ישראל כץ, חדשות עשר

המפכ"ל התריע מפני האופניים החשמליים - כץ סרב לדרישותיו

כבר לפני חודשיים המליץ אלשיך לחייב את הרוכבים בנשיאת רישיון, אך שר התחבורה לא נענה. מאז נהרגו עוד חמישה בני אדם, וכעת כץ טוען כי יתמוך בכל אכיפה שתבקש המשטרה

הערב (שלישי) נחשף לראשונה כי כבר לפני כחודשיים ניסה המפכ"ל להתריע בפני שר התחבורה ישראל כץ בנוגע לסכנת האופניים החשמליים, והמליץ לחייב את רוכביהם בנשיאת רישיון, אך זה סרב לדרישותיו. מאז נהרגו עוד חמישה רוכבים, וביממה האחרונה התחייב כץ כי יתמוך בכל חקיקה שתבקש משטרת ישראל כדי להילחם במספר הנפגעים הגבוה שגובה התופעה.

ב-26 ביולי ערכו שר התחבורה כץ ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך פגישת עבודה, שבה דנו במספר נושאים, כשבראשם עמדה סכנת האופניים החשמליים. במהלך הפגישה אמר אלשיך כי היקף הנפגעים מצוי בעלייה, והדגיש כי יש קושי להתמודד עם הרוכבים הצעירים, וכי עמדתו היא שצריך לגבש מספר פתרונות מידיים ובכללם אפשרות לחובת רישיון נהיגה לרוכבים. אלא שאלשיך נתקל בסירוב מצידו של כץ, שקבע כי אין מקום להסדרת ביטוח ורישוי לכלים החשמליים, וכי אין בכוונתו להפוך אותם לשווים לכלי רכב.

אכיפת עבירות תנועה הקשורות לרכיבה על אופניים חשמליים

אכיפת עבירות תנועה הקשורות לרכיבה על אופניים חשמליים (חדשות עשר )

 

במקביל, בימים האחרונים חלה תפנית בחקירת יצחק אספה, החשוד בדריסתו למוות של הנער ארי נשר, זאת לאחר שאספה החל למסור את גרסתו. בחקירתו הוא הודה שנהג ברכב, אך סיפר כי לא הרגיש שפגע בארי ובחברו, ולכן המשיך בנסיעה. לטענתו הוא לא הפקיר אותם בכביש, אלא המשיך ליסוע כי לא שם לב שביצע תאונה.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי במהלך שנת 2018 נהרגו עד כה 16 בני אדם בתאונות אופניים חשמליים, ארבעה מהם בני פחות מ-16, גיל בו החוק כלל לא מתיר לנהוג בכלים שכאלו. מדובר בעלייה חדה ביחס לשנים שעברו, שכן בכל אחת מהשנתיים הקודמות נהרגו 10 רוכבים, ואילו בשנת 2015 נהרגו שני בני אדם בתאונות אופניים חשמליים. במקביל, נרשם בשנים אלו זינוק באכיפת עבירות תנועה הקשורות לרכיבה על אופניים חשמליים: בשנת 2016 נרשמו 5,390 דוחות בגין עבירות שכאלו, בעוד בשנת 2017 עלה המספר ל-9,768 דוחות, ובשנת 2018 נרשמו עד כה כ-16,000 דוחות, מספר גבוה במיוחד שעוד צפוי לעלות.  

האופניים החשמליים לאחר תאונת הדרכים בשדרות רוקח
 

האופניים החשמליים לאחר תאונת הדרכים בשדרות רוקח (חדשות עשר)

 
 
 
 
 

אמש נמסרה הודעה בנושא מטעם המשרד לביטחון פנים, בה נטען כי משרד התחבורה הוא האשם במחדל הבטיחותי: "יש למסד באמצעות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הליך רישוי מקוצר, הכולל בחינת ידע הכרחי בסיסי בחוקי התנועה לרוכבים על כלים אלה", נמסר. "רוכבי האופניים החשמליים נוסעים בכבישי ישראל בין מאות אלפי מכוניות, משאיות, אוטובוסים ועוד ועליהם להכיר ולזהות תמרורים, חוקי תנועה וכללי התנהגות הכרחיים בכביש. לצערנו, לא נקבעה חובה כזו לרוכבי כלי רכב אלה, למרות הגידול העצום במספרם, שלרבים  מהנוהגים בהם אין רשיון נהיגה ואין שום היכרות עם חוקי התנועה".

"הבעיה העיקרית בנושא הנהיגה על אופניים חשמליים אינה היעדר אכיפה. הבעיה העיקרית הינה שנפגעים רבים, שנהגו על כלי רכב אלה, נעדרו כל הכשרה וידע שמכשירים אותם לנהוג בכלי רכב ממונע בכבישי ישראל הסואנים", הדגיש משרדו של גלעד ארדן. "על משרד התחבורה, האחראי על הכשרת ״משתמשי הדרך״ ועל החקיקה בתחום זה ובתחום הבטיחות בדרכים, לקבוע בדחיפות את התנאים ואת ההכשרה המקוצרת אך ההכרחית, הנדרשת מרוכבי כלי רכב אלה ולא לאפשר לתופעה מסוכנת זו להמשיך ולהתרחב ללא כל דרישות ידע ו/או רישוי".

שר התחבורה כץ התייחס לסכנה אתמול בפוסט בפייסבוק, והאשים כצפוי את גורמי האכיפה: "הבעיה העיקרית בתחום לא נובעת מהעדר חקיקה, או התייחסות, אלא מהיעדר אכיפה של החוקים הקיימים.", כתב. "על המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, ראשי הערים ופקחי הרשויות המקומיות - הממונים על אכיפת החוק, מוטלת חובת הפיקוח ואכיפה מול המתרחש בשטח עצמו".

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה מתנגד לחיוב רוכבי האופניים החשמליים בהוצאת רישיון נפרד ותשלום ביטוח, דבר שיטיל נטל של אלפי שקלים על כל רוכב. במסגרת הטיפול בעניין האופניים החשמליים התקיימה בלשכת השר פגישה מקצועית עם הגורמים הרלוונטיים ובה סוכמו פרטי הפעילות המשותפת ובהם חובת חבישת קסדה בכל גיל, יצירת הרתעה במקרים שבהם הגבלת המהירות מוסרת באופן בלתי חוקי מן האופניים".