"ברקוד": איך מוצרי הדיאט עלולים דווקא להרוס לנו את הדיאטה?

המוצרים הדיאטטיים נראים כמו הבחירה החכמה בסופרמרקט - אך מחקר חדש מראה שגם מוצרים ללא סוכר עלולים להעלות את רמות הסוכר בדם • תצליחו לנחש אילו מאכלים מזיקים יותר?

פריכיות עם גבינה רזה או לחם לבן עם גבינת שמנת? ארטיק דיאטטי או שלגון מושחת? השאלות האלה מעסיקות אותנו בכל קנייה בסופר, ועבור מי שמנסה לשמור על המשקל – התשובה נראית ברורה. עם זאת, מחקר שיצא ב-2015 במכון ויצמן מראה שחיידקי המעיים של חלק מאיתנו, האחראים על פירוק המזון, מפרשים את הממתיק המלאכותי כסוכר – ומעלים את רמות הסוכר בדם.

סקר של מכון נילסן מראה שבזמן שחלה ירידה של 2% בקניית לחם, קניית הפריכיות עלתה ב-11%. תמונה דומה אפשר לראות בין הארטיקים הדיאטטיים לאלו עתירי הסוכר, ובקטגוריות נוספות. מה שנחשב בריא וללא סוכר נמצא במגמת עלייה, בעוד האוכל שנתפש כמושחת ומשמין נותר על המדפים. אבל החרם על הסוכר כנראה לא מוצדק.

 

"סוכר לבן זה משהו שאנחנו מנסים להפחית", הסבירה יעל דרור, דיאטנית קלינית. "אנחנו לא רוצים תוספת סוכר במזון שלנו, אבל מוצרים ללא סוכר בכלל הם המצאה חדשה. ולהגיד שזה מתאים ובריא לכל אחד – זה לא נכון".

ואכן, במבחן התוצאה, לפעמים דווקא המוצר נטול הסוכר הקפיץ לנבחנים את רמות הסוכר בדם. נטע, שמכירה מקרוב את עולם הדיאטות, בחנה שני סוגי דגני בוקר, אחד מצופה סוכר והשני ללא סוכר. דגני הבוקר הממותקים הקפיצו את רמות הסוכר בדם שלה ב-31%, אך באופן מפתיע, הדגנים נטולי הסוכר גרמו לעלייה של 46% ברמות הסוכר שלה.

כל זה לא אומר כמובן שהאופציה המסוכרת היא בריאה יותר, אך הניסוי מדגים שגם כשאנחנו מנסים להימנע מסוכר, הגוף שלנו עדיין עלול לפרש את הממתיקים המלאכותיים כסוכר, ולהעלות את הרמות שלו בדם בהתאם.