ד"ר אהרון עמיר: עובדות חשובות על ניתוח מתיחת פנים

ניתוח למתיחת פנים מטפל באספקטים שונים של הזדקנות הפנים ונועד להחזיר להם ככל הניתן מראה חיוני, רענן וצעיר. על מאפייני הזדקנות הפנים, הניתוח והמראה החדש

מתיחת פנים , פוטוליה
מתיחת פנים , פוטוליה | צילום: פוטוליה

המידע שבכתבה מובא לפניכם על ידי ד"ר אהרון עמיר, מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת, המשמש כמנהל השירות המיקרוכירורגי במרכז הרפואי בילינסון. לד"ר עמיר קליניקה פרטית בתל אביב, בה הוא נותן מענה למגוון רחב של טיפולים אסתטיים וניתוחים פלסטיים, לרבות ניתוח למתיחת פנים.

 

תהליך ההזדקנות של הפנים

עם השנים תאי הגוף עוברים תהליכי הזדקנות, ובפנים היא מתבטאת ברפיון וצניחה של העור ושל הרקמות העמוקות, כמו גם איבוד נפחים של רקמות שומן ושל עצמות הלחיים. מצד שני, רקמות השומן עשויות להתרכז מתחת לסנטר ולתרום בכך ליצירת סנטר כפול וצוואר נפול. כמו כן, ההזדקנות מתבטאת בהעמקה של קמטים קיימים, במיוחד בזוויות הפה ומתחת לעפעפיים התחתונים, וגם באיבוד מבנה קו הלסת התחתונה. במקביל העור הופך יותר דק, ישנה התרחבות של כלי דם שטחיים, ובעקבות נזקי שמש מופיעים כתמים כהים או אדומים. יש לציין כי ההזדקנות של העור מואצת גם בעקבות עישון ממושך, נטילת תרופות שונות, היבטים תורשתיים ומתחים נפשיים.

 

לסרטון בנושא, בשיחה היומית עם ד"ר אמיר גילת:

 

מטרותיו של ניתוח מתיחת פנים

המטרה המרכזית של ניתוח מתיחת פנים היא החזרה של מבני הפנים למקומם הקודם, תוך יצירת מראה יותר צעיר. מכאן שלא מדובר ב- "מתיחה" של הפנים אלא למעשה ב- "הרמה" שלהם. כמו כן, ישנן מטרות נוספות ובהן סילוק עודפי שומן וכריתת עודפי עור מאזור הצוואר והסנטר, והחזרת נפח בעיקר לחלק המרכזי בפנים. ניתוח זה מוביל להטבה משמעותית וניכרת של המראה הכללי, ונותן מענה להיבטים השונים של שיפור מראה הפנים. ניתן לשלב בו בין היתר העלמה של "שקיות" מתחת לעיניים, הרמת עפעפיים עליונים או תחתונים, מילוי קמטים, הבלטת עיניים שקועות, הרמת גבות, ועוד.

 

יש לציין כי את הניתוח אפשר לבצע גם באופן חלקי, אם אין צורך לבצע את הניתוח הכללי. זהו ניתוח קצר יותר שמתאים למצב קל יותר של הזדקנות הפנים, המוכר גם בתור "מיני מתיחת פנים". עוד יש להדגיש שהשיפור בחזות העור מושגת באמצעות פריסה שלו על גבי השכבות העמוקות שהורמו, אך ניתוח מתיחת פנים אינו מטפל באופן ישיר באיכות העור.

 

מתיחת פנים( פוטוליה)
מתיחת פנים( פוטוליה) | צילום: פוטוליה

השלבים שלפני הניתוח

לפני ניתוח מתיחת פנים מקיימים התייעצות עם המנתח ודנים במצב הבריאות של המטופל או המטופלת, בתוספי תזונה ותרופות שנוטלים על בסיס קבוע, ובהרגלים כמו צריכת אלכוהול ועישון. אחד החלקים החשובים ביותר בפגישה הוא שיחת תיאום ציפיות, העוסקת במטרות שהמטופל או המטופלת מעוניינים להשיג למול האפשרויות הריאליות. על כן, במהלך הפגישה גם מבצעים בחינה ומדידה של הפנים, והמנתח ייעץ לגבי הטיפול הטוב ביותר לאור מגוון השיקולים. כמו כן, על פי ההליך הנדרש והמצב הבריאותי המנתח עשוי להורות הפסקת עישון ונטילה של תרופות מסוימות לתקופה שלפני הניתוח, ולעיתים יפנה את המטופל או המטופלת לבדיקות נוספות, בנוסף לבדיקות דם בסיסיות המבוצעות בשגרה.

 

אודות ההליך הניתוחי

ניתוח מתיחת פנים עשוי לארוך כשעתיים עד חמש שעות. בתחילה מבצע המנתח חתך על גבול השיער לכיוון אפרכסת האוזן, ואל קו השיער מאחוריה. אורך החתך תלוי במצב עודפי העור ובמידת ההרמה הנדרשת, ויכול גם להיות קצר יותר, כמו ב- "מיני הרמת פנים". בעזרת החתך חושפים את שכבת המעטפת של השרירים ומרימים אותה באמצעות תפרים כלפי מעלה. יש מספר שיטות להרמה וחיוני לבצע אותה בצורה שתרים ותחזק את המעטפת ליצירה של מבנה צעיר תלת מימדי של הפנים. הטיפול בצוואר ובסנטר מהווה את השלב הראשון של הניתוח ומבצעים אותו בעזרת שאיבה של ריכוזי שומן והידוק של שרירי צוואר שטחיים, היוצרים קפלים בולטים בעור במרכז הצוואר המהוים מטרד אסתטי בולט.

