הרשימות נסגרו: המגעים בימין כשלו - עוצמה יהודית רצה בנפרד

ההרשמה לכנסת ה-22 נסגרה סופית עם 32 מפלגות שהגישו רשימתן לוועדת הבחירות. בן גביר הודיע כי מפלגתו תרוץ עצמאית ותקף: "המשא ומתן פוצץ מטעמי אגו". הליכוד: "הפיצולים יביאו לממשלת שמאל"

זמן צפייה: 02:56

ישראל בוחרת: הסתיימה באופן סופי (חמישי) ההרשמה לכנסת ה-22, עם 32 מפלגות שהגישו את רשימותיהן לוועדת הבחירות המרכזית. זמן קצר לפני נעילת השערים, הסתיימו בכשלון סופי המגעים בימין, לאחר שהימין המאוחד בראשות איילת שקד לא הצליחו להגיע לסיכום עם איתמר בן גביר, בכיר מפלגת עוצמה יהודית - שירוצו לבחירות בספטמבר ברשימה עצמאית.

מוקדם יותר הערב הגיע בן גביר להגיש את רשימת המפלגה לוועדת הבחירות. בעוד נציגי שלוש המפלגות של הימין המאוחד יצאו אף הם לעבר המשכן במטרה להגיש רשימה - בניסיון להפעיל לחץ אחרון ולהביא לאיחוד, שכאמור כשל. בהודעה מהמשכן תקף בן גביר את בכיר הימין המאוחד, נפתלי בנט, והאשים אותו בפיצוץ המשא ומתן. במקום השלישי ברשימת המפלגה שובצה אדווה ביטון, אמה של אדל ביטון, שהלכה לעולמה כתוצאה מפיגוע.

מהליכוד נמסר כי: "הפיצולים בימין יביאו אותנו לאובדן קולות רבים ובכך לממשלת שמאל של לפיד וגנץ. חייבים להצביע רק לליכוד, כי רק הצבעה לליכוד תבטיח ממשלת ימין בראשות נתניהו ותמנע ממשלת שמאל שבה יאיר לפיד ראש הממשלה".

עוד בחדשות 13:

המשא ומתן בימין: ברגע האחרון אחד הצדדים יתקפל • פרשנות

עמיר פרץ: "לא מתכוון להתחבר עם ברק ומרצ – מדובר בתבוסה מראש"

"זה הזמן להתגייס": אהוד ברק קורא לאיחוד עם כחול לבן והעבודה

איתמר בן גביר לאחר הגשת הרשימה לכנסת ה-22
איתמר בן גביר לאחר הגשת הרשימה לכנסת ה-22 | צילום: חדשות 13

"בצלאל סמוטריץ' והרב רפי פרץ התנהלו בכפיות טובה", אמר בן גביר. "רצינו גם הפעם לעשות חיבור גדול ואמיתי. אמרתי זאת מספר פעמים לאיילת שקד והיא אמרה שהיא יודעת שאנחנו מבקשים את המעט שבמעט. היא אמרה לי זאת בצורה מפורשת. ביקשנו את המקום החמישי והשמיני, ראיתי שהם לא מסכימים וירדנו למקום תשיעי, ואז לעשירי. יש גורמים שם שמטעמי אגו שפצצו את הסיפור הזה. אני מכוון את החצים האלו הערב לנפתלי בנט" תקף.

"שמעתי שיש ברית אחים בינו לבין יאיר לפיד", המשיך והאשים בן גביר. "לא סתם שמענו את לפיד בימים האחרונים מדבר נגד כניסה של עוצמה יהודית. אני מאוד מקווה שבנט לא יהיה חתום איתו על הקמת ממשלת שמאל. אני הסברתי להם בצורה הכי חד משמעית שאני לא מחפש כבוד ולא מחפש ג'ובים, הציעו לי להיות מקום שמיני ולהיות סגן יושב ראש הכנסת, סגן שר ויו"ר ועדה. אמרתי להם שאותי מה שמעניין זה אידיאולוגיה. לא כסאולוגיה. אני רוצה להביא את המצביעים של עוצמה יהודית ואני רוצה להביא את המנדטים של עוצמה יהודית. אני מגיש רשימה של עוצמה יהודית. בנעם ביקשו מאיתנו שלא יהיו חילונים ולא יהיו נשים זה לא היה מקובל עלינו. אנחנו הולכים עם רשימה של עם ישראל. הכל ספינים. צריך לזכור דבר אחד – לפי כל הסקרים אנחנו מצילים את ממשלת הימין".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190801-2150' autoplay='0' credit='' desc='איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין' kid='1_ewpd2d91' duration='35'']

