שרה אמנו – האם זו האישה היפה בתולדות האנושות?

מהו יופי? האם מדובר במציאות מוחשית או פשוט במושג מופשט, רומנטי ואפילו מוגזם שנמצא בעיני המתבונן? מושג היופי היווה מאז ומתמיד מרכיב משמעותי ובסיסי בתרבות האנושית

מהו יופי
מהו יופי | צילום: שאטרסטוק

בואו לצלול אל מעמקי מושג היופי כפי שהוא מובן מתוך המחקר המדעי, לראות דוגמאות מרתקות וגם לקבל תשובות מפתיעות. את התחום המעניין הזה מציג לפניכם ד"ר משה שמש, העוסק בטיפולי אסטטיקה עדכניים ובעל מרפאה פרטית בתל אביב. ד"ר שמש ידוע בזכות איכויות ייחודיות של גישתו ועבודתו, כגון מקצועיות חסרת פשרות, מיומנות גבוהה במיוחד, שיטות הטיפול המתקדמות ביותר, שימת לב לכל הפרטים, וגישה אומנותית.

 

ד"ר שמש, העוסק ברפואה אסתטית ללא ניתוח, מביא לתחום הרפואה האסתטית ניסיון של 23 שנים בביצוע פעולות כירורגיות עדינות ומורכבות במסגרת ניתוחים נוירוכירורגים ועבודה מחקרית בתחום מדעי המוח.לאורך השנים עסק בחקר המוח במרכז לחקר המוח אשר באוניברסיטת בר אילן, והתמקד בתחום הצופן העצבי ואינטליגנציה מלכותית. הידע והרקע העשיר שלו בעולם הנוירו-סיינס מציגים בפניכם כתבה מרתקת ויוצאת דופן, ברוחב יריעה שעדיין לא נכתב כמותו בארץ על חוויית ומושג היופי.

 

אנטי-אייג'ינג ויופי מאז ומתמיד

אנטי-אייג'ינג ויופיים של גברים ונשים הינם נושאים עכשוויים מאוד, אשר מעסיקים חברות ותרבויות בכל רחבי תבל. למעשה, ההתפתחות המודרנית והטכנולוגית עשתה גם את היופי החיצוני של בני האנוש, לכאורה תכונה טבעית, למוצר תעשייתי נגיש עבור רבים. כפועל יוצא מכל, ישנה התעניינות גוברת גם בהבנת תופעת היופי ומה נחשב בתור "יפה".

האמת היא שתחום האנטי-אייג'ינג והיופי היו אקטואליים עוד מימי בראשית. כולנו מכירים את הסיפור על האדם שנברא בצלם, הופקד על גן העדן ואמור היה להישאר יפה לנצח. חבל שחטא התפוח קלקל את התוכנית. ואולם, במישור הגנטי נותרה בנו כנראה שאיפת השלמות, בין אם שלמות חיצונית או פנימית, וכמובן גם הרצון להנציח את חיינו.

 

ומה עם היופי בתנ"ך?

על פי פרשנות חכמים, כאשר מאזכר התנ"ך את הנשים כבעלות חן ויופי, הכוונה היא למעשה לתכונות אופי טובות. באופן כלל, ישנה בתנ"ך התייחסות נערצת ליופי בתור שלמותה של בריאה אלוהית, אך גם קיימת לא פעם הצגת הבעייתיות הטמונה ביופי, למשל פיתוי ומשיכה הנובעים ממנו, מובילים לעבירות על חוקי המקרא ומכאן לעונש. כבר בסיפור על יופי של עץ הדעת "כי תאווה לעיניים הוא" אנו מבחינים בפיתוי היופי ובבעיה הנובעת ממנו.

 

יופי סובייקטיבי או אובייקטיבי, והיכן נכנס המוח לתמונה?

