הסיבה לדוחק הקיצוני ברכבת: משרד התחבורה טעה ולא הזמין קרונות

מסמך שהגיע לידי חדשות עשר חושף כי ב-2016 הוחלט שלא להזמין קרונות ניהוג, בהם יש כיום מחסור • קרונות הועברו מקווים צפופים לטובת הקו לירושלים. "העברתם משדרת מחדל"

  • פורסם ב:
  • 17/10/2018 22:29
  • |
  • עודכן ב:
  • 18/10/2018 01:11
  • |
  • כתבים:
  • ליאור קינן

לאחר רצף של תקלות בתוך פחות מחודש, וצפיפות כבדה בקווי הרכבת הצפוניים, ניסו אתמול (רביעי) נציגיה של רכבת ישראל, יחד עם נציגי משרד התחבורה, להסביר את ההחלטה לפתוח את הקו החדש לירושלים כשהוא עדיין לא גמור. עוד ניסו להסביר גם את ההחלטה להעביר לטובת הקו החדש קרונות מהקווים העמוסים ביותר של הרכבת. עם זאת, מסמך שהגיע לידי חדשות עשר ופורסם הערב לראשונה, מצביע על כך שכבר ב-2016 נקבע במפורש כי אין צורך ברכש של קרונות ניהוג – סוג הקרונות שהמחסור בו מוביל כיום לדוחק הקיצוני שהנוסעים חווים.

"פרויקט שנדחה בחודשים, יכול להידחות בשנים ואם אנחנו לא לוחצים על תאריך לרכבת אז הוא יכול היה לחכות גם עוד 15 שנה", ניסתה קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה, להסביר מדוע הוחלט לפתוח את קו הרכבת לירושלים כשהוא עדיין לא גמור ואת ההחלטה להעביר לטובתו קרונות מהקווים העמוסים ביותר של הרכבת. דן לנדאו, מנהל הרגולציה של הרכבת הוסיף כי "יש מחסור כרוני במקומות ישיבה - זה הרכבות, זה הקרונות. הביקוש עולה מעל למצופה ולתחזיות".

כאמור, לידי חדשות עשר הגיע מסמך פנימי מפברואר 2016 שבו סיכמו במשרד התחבורה את הצורך הצפוי בקרונות רכבת ב-2017 ו-2018. המסמך קבע כי אין צורך ברכש של קרונות ניהוג. במשרד התחבורה נזכרו רק בסוף 2017 לבקש תקציב לרכש קרונות נוספים - אבל זה כבר היה מאוחר מדי.

 
 
 תחנת רכבת

תחנת רכבת (חדשות עשר )

 

"עצם העובדה שנאלצים לקחת קרונות ניהוג מקווים אחרים משדרת מחדל", אמר אייל טל, מהקבוצה החברתית "מנפלאות הרכבת", במהלך דיון הוועדה. "הרכבות הן צפופות ברמה של קרונות בקר, השירותים הפכו למושבי ישיבה ברכבת".

מטעם משרד התחבורה נמסר בתגובה כי "בעקבות מהפכת התחבורה גבר הביקוש לרכבת מעבר לכל התחזיות ונרכשו מאות קרונות וקטרים חדשים. משרד התחבורה ימשיך לקדם הקמת מסילות חדשות ורכש של קרונות וקטרים חשמליים".

בתוך כך, מוקדם יותר אתמול, התרחשה תקלה שניה בתוך יומיים ברכבת ישראל, כשרכבת ועליה כמאה נוסעים נתקעה בין נתניה לכפר ויתקין. לאחר שעשן החל לעלות מאחד הקרונות, חלק מהנוסעים נבהלו, שברו כמה חלונות – ונמלטו. כך על פי עדויות של נוסעים שהיו במקום.