בשעות שלפני סגירת הרשימות נעשו בימין מאמצים אחרונים לקראת איחודים נוספים. מנהיגי הימין המאוחד פנו בקריאה לבן גביר מוקדם יותר היום: "זהו רגע אחרון לאיחוד כולל של כל הימין. הצענו לך הצעה הוגנת ביותר עם כניסה ודאית לכנסת. בשביל להגיע לאחדות חייבים לעשות ויתורים, כולנו עשינו ויתורים כואבים ושמנו את ארץ ישראל מעל האגו, אל תתבצר בעמדתך. כך לא פועלים לטובת המחנה, ארץ ישראל וממשלת הימין מונחות על הכף. אל תיתן לשמאל את השלטון, הצטרף, עכשיו".

Likuda
הליכוד מגישה את רשימתה לכנסת ה-22
Tamara
מפלגת המחנה הדמוקרטי מגישה את הרשימה שלה לכנסת

יו"ר מפלגת העבודה-גשר עמיר פרץ הודיע היום כי שיבץ ברשימת המפלגה נציגים מהמגזר הערבי, הדרוזי והבדואי. "מפלגת העבודה חוזרת להיות הבית של הדרוזים והערבים וכל המיעוטים בישראל שיהפכו מעתה לשותפים מלאים למדינה אותה אנחנו רוצים להשאיר לילדינו ולנכדינו", אמר פרץ. על כן, החלטתי לבחור בחכ”ל סאלח סעד נציג המגזר הדרוזי למקום ה-9 ברשימה, אחסאן חלילה נציג המגזר הערבי למקום ה-16 ברשימה, ופרחאן אבו ריאש, נציג המגזר הבדואי למקום ה-19 ברשימה". כמו כן החליט פרץ על החזרתו של ח״כ לשעבר חילק בר מי שכיהן כמזכ"ל המפלגה וכח"כ וכסגן יו"ר הכנסת. מוקדם יותר היום, בלחץ של הרגע האחרון, הציע פרץ לעדינה בר שלום, בתו הבכורה של הרב עובדיה, להצטרף לרשימתו - אך היא סירבה.

גנץ בהצהרה לתקשורת לאחר מסירת רשימתו לכנסת ה22
גנץ בהצהרה לתקשורת לאחר מסירת רשימתו לכנסת ה22 | צילום: חדשות 13

יו"ר כחול לבן בני גנץ נשאל לאחר שהגיש את רשימת מפלגתו האם יישב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "נקרא לממשלת אחדות והסכמה מיד עם גמר הבחירות". עם זאת, מיד לאחר מכן כינס את העיתונאים שוב, חזר בו והבהיר כי לא שמע את השאלה כמו שצריך: "האוזן הימנית זה הצד של הM-16, היא לא שומעת טוב. אולי לא הבנתי את השאלה. באתי להחליף את נתניהו - לא לשבת איתו. זו העמדה של כחול לבן".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190801-1858' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='בני גנץ לאחר הגשת הרשימה לוועדת הבחירות ' kid='1_is9h3z19' duration='191'']

לפני כן אמר גנץ: "אנו מתכוונים להציב אלטרנטיבה שלטונית מתונה, ראויה, מכבדת ומאחדת למול מה שמסתמן כברית קיצוניים שתכליתה להבטיח את ברית החסינות של נתניהו ביחס לכתבי האישום, שחס וחלילה יעלו נגדו", אמר. "הלכנו לבחירות החוזרות האלה כי נתניהו כשל בלהרכיב את השלטון כי היינו עם עוצמה וגודל. הייתה לנתניהו ולחבריו בליכוד ברירה להחזיר את המנדט לנשיא. היינו מרכיבים את הממשלה ולא הייתה כל החגיגה שאנחנו נמצאים בה היום שעלותה שלושה מיליארד שקלים ויותר".

