות קצרות, שוויה יעמוד על כ-39 אלף שקלים.

מתוך כ-370 אלף כלי רכב שעולים על הכבישים בכל שנה, 38% מהם שייכים לחברות הליסינג. בחישוב פשוט, 141 אלף מכוניות בשנה חייבות ברישום של השכרה או החכרה. אם זה לא יקרה, הן יתגלגלו לשוק מבלי שהרוכשים ידעו על ההיסטוריה שלהן. כך יוצא המצב, שחוסר השקיפות והפרת חובת הגילוי של חברות השכרת הרכב, עשויות לגרום לכך שרבים מאתנו, ציבור רוכשי הרכבים, לא יודע מה ההיסטוריה והשווי האמתיים של הרכבים שבהם אנו נוהגים ורוכשים.

בחברת "קל אוטו" נמצאו אי סדרים ברישום ההיסטוריה של הרכבים ברישיון הרכב. בחברה הסבירו שלא דאגו לעדכן את משרד התחבורה ומגדירים את האירוע כ"תקלה שתוקנה מידית". את חובת הדיווח שהופרה מצד "קל אוטו" דיווחנו למשרד התחבורה, ומשם נמסר כי אם חברת ההשכרה אינה מדווחת ברישיון על ייעודו של הרכב, מדובר בלא פחות מעבירה פלילית. במשרד הבהירו שלכל אחד מהרכושים מותר להתעקש בטרם הרכישה לראות במשרד הרישוי את היסטוריית הבעלים של הרכב בנוכחות המוכר. אבל בהנחה שרוב הרכשים לא יעמיקו עד כדי כך, יכול להיות שרבים במדינה נוהגים, מבלי לדעת, ברכב מליסינג.

 ליסינג
 

ליסינג (חדשות עשר )

 

מטעם חברת "בסט קאר" נמסר בתגובה: "'בסט קאר' רוכשת כלי רכב רבים כדבר שבשגרה – הן להשכרה, הן למכירה והן לעסקאות ליסינג. מאחר שבשלב הראשוני הרכבים אינם מנותבים לצורך זה או אחר, אזי יבואן הרכב מבצע רישום ראשוני במשרד הרישוי. לאחר מכן מבוצע עדכון ייעוד הרכב מול משרד התחבורה והרישיון הבא מונפק עם כל ההגבלות והסיווגים, וממילא לא ניתן להטעות איש. המידע הרלוונטי, לרבות היסטוריית הרכב, נמסר לקונה מראש".

מטעם חברת "סאן קאר" נמסר בתגובה: "יש מקרים שבהם הרכב נרשם לייעוד אחד, ובמהלך תקופת הפעלתו הייעוד שלו משתנה. ברגע שמתבצע שינוי בייעוד, מדווחת על כך חברת הליסינג למשרד התחבורה כנדרש – והשינוי יופיע ברישיון הרכב לאחר חידושו".

מטעם חברת "קל אוטו" נמסר בתגובה: "מבירור המקרה עולה כי מדובר בתקלה שנפלה בתום לב ותוקנה לאלתר, מיד עם היוודע המקרה. אנו מצרים על כך ויופקו הלקחים בהתאם".