טיפול חדש לעין יבשה - בלי טיפות

סובלים מתופעת העין היבשה ולא מוצאים פתרון? הכירו את הטיפול החדשני היוצר הקלה משמעותית בתסמינים ושיפור ברור בתפקוד ובאיכות החיים

שיפור בתפקוד החיים
שיפור בתפקוד החיים | צילום: פוטוליה

הרבה מאוד אנשים סובלים מתופעה שנקראת "עיניים יבשות" המתבטאת למשל באודם, גירודים, צריבה וכדומה. עד כה הטיפול הכמעט בלעדי שרשמו הרופאים היו טיפות עיניים. ואולם, כעת ישנו טיפול חדשני לתופעה היוצר הקלה משמעותית בתסמינים ושיפור ברור בתפקוד ובאיכות החיים

 

אם גם אתם סובלים מהתופעה, כמו 30% מהאוכלוסייה בישראל ובעולם המערבי, בוודאי תשמחו לשמוע שלרפואת העיניים יש מה להציע. יחד עם זאת, הטיפול מוצע בינתיים רק על ידי מספר מצומצם של חברות ושל מרכזים לבריאות העיניים. דוגמא נאה לכך היא איי-ויו המרכז לעיניים יבשות. המרכז שנמצא במרפאת שר"פ פלוס בקניון לב המפרץ, בין חיפה לקריות, הוא למעשה היחידי בכל אזור הצפון שמתמחה ספציפית בסינדרום העין היבשה ומציע עבורה את הטיפולים העדכניים בעולם. הצוות המקצועי של המרכז חרט על דגלו להעלות את המודעות הציבורית והמקצועית לבעיה שכיחה זו, ומציע עבורה אבחון מדויק על ידי רופא עיניים והתאמה אישית של הטיפולים לכל אדם.

 

אבחון מדוייק על ידי רופא עיניים
אבחון מדוייק על ידי רופא עיניים | צילום: פוטוליה

IPL - טיפול יעיל שהתגלה במקרה

אבחון וטיפול בעיניים יבשות צבר הרבה תאוצה בשנים האחרונות ולמעשה הפך לענף בפני עצמו. זאת לאחר שנים רבות שבהן המענה היחיד היה טיפות עיניים, ואם הן לא עזרו, לרופאים לא נותר אלא להציע במקומן עוד טיפות מסוג אחר. כמו הרבה פיתוחים והמצאות, גם הגילוי פורץ הדרך של הטיפול היעיל לעיניים יבשות התרחש באופן מקרי. היה זה רופא עיניים בכיר מארצות הברית בשם רונלדו טויוס, שעשה שימוש במכשיר IPL (Intense Pulse Light) על מנת לטפל במטופלים שסבלו ממחלת עור בשם רוזציאה ולעוד טיפולים אסטטיים כלליים בעור. להפתעתו של ד"ר טויוס, רבים מקרב המטופלים סיפרו על שיפור משמעותי בתסמינים של סינדרום העין היבשה. מכאן והלאה קצרה הייתה הדרך ליצירת מכשיר IPL ייעודי בהתאמה מיוחדת לטיפול בעיניים יבשות.

 

מידע נוסף על טיפולי IPL וטיפולים אחרים בעיניים יבשות אפשר לקרוא כאן: https://www.ii-vue.co.il/

 

התפתחות חשובה באבחון התסמונת

בד בבד עם פריצת הדרך בטיפול בעיניים יבשות, חלה התפתחות מרשימה בציוד האבחוני שמזהה את הגורמים לבעיה. כיום מצויים בידי הרופאים מכשירים מתקדמים לאבחון שיכולים לסרוק בצורה לא פולשנית ומדויקת מאוד את משטח הדמעות, ובכך לבחון את מרכיבי הדמעות. הקורא הממוצע בוודאי ישאל את עצמו מה הקשר בין סינדרום העין היבשה לבין המרכיבים של הדמעות. התשובה היא שלדמעות יש תפקיד חשוב וחיוני בשמירה על בריאות העיניים שלנו בכלל, ובמניעה של בעיית עיניים יבשות בפרט. הדמעות שלנו עשויות מ- 3 שכבות שהן השכבה הרירית, השכבה המימית והשכבה השומנית, וכאשר אפילו אחת מתוך השלוש האלו סובלת ממחסור כלשהו או מליקוי בהרכב, אנו מקבלים את הסימפטומים של עין יבשה.

 

יחד עם זאת, ברוב הגדול של המקרים (83%) מדובר בליקוי בבלוטות החלב - MGD - Meibomian Gland Dysfunction. אלו הן בלוטות שאחראיות על ההפרשה של השכבה השומנית בדמעות, ולכן כאשר הן לוקות בתפקוד או נפגעות באיזושהי צורה, אנו מקבלים חוסר בשכבת הדמעות השומנית ופגיעה בהרכב שלה. הבעיה היא שדמעות שאינן מספיק שומניות נוטות להתאדות מהר ומתקבל יותר חיכוך בין הקרנית והעפעפיים. כך מתחילים התסמינים של עיניים יבשות, למשל תחושה של "חול בעין", גרד, אדמומיות וכיוצא בזאת.

 

כאמור, באמצעות ציוד האבחון החדשני יכולים כיום רופאי העיניים לצלם את בלוטות החלב (מיבומיאן) ולבדוק את הבריאות והמצב שלהן. מצד שני, ללא טיפול בבעיה בבלוטות אלו ישנה סכנה אמיתית לנזק בלתי הפיך שלהן, כמו גם לנזקים מצטברים במשטח החיצוני של העין, כלומר בקרנית.

 

מכשירים מתקדמים שמסייעים לפתרון הבעיה
מכשירים מתקדמים שמסייעים לפתרון הבעיה | צילום: פוטוליה

לאילו תוצאות מביא טיפולIPL?

IPL הוא טיפול שבו משתמשים בהבזקים אחידים ומדודים של אור פוליכרומטי באזור העפעפיים, מהאוזן ועד האף. מדובר בהבזקים מדויקים מאוד שתפקידם הוא לספק חום לבלוטות החלב (MG) ובכך הן מקבלות תמריץ ליצור את השומנים הדרושים לשכבת הדמעות השומנית. זהו טיפול לא פולשני שכבר נעשה בהצלחה רבה באוסטרליה, ארה"ב, אנגליה ומדינות מערביות נוספות עם אנשים רבים. בחלק הגדול של המקרים מספרים מטופלים כבר אחרי הפגישה הראשונה על שיפור מהותי. יחד עם זאת, יש לציין כי לטיפולי IPL ישנן תוצאות מצטברות ולכן צריך לעבור סדרה של מפגשים (בין 3 ל-5 בממוצע) על מנת לקבל את התוצאות האופטימאליות. כמו כן, בין טיפול לטיפול יש להמתין כשבועיים עד חודש.

טיפול IPL לעיניים יבשות באיי-ויו, משולב עם טיפול במחלת בלפריטיס (דלקת העפעפיים), על ידי מכשיר Blephex. בלפריטיס נחשבת כאחת הגורמים לסינדרום העין היבשה.


טיפול IPL בשילוב Blephex הינם שילוב מנצח בטיפול בעין היבשה.

 

שאלות בנושאי הכתבה אפשר להעביר אל איי-ויו המרכז לעיניים יבשה דרך פורום טיפול בעיניים יבשות..



פציינטים ממליצים: