נוסעת על טיסת השבת: "החרדים הם לא הסיפור, אלא התנהלות אל על"

אסנת ויליאן זיגדון אמרה כי עוד כשהיו על הקרקע בניו יורק היה ברור לכל הנוסעים כי הנחיתה תהיה אחרי כניסת השבת. סמנכ"לית אל על: "הוגשה תלונה על אלימות כלפי אנשינו"

אסנת ויליאן זיגדון, נוסעת שהייתה על טיסת אל על שבה פרצו מהומות כשהתברר שהנחיתה צפויה לאחר כניסת השבת, סיפרה היום (ראשון) בריאיון ל"בוקר אור" כי העיכובים היו ברורים עוד בטרם עלו על המטוס: "ירד שלג ביום שישי, אז יצאתי מוקדם מאוד לשדה. בדרך ביקשתי מהבן שלי שיבדוק אם יש עיכובים. בהתחלה הטיסה התעכבה בשעה, ועוד לא אמרו לנו כלום. היינו בשוק", סיפרה. "בסופו של דבר עלינו על המטוס, וחיכינו שם עוד שעה לפני ההמראה. כעבור שעה נוספת הטייס אמר שהצוות עדיין לא הגיע, אבל שאנחנו הראשונים להמריא – ברגע שיפנו את הקרח מהמסלול".

לדבריה, בשלב זה הטייס הבטיח כי המטוס יספיק לנחות בנתב"ג בטרם תיכנס השבת: "היו על המטוס חרדים שמאוד נלחצו מהסיטואציה וביקשו לרדת מהמטוס. זאת בעיה לתת להם לרדת אחרי שכולם כבר עלו, אז הבטיחו להם שנגיע חצי שעה לפני כניסת שבת, שהם ירדו ראשונים מהמטוס ויזמינו להם מוניות במיוחד. אבל בשעה שבה המראנו כבר היה ברור שאין סיכוי שנגיע לפני כניסת שבת".

"שעתיים לפני הנחיתה הקברניט הודיע שננחת באתונה, כי אנחנו לא יכולים לנחות בישראל. הוא לא אמר את זה במפורש, אבל היה ברור שזה בגלל השבת. אמרו לנו שמי שרוצה יכול להישאר באתונה למשך השבת, ושמטוסים יחכו בשדה מי שרוצה להמשיך ישירות לתל אביב", בניגוד לטענת אל-על כי נוסעים נקטו באלימות במהלך הטיסה, ויליאן זיגדון אומרת כי לא היו כל התקוממיות: "נשארנו לשבת כמו עדר ולא התקוממנו. אני התווכחתי עם כמה נוסעים חרדים, אבל השיח היה נעים. החרדים הם בכלל לא הסיפור, אלא ההתנהלות של אל-על".

 
  מטוס של חברת אל על בנמל התעופה בן גוריון
 

מטוס של חברת אל על בנמל התעופה בן גוריון ( רויטרס)

 

בתוך כך, יהודית גריסרו, סמנכ"לית משאבי אנוש באל על, התייחסה לאירוע המביך, ואמרה: "הוגשה תלונה במשטרה ונפעל בכל האמצעים שברשותנו כדי להביע שאט נפש מהתנהגות אלימה כלפי אנשינו".

גריסרו סיפרה ב"חמש עם רפי רשף" כי לאחר שהנוסעים הורדו באתונה: "המטוס המשיך עם המטען ארצה משום שהיה ברור שחלק מהנוסעים ממילא יגיעו ביום שישי עם חברות זרות, והמטען חיכה להם. עשינו כמיטב יכולתנו כדי לדאוג לצרכיהם של אלו שנשארו באתונה, וכשהם הגיעו ארצה הם קיבלו את כבודתם".

כשנשאלה על פשר הנוהל שאינו מאפשר להטיס נוסעים במהלך השבת אך מתיר להטיס את כבודתם, אמרה: "אנחנו לא מטיסים נוסעים בשבת. טיסות ללא נוסעים מתקיימות תחת סדרה ארוכה של אישורים, כשאנחנו קובעים עיקרון שלא טסים בשבת אז לא טסים בשבת".

אחת הנוסעות בטיסה, ליאורה אהרונסון, שיתפה בחוויותיה הקשות: "אנשים עמדו במטוס, צעקו, היו מריבות בין אנשים, אנשים שהתחילו לקחת את המזון שלהם בעצמם כי לא היה שירות, אוכל שמפוזר בכל מקום כי הפילו דברים - זה נראה זוועה"

"בשלב מסוים החלטתי שאני קמה, כי גם אני הייתי זקוקה למים ומזון בשביל לקחת תרופות", סיפרה אהרונסון, והוסיפה: "אי אפשר היה להגיע למטבחים ולשירותים. אי אפשר היה להשתמש בהם בגלל איך שהם נראו. המצב היה מאוד מאוד לא נעים, שילמנו אלפי שקלים בשביל  לטוס בצורה מכובדת והתנהלנו כמו במחנה ריכוז".  

נתב"ג
 

מטוב אל על נתב"ג (יעקב סער, לע"מ)

 

כאמור, מזג האוויר הסוער בארצות הברית הביא לעיכוב ביציאה של שתי טיסות אל על, שהיו אמורות לנחות בארץ ביום שישי אחר הצהריים. לנוסעים נמסר בתחילה כי הטיסות יגיעו לישראל זמן קצר לפני כניסת שבת, וחלקם ביקשו להישאר בניו יורק. עם זאת, החברה סירבה לבקשתם לרדת מהמטוס, ומספר נוסעים התרעמו על כך. אלא שלאחר ההמראה התברר כי העיכוב רב כל כך, עד כדי שהנחיתה בישראל תהיה רק אחרי כניסת השבת.

בשלב זה החלה מהומה במטוס. על פי טענות של נוסעים בטיסה, כמה נוסעים החלו להתפרע ואף נקטו באלימות כלפי הצוות, בדרישה להשלים את נתיב הטיסה המקורי. נוסעים אחרים טענו כי לא הייתה כל אלימות, למרות שהנוסעים אכן התרעמו על האיחור בטיסה. 

חברת אל-על החליטה אתמול להגיש תלונה במשטרת ישראל בגין ההתפרעויות בטיסה ומסרה: "אנו רואים בחומרה את ההתנהגות החמורה של חלק מהנוסעים בטיסת אל על מניו יורק כלפי צוות החברה. אנחנו מקווים כי משטרת ישראל תפעל לחקר העניין ולמיצוי הדין".