אם אפשר לקחת את תפיסת היופי ולאפיין אותה במונחים חומריים-מוחשיים ברמת הנוירו-הורמונאלית והנוירופיזיולוגית? בואו נשאל, כיצד חווה המוח שלנו "יופי", והאם קיימים סטנדרטים אוניברסאליים ליופי הקיים במוח האנושי?

למעשה, כבר לפני 2300 שנים בספרו "יסודות" תיאר אוקלידס את המספר 1.618 כי מאפיין של הסדר המוחלט ביקום וכן גם פרופורציות של גוף האדם. לאחר מכן בתקופת הרנסאנס באיטליה כונה על ידי המתמטיקאי פאצ'ולי בתור "הפרופורציה האלוהית", כלומר היחס האוניברסאלי ביקום

 

"הפרופורציה האלוהית", getty images | צילום: שאטרסטוק

 

אז מה דעתכם? האם יופי הוא סטנדרט אוניברסאלי ביקום או פשוט נמצא "בעיני המתבונן"?

יש לא מעט מחקרים מדעיים המראים שישנו אידיאל של יופי אובייקטיבי, כלומר כזה החוזר בכל אתנוס וגזע על פני תבל, ובשלושת המילניומים האחרונים גישה זו לא עורערה. מסתבר שכבר תינוקות נוהגים להתבונן פי שלש יותר זמן על פנים "יפות" וכמעט לא נמצאו אי הסכמות בין נבדקים שמבקשים אותם לבחור ביפה ביותר מבין הנשים מתוך תמונות שמוצגות בפניהם.

 

אם כך, יש לשאול כיצד התפתחה הנטייה האנושית לאהוב יופי לאורך האבולוציה? לפי השערות מדעיות עדכניות, סדר, סימטריה ויופי מתקשרים עם תוחלת חיים טובה והמשכיות של המין. וגם להיפך: אי סמיטריה, הרס, כאוס וכיעור מתקשרים עם סבל ולבסוף גם עם מוות.

 

במהלך עשרים השנים האחרונות, מראים מחקרים מתקדמים של המוח כי היופי מוטבע בקליפת המוח, וישנם ממצאים רבים המעידים בשעת חוויה של יופי בשמיעה, במבט או בכל דרך אחרת, משתחררים בגוף אנדורפינים, שהם מעין סמים פנימיים. הם משפיעים על אזורי ההזנה במוח ואנחנו מרגישים "מסוממים" ונהנים. בהחלט מעניין לגלות שישנו אזור אחד ומסוים במוח שלנו שאחראי לכל הסוגים של יופי - החל ביופי ויזואלי, יופיו של הטבע, יופייה של יצירה אנושית (ספרות, מוזיקה, ציור), ועד ליופי של המראה האנושי.


שאלות בנושאים אלו ונוספים ניתן להפנות אל ד"ר שמש פורום מתיחת פנים ללא ניתוח בפורטל "שאל את הרופא".

 

אז מה המוח תופס בתור "יפה"?

אם כן, ראינו שישנו יסוד אנטומי-אובייקטיבי של יופי במוח, ומכאן עולה מהם הקריטריונים האובייקטיביים של "יופי"? כלומר, אם ניתן לאפיין יצירה שמיעתית או ויזואלית על פי קריטריונים של יחסי פרופורציות, לפי מה אנחנו מרגישים יופי דמיוני - למשל כשקוראים ספר?

 

 

צילום: שאטרסטוק

אז מה קורה כאן?

ובכן, המוח מתבונן על העולם בקונטרסטים דרך קווים אלכסוניים, אנכיים ואופקיים, ובעזרתם הוא בונה את הצורות הבסיסיות והגיאומטריות כמו משולש, ריבוע וכדומה. יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי התפיסה של התמונה השלמה לא נערכת דרך הראייה, אלו באמצעות תכונתו של המוח להשלים תמונות. כפי שתראו להלן, במוח טבועות תבניות שלפיהן התמונות מושלמות.

