הדברים שלא ידעתם על שווארמה

לא תאמינו כמה קלוריות במנת שווארמה בלאפה, אבל יותר מזה - לא תאמינו כמה קלוריות תוכלו לחסוך אם תאכלו שווארמה בצלחת עם סלטים. למה בריא לכם לאכול את המאכל האהוב בתנאים שלנו?

שווארמה
שווארמה | צילום: אינסטגרם

בלאפה או בפיתה - הישראלים אוהבים שווארמה בכל הזדמנות בלי הבדל של דת גזע ומין, ולמרות שהיא בכלל מאכל טורקי במקור, אימצנו אותה בחום והפכנו אותה לאחת משלנו. ברור שיהיו כאלו שיעדיפו אותה עם עמבה, חלק יבחרו בטחינה וחריף ואחרים בכלל יעדיפו אותה בצלחת לצד צ'יפס וסלטים. לכבוד יום השווארמה הלאומי.

הנה 5 דברים שכדאי לדעת על שווארמה ואיך תוכלו להמשיך ליהנות ממנה ולהישאר בריאים.

1. שומן ותבלינים

המאכל הלאומי שאימצנו מהטורקים מכיל לרוב בשר הודו או עוף עם שומן ותבלינים, בשביל שיהיה לנו טעים, השיפודיות והמסעדות מוסיפות לא מעט לעוף ולהודו. התבלינים שלרוב תבחינו בהם על השווארמה הם: כורכום, הל, אגוז מוסקט וכמון.

שווארמה
שווארמה | צילום: אינסטגרם

2. יתרונות בריאותיים

כן, גם לשווארמה יש יתרונות בריאותיים, למרות שיצא לה שם רע ובצדק, אם אוכלים אותה עם לאפה וצ'יפס. אך השווארמה עצמו הוא מאכל בריא שמכיל חלבונים וסגולות בריאותיות מהתבלינים השונים. הסלט מכיל ויטמינים ומינרלים, הטחינה מכילה סידן, החריף יעיל לשריפת שומנים ולהגברת חילוף החומרים, החומוס מכיל ברזל, וגם מעט שומן מדי פעם לא מזיק לבריאות כשאוכלים ממנו במידה.

שווארמה פרגית על שיפוד בניחוח מזרחי

3. כמה קלוריות במנת שווארמה?

ובכן, נחלק את זה לפיתה, לאפה ולשווארמה בצלחת. שווארמה בלאפה הכוללת חומוס, טחינה, סלטים שונים, וצ'יפס מכילה 1500 קלוריות בממוצע, שזה קצת יותר ממה שאישה צריכה לאכול ביום בתהליך ירידה במשקל אם היא לא מבצעת פעילות גופנית. שווארמה בפיתה תעלה לכם כ-900 קלוריות ו-150 גרם שווארמה, שזה מה שתקבלו לרוב שתבקשו את השווארמה שלכם בצלחת - יעלו לכם כ-350 קלוריות.

נתחי שווארמה הודו ורצועות חזה עוף

4. איך אפשר להפוך את השווארמה למאכל בריא יותר?

ראשית, החליפו את הפיתה הרגילה, בפיתה מלאה, בחרו בחומוס וסלטים, בקשו שיחתכו לכם את השווארמה ללא שומן והכי טוב - אכלו אותה בצלחת עם כל הסלטים הבריאים כמו כרוב טרי, סלט ירקות, חומוס וטחינה.

שווארמה
שווארמה | צילום: אינסטגרם

5. ומה עושים הטבעונים?

היום ניתן למצוא שווארמות טבעוניות בסופרים השונים וכדאי להיזהר מהן כי לרוב הן מכילות שומן טראנס, מה שהוכח כמסוכן ונאסר לשימוש בארה"ב ממש לאחרונה. אם תכינו את השווארמה הצמחונית בבית תקבלו מנת חלבון מצויינת המכילה סויה, ברזל, וויטמינים מקבוצת B.