תחשבו חיובי, ללא קרדיט

מהפך: איך לצאת מדיכאון ולהתחיל חיים חדשים ב-5 צעדים?

הקדימו תרופה למכת דיכאון החורף והתחילו לייצר לעצמכם מציאות חדשה ב-5 צעדים פשוטים. מוכנים? קבלו את המדריך של עדי פרבר

  • פורסם ב:
  • 22/10/2018 10:01
  • |

החיים לא תמיד מתרחשים כפי שתכננו או ציפינו מהם. וכשמתרחשת תפנית בעלילה שמאכזבת אותנו אנחנו נוטים לשקוע למה שאנחנו מכריזים בגאון 'דיכאון'. פיטרו אותך מהעבודה? עברת פרידה זוגית? בעל הפינה החליט לפנות אותך מהדירה? כל אחד מאותם טריגרים סביבתיים מורידים את מצב הרוח שלנו ולאורך זמן יכולים להתפתח לדיכאון.

יחד עם זאת, דיכאון יכול להופיע גם בלי סיבה שנראית לעין וגם למי שחייו לכאורה "מושלמים". ייתכן וזה מגורמים תורשתיים, הורמונליים, פיזיים (כמו רמת המוגלובין נמוכה בדם) ו/או נירולוגים, למשל היעדר של חומר בשם נוראדרנלין שמופרש במוח. כך או כך, דיכאון הוא הלך רוח בו אתם לא מחוברים למשאבים שלכם. כשאתם מרגישים איבוד מוטיבציה ושאין לכם כח ואנרגיה לעשות דברים. כשתחושת הערך העצמי יורדת ואתם לא מוצאים טעם לחיים. הנה 5 הצעדים הראשונים שיעזרו לכם לצאת מדיכאון.

בחירה

ההבנה שיש לי יכולת בחירה לקחת אחריות על המצב הרגשי שלי ועל המציאות בחיי היא השלב הראשון ליציאה מדיכאון. בסך הכל יש לכל אחד ואחת ממכם את כל המשאבים לשנות את מצב הרוח שלכם לאפקטיבי. כשאתם מבינים שזה בידיים שלכם אז אתם מתחילים לעשות שיפט מהתנהגות שהיא קורבנית להתנהגות אפקטיבית של לקיחת אחריות. ההכרה שיש ביכולתי לשנות באופן טבעי מייצרת תחושות חיוביות כלפי עצמי שמעלות את מצב הרוח.

מודעות

נורא קל להשתמש במילה גדולה וכללית כמו דיכאון אבל זה ממש לא עוזר לכם. עצם השימוש במילה עושה נזק לא מודע, מגביר את חוסר האונים ונותן לנו לגיטימציה להתנהגויות מחבלות. מה שכן ישרת אתכם זה להבין את התהליך שמוביל למה שאתם חווים ומגדירים כ"דיכאון". היו ערים למחשבות השליליות שלכם ותעדו בבירור את המחשבות העיקריות שמטרידות אתכם. היו מודעים גם לרגשות שלכם ותנו ותנו להם שמות ספציפיים. האם אתם מרגישים פחד? כעס? תסכול? כשהדברים ברורים ומוגדרים אז קל לנו יותר להתמודד איתם.

שיתוף

אחת ההתנהגויות שעוזרות לנו לשמר דיכאון היא להשתבלל בתוך עצמנו ולהתמודד איתו לבד. תחושת הלבד שלעצמה מעמיקה את התחושות של הדיכאון. זאת גם התנהלות ששואבת מאיתנו המון אנרגיות כי בין היתר היא מצריכה מאתנו להתחמק מאנשים ולהעמיד פנים. עכשיו שבחרתם לצאת מהדיכאון ועשיתם סדר במה שאתם חווים, זה הזמן לצאת מהקונכייה. בחרו חבר טוב או קרוב משפחה שאתם מרגישים בנח איתו ושתפו אותו. השיתוף מייצר הקלה רגשית, מביא תובנות, ובעיקר תוכלו להסתכל מנק' מבט אחרת בעזרת הפידבקים ועצות שתקבלו.

פעילות

הדיכאון גורם לנו לא רק להיסגר אלא גם להפוך להיות פסיביים ולהזניח את עצמנו. הרי אם אין לנו כוחות או טעם לדברים אז למה להתאמץ? זה הזמן להתעלות מעל עצמכם ובהדרגה לחזור להיות יותר פעילים. צאו החוצה, עשו ספורט, צרו משהו בעזרת הכישרון שלכם, והשקיעו בכל דבר שאתם אוהבים ועושה לכם טוב. גם אם תתחילו בצעדים קטנים זה יהיה בעל השפעה חיובית עבורכם וצעד נוסף ומשמעותי בדרך ליציאה מהדיכאון. אני מכין אתכם מראש שהקולות בראש ינסו לדחוף אתכם להיכנס למיטה...אבל זכרו שפעילות היא הבחירה הנכונה ויש לה חשיבות עצומה עבורכם.

אנשי מקצוע

מומלץ לפנות לאיש מקצוע כמו מטפל או מאמן אישי. בעזרת עזרה מקצועית תקבלו אוזן קשבת, עזרה והכוונה וגם כלים פרקטיים שיעזרו לכם לחזור לחיים שמחים ומלאי אנרגיה. תהליך אימון יעזור לכם בין היתר להגביר את הביטחון העצמי ולאהוב את עצמכם בדיוק כמו שאתם. מכאן תהיו חזקים, נחושים ומצוידים בדרכים חדשות להתמודד באפקטיביות עם אתגרי החיים השונים. 

הכותב הוא עדי פרבר, מאמן אישי ומפתח שיטת אימון DIB