מפלגת ש''ס מגישה את רשימתה לכנסת
מפלגת ש''ס מגישה את רשימתה לכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

בין הרשימות שהגיעו היום לכנסת היו גם נציגי מפלגתו של אבי ילאו, מראשי מחאת יוצאי אתיופיה. עוד הגישו את רשימתן נשותיו של דניאל אמבש, שאמרו: "המטרה שלנו היא קידום מעמד הפרט. כתוצאה מהחוויה האישית שלנו שחווינו בשנים האחרונות בהתמודדות מול הרווחה ומערכת המשפט. בשמונה השנים האחרונות משטרת ישראל פגעה במשפחה שלנו, בכל אחת מאיתנו באופן אישי. ראינו בחדרי חקירות איך אפשר לתפור תיק לחף מפשע".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190801-2140' autoplay='0' credit='' desc='כחול לבן מגישה את הרשימה שלה לכנסת' kid='1_utxg2er8' duration='89'']

מפלגת יהדות התורה מגישה את רשימתה לכנסת
מפלגת יהדות התורה מגישה את רשימתה לכנסת | צילום: חדשות 13
המפלגה בראשותו של אבי יאלו מראשי מחאת יוצאי אתיופיה
המפלגה בראשותו של אבי יאלו מראשי מחאת יוצאי אתיופיה | צילום: חדשות 13
נשותיו של מנהיג ''הכת הירושלמית'', דניאל אמבש, מגישות את רשימתן לוועדת הבחירות המרכזית
נשותיו של מנהיג ''הכת הירושלמית'', דניאל אמבש, מגישות את רשימתן לוועדת הבחירות המרכזית | צילום: חדשות 13
פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד
פרץ, סמוטריץ שקד ובנט לאחר האיחוד | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בימין המאוחד פרסמו אתמול הודעה המבקשת להטיל על עוצמה יהודית את האחריות במקרה של כישלון המשא ומתן הפוליטי: "אל תסגור את השער לאחדות", קראו לבן גביר. "זו קריאה נוספת ואחרונה לעשות את הדבר הנכון. זהו רגע גורלי לימין ולארץ ישראל".

מפלגת ישראל ביתנו מגישה את רשימתה לכנסת
מפלגת ישראל ביתנו מגישה את רשימתה לכנסת | צילום: ועידת הבחירות המרכזית

בצד השני של המפה הפוליטית, יו"ר העבודה נעל אמש את הדלת באופן סופי בפני איחוד נוסף. בנאום שנשא מול ועידת העבודה הצהיר כי לא יחבור למפלגת המחנה הדמוקרטי. "יכולתי להישאר במקום הנוח לי, לחבור למרצ ולאהוד ברק, ולעמוד בראש גוש שמאל", אמר. "הרי אנו רואים שהחיבור של ברק-מרצ לא היה מוסיף קול אחד למחנה, וזה אומר לוותר מראש. אולי היינו עומדים יחדיו מנופחי חזה, אך היינו מגישים לנתניהו את השלטון ללא מאבק. אני לא מתכוון להתחבר עם ברק ומרצ – נקודה".

עמיר פרץ בוועידת מפלגת העבודה
עמיר פרץ בועידת מפלגת העבודה | צילום: חדשות 13

ביום שלישי קרא ברק לאיחוד עם מפלגות כחול לבן והעבודה. "האיחוד בנינו נדרש ואפשרי יותר מתמיד. זוהי קריאה אחרונה, צו 8 לאחדות. ההיסטוריה במרחק נגיעה – גם ההחמצה". את הדברים אמר בסרטון בחשבון הפייסבוק שלו.

"ב-18 בסמפטמבר כשיתברר עם מי מהן קמנו לבוקר, לא תוכלו לרחוץ בניקיון כפיכם אם חלילה החמצנו. רק איחוד גדול יבטיח ניצחון. הוא ואין בלתו. זוהי קריאה אחרונה. אנחנו, המחנה הדמוקרטי, נכונים לאתגר. מוכנים לכל איחוד. זה הזמן להתגייסות", אמר.