 

ברוב המקרים הצערה של הפנים אינה שלמה בלי החזרת נפחים חסרים, עם הזרקה של שומן עצמוני מהמטופל או המטופלת. שואבים את השומן מאזורים שונים כמו הבטן התחתונה, הירכיים והמותניים, ומזריקים אותו בשיטה שמגדילה את הסיכויים לקליטה עם צינורית מיוחדת.

 

ניתוח פלסטי( צילום עצמי)
ניתוח פלסטי( צילום עצמי) | צילום: צילום עצמי

בעת ניתוח הפנים והצוואר מטפלים גם במצח, ומלבד הטיפול בקמטי הבעה רוחביים יש לבצע הרמת גבות ולטפל בקמטי ההבעה שביניהן. גם כאן יש מספר גישות, אך הנוחה ביותר שלא דורשת מכשור מיוחד היא בחתך שעובר בקו השיער. בשיטה זו מופרד עור המצח משכבות השרירים בתחתיו, ואפשר למתוח ולהעלים קמטי הבעה ביחד עם הרמה של הגבות, טיפול בשרירים המצויים ביניהן, וכן בשרירי ההבעה של המצח. את השרירים האלו מנתקים או מחלישים כדי למנוע את חזרתם של קמטי ההבעה, במצב בו לא מעוניינים בתנועה של המצח והגבות.

 

החתך מבוצע כמילימטר עד שני מילימטרים מאחורי קו השיער, על מנת שבתקופת ההחלמה יוכל לצמוח שיער דרך הצלקת, דבר שיסווה אותה מבלי לפגוע בשיער עצמו. אם מדובר במנותח גבר בעל קו שיער שלא מאפשר את החתך הזה, ניתן לבצע הרמה של המצח בעזרת מכשיר אנדוסקופי, או הרמה ישירה של המצח והגבות על ידי חתך בעפעפיים העליונים, או מיקום של החתך בקמט הבעה רוחבי בגבול הגבות.

 

תוצאות הניתוח והחלמה

אחרי שהניתוח מסתיים מונחת חבישה סביב הפנים כל מנת לספוג הפרשות שיוצאות מהחתך, וכדי להקטין את הנפיחות המיידית. כמו כן, אחרי הניתוח מחדירים ליום עד יומיים צינורית שתפקידה לנקז נוזלים ושאריות דם. הצוות הרפואי גם ייתן הדרכה אודות הטיפול הנכון באזור הניתוח, שימוש בתכשירים ונטילה של תרופות, סימנים המצריכים פניה לרופא וכן הגעה לפגישות מעקב.

 

ניתוח פלסטי( צילום עצמי)
ניתוח פלסטי( צילום עצמי) | צילום: צילום עצמי

תוצאות הניתוח ניכרות בשיפור מהותי של מראה הפנים, והמטופל או המטופלת נהנים ממראה צעיר וחיוני יותר, ומשיפור הביטחון עצמי. ואולם, יש להתאזר באורח רוח מכיוון שבמשך מספר שבועות עשויה להימשך הנפיחות וגם ההחלמה של הצלקות באופן סופי. יש לציין כי ההחלמה מהירה יותר במיני מתיחת פנים.

 

דגשים לבחירה של מנתח

לניסיון ולמומחיות של המנתח עשויה להיות השפעה גדולה על הצלחתה של מתיחת הפנים. לפני הכל, יש לעבור את ההליך רק עם רופא שהינו מומחה לכירורגיה פלסטית, ולקחת בחשבון שקיימים סיכונים ומורכבויות בניתוח אשר המנתח צריך לדעת להתמודד איתם. מאחר שיש חשיבות רבה גם לניסיון מומלץ לוודא שמאחורי המנתח מאות ניתוחים פלסטיים, לרבות כמובן הרמת פנים, בהם הפגין מיומנות גבוהה לשביעות הרצון של המטופלים. מעבר לכך, חשוב לשים לב לליווי והיחס האישי שנותנים כבר בשיחת הטלפון הראשונה ובפגישת הייעוץ. רצוי מאוד גם להתבונן בתמונות של "לפני ואחרי", אשר יכולות להעיד על היצירתיות, המיומנות והיכולת של המנתח להביא לתוצאה אופטימאלית.

 

דוקטור אהרון עמיר(צילום עצמי)
דוקטור אהרון עמיר(צילום עצמי) | צילום: צילום עצמי

ד"ר אהרון עמיר הוא מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת, מנהל השירות המיקרוכירורגי במרכז הרפואי בילינסון, בעל קליניקה פרטית לניתוחים פלסטיים וטיפולים אסתטיים בתל אביב. ניתן להעביר שאלות בנושא הכתבה באמצעות פורום כירורגיה פלסטית וניתוח מתיחת פנים שבניהול הד"ר.

 

לעדכונים שוטפים בתחום - היכנסו לעמוד הפייסבוק של ד"ר עמיר: https://www.facebook.com/draharonamir/