השפעות הקולוניאליזם ופליטים: נובל בספרות יוענק לסופר טנזני

ועדת הפרס הכריזה על עבדולראזק גורנה בן ה-72, המרבה לכתוב בנושאי "השפעת הקולוניאליזם וגורלם של הפליטים, בין תרבויות ויבשות" כזוכה בפרס היוקרתי. גורנה היה בעצמו פליט והגיע לבריטניה

עבדולראזק גורנה

ועדת פרס נובל הכריזה היום (חמישי) על הזוכה בפרס נובל לספרות: עבדולראזק גורנה בן ה-72 מטנזניה. לפי הודעת הוועדה, הפרס הוענק לו על "התעסקותו הבלתי מתפשרת והחומלת בהשפעות הקולוניאליזם וגורלם של פליטים בין תרבויות ויבשות".

גורנה נולד וגדל באחד האיים של זנזיבר והיגר לאנגליה כפליט בשנות ה-60. הוא פרסם עשרה רומנים ומספר סיפורים קצרים. בוועדת הנובל נכתב עליו כי "נושא קשיי הפליטים ניכר לאורך כל עבודתו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>
דיווח: מצרים תאפשר הקלות במעבר רפיח – ואף ייצוא מהרצועה

טקסס: שופט פדרלי חסם את אפשרויות אכיפת חוק ההפלות

מחקר: הסיכון לדלקת בשריר הלב לאחר חיסון קורונה – נמוך מאוד

במהלך השבוע האחרון הכריזה הוועדה על הענקת פרס נובל לפיזיקה במשותף לג'יורג'ו פריסי האיטלקי, על גילוי יחסי הגומלין בין הפרעות ותנודות במערכות פיזיקליות, וכן לסיוקו מנאבה היפני וקלאוס הסלמן הגרמני, על מחקרם המשותף בו יצרו מודלים פיזיקליים של המערכת האקלימית בכדור הארץ, דרכם אפשר לנבא את ההתחממות הגלובאלית.

בפרס נובל לרפואה זכו דיוויד יוליוס וארדם פטפאוטין, על תגליתם בנושא קולטני טמפרטורה וכאב. עבודתם של שני החוקרים הוסיפה ידע רב על השאלה כיצד ניתן להפחית כאבים כרוניים ואקוטיים הקשורים במחלות שונות, מצבי טראומה והטיפולים בהם.

הכימאי הסקוטי וויליאם מקמילן והמדען הגרמני בנג'מין ליסט זכו בפרסס נובל בכימיה על פיתוח א-סימטריה אורגנית. "תגליותיהם יזמו דרך חשיבה חדשה לגמרי בשאלה כיצד להרכיב מולקולות כימיות", אמרה פרנילה ויטונג-סטפסהדה, חברת הוועדה, "ארגז הכלים החדש הזה נמצא בשימוש נרחב כיום, למשל בגילוי תרופות וייצור כימיקלים עדינים, והוא כבר מועיל מאוד לאנושות".