מרכבת ישראל נמסר כי העשן נוצר כתוצאה מבלם עצור, וכי לא מדובר בהתלקחות של אש. ליתר ביטחון, כך על פי הודעת הרכבת, הורדו הנוסעים מהקרונות, הועברו אל מחוץ לשטח המסילה, והקרון נבדק. כעבור זמן מה, חידשה הרכבת תנועה לכיוון תחנת חדרה, שם צפויים הנוסעים לעלות לרכבת חלופית.

בד בבד, אחר הצהריים נמסר כי ההסתדרות אישרה אתמול סכסוך עבודה ברכבת ישראל נוכח הטענות על פגיעה בזכויות העובדים בעקבות פתיחת תחנות והגדלת הקווים. מוועד העובדים נמסר כי "אין לנו כוונה בשלב זה לנקוט בצעדים ארגוניים שישפיעו על הנוסעים. אנחנו קוראים להנהלה להתעשת ולהגיע לפתרונות סביב שולחן המו"מ".

 

 עבודות הרכבת המהירה לירושלים

עבודות הרכבת המהירה לירושלים ( חדשות עשר)

 

150 נוסעי הרכבת נתקעו במנהרה

ביום שני, כזכור, הרכבת המהירה מנמל התעופה בן גוריון לירושלים נתקעה עקב תקלה בקטר, כשהיא נושאת 150 נוסעים. מרכבת ישראל נמסר כי התקלה בקו החשמלי הראשון בישראל התגלתה מעט אחרי תחנת נתב"ג, במנהרה מספר 2 בקו. ברכבת היו כ-150 נוסעים וכחמישה אנשי צוות. מתחנת נתב"ג יצאו הנוסעים ברכבת חלופית, והגיעו לירושלים כשלוש שעות לאחר שיצאו משדה התעופה.

מהנהלת הרכבת נמסר כי לנוסעים נשלחו מסרונים אישיים המתארים את התקלה ומשמעותה וכי חולקו בקבוקי מים וחטיפים. קטר שבכוננות יצא לכיוון הרכבת, התחבר אליה והביא את הרכבת חזרה לנתב"ג. עוד נמסר מטעם הרכבת כי מתחקיר ראשוני עולה שהתקלה אירעה ברכיב הפנטוגרף, אשר מחבר בין הקטר לקו המתח העילי המספק את החשמל לרכבת, וכי לא מדובר באירוע בטיחות כי אם באירוע תפעולי.

 

 רציף של רכבת ישראל

רציף של רכבת ישראל ( דוברות רכבת ישראל)

 

בשל העומס - יתוגברו רכבות לצפון

בתוך כך, לאחר הביקורת הציבורית והתלונות הרבות על צפיפות ועומס, ברכבת ישראל החליטו ביום שלישי לתגבר את תנועת הרכבות בקו נהריה-תל אביב. שתי רכבות יתווספו בשעות הבוקר, ושתיים אחר הצהריים, זאת במטרה לנסות ולחפות על העומס שנוצר בשל ביטולן של עשרות נסיעות רכבת בכל יום לצורך העברת קרונות לקו ירושלים-תל אביב החדש.

עוד נמסר מרכבת ישראל כי לצורך תגבור הנסיעות בקו החוף, יקוצר מסלול נסיעתן של ארבע רכבות בקו העמק. נסיעתן של שתי רכבות הבוקר בקו זה תסתיים בתחנת חיפה מרכז השמונה ולא בעתלית, ואחר הצהריים הן גם תחלנה את נסיעתן בכיוון ההפוך מאותה תחנה, בשונה מהרגיל.  

במטה המאבק "מחזירים את הרכבות לצפון", המונה פעילים חברתיים וארגוני תחבורה ציבורית, הוחלט להמשיך בכל צעדי המחאה על אף התגבור החלקי עליו הכריזה הרכבת. הפעילים הודיעו כי בכוונתם להמשיך ולגייס כסף לצורך הגשת עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה ישראל כץ, וכי יקיימו מחר הפגנה בתחנת הרכבת חוף הכרמל בחיפה.