 

"דוקטור משה שמש - רפואה אסתטית בתל אביב (במרכז)", getty images | צילום: שאטרסטוק

 

הסוד הזה מאפשר להשלות ולהקסים את המוח, ולהפתיע אותו עם הבלתי צפוי במקום עם המוכר והבנאלי. הבה נשתעשע מעט - האם אתם רואים בתמונות הבאות נסיכה או זקנה?

 

The Seven Habits of Highly Effective People by Stephen Covey
The Seven Habits of Highly Effective People, getty images | צילום: שאטרסטוק

כיצד המוח מזהה פרצופים?

כעת, לאחר שהבנתם קצת יותר כיצד המוח עובד, וגם איך אפשר "לעבוד" עליו, נשוב אל הפנים של האישה מהאשלייה של טומפסון, וננסה להסביר מה בעצם קרה.

 

האמת היא שאין הסבר אחד, חד משמעי וטוב לתופעה הזו אבל ישנן מספר השערות. אפרט לפי העובדות המחקריות הידועות לנו: מחקרים בנוירו-פיזיולוגיה פונקציונלית הראו לאחרונה שיש במוח מרכז מיוחד לזיהוי פרצופים. כפי שראינו למעלה, כנראה שגם לפרצופים יש תבנית מסוימת במוח ובה קיימת חשיבות רבה לשפתיים ולעיניים - למעשה מהן משלים המוח את פרצוף השלם. עוד מסתבר שמרכז זיהוי הפרצופים מצוי בקורלציה מוחלטת עם מרכז המיקום, שגם נמצא בקרבת מרכז זיהוי הפרצופים במוח. בנוסף מרכז המיקום פועל רק כאשר הפרצוף מצוי במצב הפוך (תמונה 2) השונה מהמצב הרגיל (תמונה 1). יתכן שכל עוד הכיוון של העיניים והיחס ביניהן רגיל (תמונה 3), המוח תופס את המצב כ- "רגיל" ואינו מפעיל את מרכז המיקום. כך נוצר מעין "עיוורון" ליחס ההפוך שבין העיניים והשפתיים, ובמבט ראשון הכל נראה כשורה. רק אחרי שמתעמקים ניתן לזהות שהאיברים בעצם הפוכים ביחס לכיוון הפרצוף. שימו לב שתמונה מספר 4 הפוכה לתמונה מספר 3, כלומר העיניים נמצאות במנח הפוך, וזה בדיוק המצב המפעיל את המרכז המיקום. כעת נוצר קונפליקט בין כיוון הפרצוף וכיוון מנח העיניים. מייד אנו מזהים שיש כאן משהו מוזר, לא רגיל, עד כדי כך שהוא בעצם נראה מכוער - ככל הנראה הוא לא מסתדר עם התבנית המוכרת למוח.

 

היופי שבתוך בתבנית

בואו ניתן למוח עוד אתגר מעניין - נסו לקרוא את הטקסט הבא ובוודאי תשתכנעו שאתם מדלגים על הפרטים ורואים תבניות.

 

"דוקטור משה שמש - רפואה אסתטית בתל אביב (במרכז)", getty images | צילום: שאטרסטוק

 

פה מצוי למעשה כוחם של קריקטוריסטים, שמסוגלים במספר קווים בודדים לבטא את הפרצוף והאופי השלם של האדם המצויר. דרך אגב, גם אמני מייק-אפ יודעים להפוך את הפנים למושלמות על ידי הדגשה של התווים הנכונים בהתאם ליחסי הסימטריה. ועל הקרונות העיקריים האלו מבוססת עם הרפואה האסטטית בתחום פיסול הפנים.

אולי ניתן כבר לסכם שיופי הינו דבר מה אובייקטיבי-מוחשי שמתקיים ברמה ההורמונאלית והנוירו-פיזיולוגית. המוח תופס כ- "יפה" את מה שכנראה קרוב לתבניות שטבועות בו. ולהיפך - ככל שישנה סטייה יותר גדולה מהתבנית, כך המוח יצטרך כנראה לגייס יידרש יותר משאבים, וכפועל יוצא מכך ייחווה האובייקט כפחות יפה עד כדי דוחה. הדבר גם מסתדר החוק האוניברסאלי של היקום - "חוק שימור האנרגיה".

