הממתק הכי בריא: לעור לעיכול וללב - 10 דברים שאתם חייבים לדעת על חלבה

אוהבים חלבה? בצדק. מדובר באחד הממתקים הבריאים שיש, ובמיוחד אם לא תתעצלו ותכינו אותה בבית.

חלבה
חלבה | צילום: Shutterstock

המילה חלבה מגיעה מהמילה הערבית חַלַאוּאָה, שפירושה ממתק. ישנם סוגים רבים של חלבה, אך בישראל החלבה הפופולארית ביותר מבוססת על טחינת סומסום גולמית.

הנה 10 דברים שחשוב שתדעו בהקשר לחלבה, בריאות ודיאטה.

 

1. ממה עשויה חלבה?

קיימות צורות שונות להכנת חלבה, אך רוב החלבות שאתם קונים בארץ עשויות מטחינה, מים, סירופ סוכר, לימון, ויש כאלו המשתמשים גם בתבלינים ותוספות כמו פולי קקאו או פיסטוקים.

טחינה
טחינה | צילום: Shutterstock

איך תדעו לזהות שהחלבה לא איכותית ואינה בריאה? חלבה שהיא לבנה מדי, מעידה על שימוש בכימיקלים להלבנה. לפעמים החלבה הלבנה נראית יפה יותר ו'ריחנית', אך אל תתפתו. תבחרו את החלבה הכהה יותר.

3. כמה קלוריות יש בחלבה?

תלוי בחלבה שתבחרו, משתנה מאחת לאחת ובכדי להיות מדויקים כדאי לקרוא את הפרטים על גב האריזה שרכשתם. זה נע בין 500 ל-600 קלוריות ל-100 גרם, בדומה לחפיסת שוקולד.

אל תפספסו: מתכון לעוגת סופלה, שוקולד וחלבה של קרין גורן

מתכון להכנת חלבה ביתית אמיתית

 

4. חלבה ודיאטה

אם תשוו את החלבה לממתקים אחרים, תגלו שהחלבה אמנם עתירה בקלוריות, אך מדובר בממתק הבריא ביותר עבורכם. גם מי שמעוניין לשמור על הגזרה ונמצא בתהליך של דיאטה, יכול להמשיך ולאכול חלבה, היום ישנם סוגים רבים של חלבה החל מאורגנית, חלבה מסוכר חום או ללא סוכר, בדיאטה עדיף לבחור בחלבה ללא סוכר.

5. עשירה בסידן

בחלבה כמויות גבוהות של סידן החיוני לבניית וחיזוק העצם, לשיניים, לחניכיים ולתפקוד תקין של השרירים אצל מבוגרים וילדים. הסידן חשוב גם למניעת אוסטאופורוזיס.

6. לעיכול תקין

בסומסום, ממנו עשויה החלבה, יש הרבה סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, לשיפור תהליך העיכול, להורדת הכולסטרול ולהוריד את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס.

7. לא מזדקנים

הנה עוד סיבה מעולה לצרוך חלבה, בה יש ויטמין E, נוגד חמצון המחזק את מערכת החיסון מונע מחלות כמו קטרקט וסרטן ובנוסף, מסייע לעיכוב תהליכי ההזדקנות בגוף. שווה לא?

8. שומן

שמן הסומסום ממנו עשויה החלבה, מכיל חומצות שומן בלתי רוויות, מדובר בשומנים טובים ובהם חומצה אולאית, המסייעת בהורדת רמת הכולסטרול הרע בגוף ומכיל גם חומצה לינולאית - חומצת שומן חיונית, מקבוצת אומגה 6.

9. למניעת אנמיה

בזכות הברזל הקיים בחלבה (בסומסום), חיוני מאוד ליצירת כדוריות דם אדומות ואנזימים, מגן מפני רעלים ולמניעת אנמיה.

10. לעור מטופח

בטחינה מרכיבים רבים שיגרמו לעור שלכם להיות מטופח ועשיר בלחות בזכות הברזל, חומצות השומן, ויטמין E, ויטמינים מקבוצת B וויטמין A.