ריצה, אינסטגרם

ריצה בגשם: מסוכן או מומלץ? 10 טיפים לריצה בחורף

על אף מזג האוויר הגשום, רצו מאות משתתפים באולטרה מרתון ירושלים. מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לקפץ בשלוליות ולרוץ בקור וברוח? המדריך לריצה בחורף

יש רצים של חורף ויש רצים של קיץ. יש כאלו שאוהבים שחם להם כשהם רצים, ואחרים לא מסוגלים להרגיש את האוויר החם והלחות בזמן הריצה שלהם. אני מרצי הקיץ, אין לי בעיה לחזור הביתה רטובה מזיעה אבל לא מגשם, ואני אשמח להשתזף תוך כדי ריצה כי גם ככה אין לי מספיק זמן לספוג ויטמין די בשגרה שלי. ובכל זאת, בשנה שעברה השתתפתי במרתון תל אביב ואת רוב ההכנה למרתון שלי עשיתי בלית ברירה בעיצומו של החורף, שכללה אימונים בשיא הקור ברוחות, בגשם ואף בברד - חוויה מיוחדת, מאתגרת ולא הכי מפנקת.

אוהבים או שלא, הריצה היא בכל עונות השנה, כשעיצומה של עונת המירוצים היא בחורף, ולא תמיד השמש מתחשבת במשתתפים, כמו למשל במרתון טבריה הזכור בשנת 2016, שבו אנשים שחו במקום לרוץ וכמו בשישי האחרון כש-740 משתתפי מירוץ היירוס רצו בשיא הגשם והקור בהרי ירושלים עם מעילי רוח והשאירו את התלונות בבית. הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות זה להירשם למירוץ שלנו ולקוות שהשמש תחייך אלינו כשיגיע היום לרוץ בצוותא. 

 SALOMON מרוץ היירוס אולטרה מרתון

SALOMON מרוץ היירוס אולטרה מרתון (צילום היירוס )

 

ומה קורה אם הגשם מגיע בכל זאת ואתם כבר רשומים? מתלבשים טוב ורצים. אם נסקור לרגע את הסכנות העיקריות לריצה בגשם הן:  1. החלקות - מהם תוכלו ליהנות גם בימים שאינם גשומים. 2. תחושת קור ושרירים נוקשים - שעוברת לאחר כמה קילומטרים ומתחלפת בתחושת חום וקלילות. 3. סבל - שעובר ברגע שהאנדרופינים מתחילים לפעול, שזה לרוב אחרי כ-2 קילומטרים.

אז אחרי שהבנו שסכנות של ממש אין בריצה בגשם, ואחרי שנזכרנו שכשהיינו ילדים אהבנו לקפץ בשלוליות במשך שעות והפלא ופלא גדלנו ואנחנו עדיין חיים, הנה כמה טיפים לריצה חורפית מנסיוני כרצה למרחקים על אף שמעדיפה לרוץ בחום של יולי אוגוסט בתל אביב:

1. לבוש

אז ברור לכולנו שיש להתלבש בהתאם כשיוצאים לרוץ בקור, אבל חשוב לא להגזים: א. כי תמיד בסוף מתחממים. ב. כי אם מגזימים מרגישים מסורבלים. כדי להתלבש בטייץ ארוך שלא סופג גשם (מנדף זיעה) כי שתוכלו להרגיש תמיד יבשים, גוזייה, חולצה ארוכה דקה כשמעליה מעיל רוח דק. 

2. חימום

מומלץ לצאת לקור לאחר חימום קל בתוך מבנה סגור. בכל מקרה, תתחילו את הריצה ב-2 קילומטרים של ריצה קלה ורק לאחר מכן התחילו את האימון/מירוץ. לא מומלץ לבצע מתיחות בקור. את המתיחות תשמרו לאחר האימון כשאתם יבשים במקום סגור, חמים ויבש.

3. מחזירי אור

בחורף מחשיך מוקדם, כך שבשעה 17 כבר חשוך והראות לא מושלמת. דאגו להאיר עצמכם עם מחזיר אור אחד לפחות שישמור עליכם מהרוכבים/הרצים והנוסעים.

4. נעלי ריצה

היום יש נעלי ריצה שמתאימות לריצה בחורף, כאלו שמחזיקות היטב את הקרסוליים ודואגות לשמור לכם על כפות רגליים יבשות וחמות. חשוב לרוץ עם נעלי ריצה קלות כי כשהן נרטבות הן הופכות להרבה יותר כבדות ומגושמות.

 ריצה בחורף

ריצה בחורף (אינסטגרם שרון ינובסקי קפלן)

 

5. ישר לאמבטיה

סיימתם את הריצה? אל תמשכו את הזמן בדרך לאמבטיה כשאתם רטובים וקרים. כנסו לאמבטיה חמה ודאגו לחמם היטב את הגוף, שתו משקה חם והחזירו את החום לגופכם. בגדים רטובים וקרים לאורך זמן על הגוף עלולים לגרום להצטננות וחולשה.

6. נוזלים

בחורף אנחנו לא מרגישים צמאים בדרך כלל ואחרי הריצה זה חשוב עוד יותר להחזיר לגוף נוזלים אז אם קשה לכם לשתות מים קרים אחרי ריצה, תכינו לעצמכם חליטות תה ותשתו, העיקר שיהיו נוזלים.

7. רצים לאט רצים בטוח

יש אימונים בהם הבטיחות יותר חשובה מהתוצאה. זה בסדר להתאמן לאט יותר בחורף ובעיקר כשגשום והשטח מלא בשלוליות שעלולות לגרם לכם להחליק ולהיפצע. חשוב להתחיל את הריצה לאט ולהמשיך בקצב שבטוח לכם מבחינת התנאים.

8. כובע מצחייה

אחד הטיפים הכי טובים שקיבלתי לריצה בגשם הוא לרוץ עם כובע מצחייה. אז אמנם זה לא כל כך נוח, אבל בהחלט מסלק את טיפות הגשם מהפנים ותורם לראות מוצלחת יותר.

9. וזלין

אחד הסיוטים של הרצים אחרי הפטריות ברגליים והרעב המוגבר הם השפשפות למיניהם. זה יכול להיות בפטמות (לגברים ולנשים), זה יכול להיות בבית השחי, בירכיים, בכפות הרגליים או באזור חזיית הריצה לנשים. מרחו וזלין באזורים המועדים לפורענות.

10. שימו על עצמכם שקית ותבעטו את עצמכם החוצה

החורף הישראלי לא באמת כל כך גרוע. לפעמים בבית קר לנו יותר מאשר בחוץ. במקום להתכסות באלף שכבות, נסו את טריק שקית הזבל, פשוט תלבשו אותה מעליכם וצאו לרוץ. כשהגשם ייחלש, תוכלו להיפטר מהשקית ולהמשיך לרוץ כשאתם יבשים וקלילים.