 

אז מה זה פנים מושלמות?

לא פעם אנו רואים פרצופים של כוכבי קולנוע וטלוויזיה וחושבים שהם ממש מושלמים. אבל, האם הפנים שלהם באמת מושלמות?

 

יש לציין שמודל היופי עובר שינויים בכל התקופות ההיסטוריות, כך שהשינוי הוא תמידי, ואנו באמת רואים הבדלים בין האתנוסים השונים לגבי מודל היופי המושלם. ואולם, יש לזכור כי הפרופורציות של מודל היופי האוניברסאלי נשארות נכונות בכל מקם וזמן, ולמעשה לא השתנו מאז שחר ההיסטוריה. ניתן אפילו לטעון באופן קונספירטיבי, שהיפה בכל הזמנים ובכל המקומות דומה.

 

""הדוגמנית יאנה לוי עם דוקטור משה שמש"", צילום עצמי | צילום: שאטרסטוק

 

בשלב זה עליי לעצור ולהדגיש כי היופי אינו טמון אך ורק בפרופורציות נכונות של תווי הפנים, אלא גם בטקסטורה ובצורה של העור, ושהמכלול של כל האלמנטים מתקשר גם לאופי הפנימי של הגבר או האישה.

 

האישה היפה בהיסטוריה- שרה אימנו?

בואו נשוב אל השאלה בה פתחנו - האם שרה אימנו הייתה יפה? לפי הסיפור התנכי הגיע אברהם למצרים בחברת שרה אשתו, וכאשר נכנסו למצרים הזהיר אותה שעליה להכחיש את היותה אשתו, ולומר שהיא אחותו. זאת מפני שכאשר פרעה יראה אותה הוא בוודאי ירצה בה לעצמו, ועל כן יהרוג את אברהם.

 

מהסיפור הראשוני הזה כבר ניתן להסיק כי לשרה היו פנים נאות, בוודאי אם מלך העולם של העת העתיקה, שכבר ראה הכל - ירצה בה לעצמו. ואולם, מובן שאיננו יכולים לסמוך רק על מסקנה זו על מנת לסכם את יופייה של שרה אימנו. בשלב זה אנו רק יודעים על חששות מסוימים ואולי סובייקטיביים של אברהם. ואפילו אם פרעה היא רואה, מתאהב ולוקח את שרה - עדיין מדובר בראייה וחשיבה אובייקטיבית של אדם אחד, כלומר פרעה.

 

אחרי ששרה ואברהם נכנסים למצרים, רואים המצרים את שרה ומתחילות להסתובב שמועות שנוגע ליופייה, המגיעות עד לאוזניו של המלך. מה המסקנה שנוכל להסיק מכך? סביר להניח ששרה הייתה כה יפה עד שהסיפורים אודותיה נפוצו במהירות והגיעו עד לאוזני פרעה. כלומר, ההערכה ליופייה של שרה לא הסתיימה בדעתו הסובייקטיבית של אדם אחד, אלא ניתנה על ידי המונים, כלומר בצורה אובייקטיבית יותר. יתרה מכך, מישהו אזר אומץ על מנת לדבר בנושא עם פרעה ואף הציעה לו לקחת את שרה לעצמו, מה שמחזק את המחשבה שלשרה היא מראה מיוחד.

 

 


ד"ר משה שמש הינו בעל קליניקה פרטית השוכנת ברמת החייל, תל אביב, בה מבוצעים טיפולים אסתטיים מתקדמים. שאלות בנושאי הכתבה ובנושאים נוספים ניתן להפנות אל ד"ר שמש דרך פורום מתיחת פנים ללא ניתוח.