דברים שכדאי לדעת על חיסון הפפילומה

מהו נגיף הפפילומה, כיצד נדבקים בו ומדוע כדאי לכם להתחסן? פרופסור אוסלנדר מסביר גם באיזה גיל מומלץ להתחסן והאם החיסון עלול לגרום לסיכונים?

באגיס
באגיס | צילום: פוטוליה

נגיף הפפילומה (HPV) מועבר בעת קיום יחסי מין דרך העור, ומהווה גורם עיקרי לסרטן צוואר הרחם לצד מעורבות בסוגי סרטן אחרים. בשנים האחרונות צצו שמועות בלתי מבוססות אודות סיכוני ויעילות חיסון הפפילומה. הנה העובדות החשובות שכדאי לדעת על החיסון, באדיבות פרופסור אוסלנדר.

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

ישנם כמעט 200 זנים שונים של נגיף הפפילומה. חלקם הגדול אינו מסוכן לבריאות אך מקצתם גורמים לשינויים בתאים, העלולים להתפתח לכדי מחלת הסרטן בצוואר הרחם, בנרתיק ובפות. בנוסף, גם מקור הגידולים בלוע הינו וירוס ה-HPV. למעשה, זיהום בנגיף הינו מחלת המין השכיחה ביותר במערב, כאשר מחקרים מורים שבאמריקה כ- 80% מהאוכלוסייה ייחשפו לאחד מסוגיו עד שיגיעו לגיל 50.

אישה
אישה | צילום: אימג

החל משנת 2012, נכנס חיסון הפפילומה לסל התרופות בישראל, ומזה כשנתיים במסגרת חיסוני הבריאות המקובלים יכולות גם נערות להתחסן. בנוסף, משנת הלימודים הבאה גם נערים יקבלו אותו. יחד עם זאת, בקרב הציבור קיים מידע מוטעה וחששות בלתי מבוססים לגבי החיסון, מה שלעיתים מוביל נשים להימנע מקבלתו.

עוד בערוץ הלייפסטייל:

רזון אאוט: אמרו שלום לדוגמניות הבריאות

אור דניאל בשאלון סודות הסלבס שלנו

10 דברים שחייבים לדעת על חציל

האם חיסון נגד פפילומה, המומלץ כיום גם לנערות, עלול להיות בעייתי ולגרום לסיכונים?
"מדובר בחיסון מהפכני מבחינת יכולותיו במניעת גידולים באברי המין, ובמיוחד בצוואר הרחם ובנרתיק. שימו לב, שאנשים מחסנים את עצמם לאורך כל חייהם בעשרות חיסונים שחלקם אפילו מסוכנים, כמו חיסון נגד קדחת צהובה המהווה סכנת חיים. על החיסונים הללו איש אינו מתלונן. מאידך, הנה מגיע חיסון שיש בו כדי למנוע אחוז ניכר מהנגעים הסרטניים והטרום סרטניים אצל נשים, ועולות שאלות שאינן נוגעות ליעילותו אלא לבטיחותו. זאת, למרות שעד היום חוסנו בו מיליוני נשים ברחבי העולם, עם אחוז סיבוכים שאינו עולה על הקיים בכל החיסונים האחרים. אני בהחלט יכול להגיד שאני תומך בחיסון, ומבחינתי הוא מצוין".

פרופ' רון אוסלנדר
פרופ' רון אוסלנדר

מדוע מדובר בחיסון מהפכני?
"לחיסון זה יש יתרון גדול לא רק במניעת הסרטן אלא גם במניעת מצבים טרום סרטניים, אשר הטיפול בהם כרוך באי נעימות משמעותית לנשים. כלומר, מתן החיסון לא רק שמקטין את הסרטן, אלא גם את המצבים הטרום סרטניים שיובילו בסיכומו של דבר לגידול ממאיר. יש לציין כי החיסון גם מונע יבלות (קונדלימות) שאינן ממאירות או טרום ממאירות, אבל מהוות מטרד משמעותי לחיי היום יום של האישה והטיפול בהן יכול להיות קשה".

שפעת החזירים
שפעת החזירים | צילום: רויטרס

מתי כדאי להתחסן נגד הנגיף?
"ישנה עדיפות לקבלת החיסון לפני החשיפה לווירוס על מנת להקדים תרופה למכה, כשעיקר החשיפה מתקיימת בקיום יחסי מין בין גבר לאישה. כלומר, עדיף לקבל אותו בטרם קיום יחסי מין, אך עם זאת ניתן לקבלו עד גיל 45. ואולם, טוב ככל שיהיה החיסון אינו מחסן ב- 100% מהמקרים, ולכן לא פותר את הנשים מבדיקות סקר כמו משטח צוואר הרחם. אמנם משטח צוואר הרחם אינה בדיקה מדויקת אבל אם מבצעים אותה באופן שגרתי ולפי המלצת האיגוד למיילדות ולגינקולוגיה אחת ל-3 שנים, יש סיכוי טוב לאבחן מצבים טרום סרטניים לפני שהתקדמו לגידול ממאיר. הטיפול במצבים טרום סרטניים הינו פשוט יותר ויש בו כדי למנוע את הסרטן עצמו. מאידך, כאשר מאובחן גידול ממאיר הטיפול מורכב בהרבה וההבראה מהתהליך הגידולי איננה מובטחת".

לאתר שאל את הרופא: https://www.medonline.co.il/