נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם

רובי בת ה-16 עברה בבית הספר חיסון נגד וירוס הפפילומה שעלול לגרום לסרטן צוואר הרחם, אחריו היא הפכה למשותקת מהצוואר ומטה

נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם
נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם | צילום: מירור

נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם
נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם | צילום: מירור

רובי שלום לא חששה מסרטן צוואר הרחם בגילה, אך אימה ומשפחתה תמכו בחיסונים, וזאת גם מאחר ומעולם לא סבלה מתופעות לוואי מחיסונים בעבר.

בשנת 2014, עברה רובי בת ה-14 סדרת חיסונים בבית הספר נגד וירוס הפפילומה בבית הספר, לאחר שכבר קיבלה שתי מנות מהחיסון בעבר. כל שאר חברותיה לכיתה עברו את החיסון בשלום, עם תופעות לוואי קלות יחסית כמו כאבי ראש, סחרחורות וכאבי בטן קלים, אך היא באמת חשבה שאין מה לדאוג וזה חלק מתופעות הלוואי של הזריקה.

רוצים להישאר תמיד מעודכנים? עשו לנו לייק בפייסבוק של נענע10 לייפסטייל

תמונת הסלפי הצילה אותה ממוות מסרטן
אביב הגיע - האלרגיות גם: איך מאבחנים וכיצד מטפלים?

תופעות הלוואי של רובי מהזריקה הפכו להרבה יותר קשות, עד כדי כך שהיום משותקפת מהצוואר למטה, והיא יכולה להשתמש רק ביד שמלא שלה. רובי מאמינה שהמינון האחרון שנתנו לה, הוא זה שגרם למצבה.

למרות שאחרי החיסונים הראשונים שקיבלה נגד הוירוס, היא הרגישה בסדר, אחרי המנה השלישית של החיסון רובי החלה להרגיש התכווצויות קיצוניות בבטן. "נלקחתי לבית החולים, שם הכאב הלך והחמיר והתחלתי להרגיש את הלב שלי פועם בחוזקה. זה היה נורא. מעולם לא הרגשתי כאב כזה". אמרה רובי.

באותו שבוע, רובי נכנסה ויצאה מבית החולים 5 פעמים לאחר שחשה ברע לאורך כל הזמן. במהלך החודשים שלאחר מכן, היא פיתחה עייפות כרונית ובחילה שהתפתחו לקושי בהליכה עד שב-2016, הרגליים שלה הפסיקו לתפקד לחלוטין והיא הפכה למשותקת. "פתאום הייתי משותקת מהצוואר ומטה", נזכרת רובי.

הרופאים סבורים שמערכת החיסון של רובי נפגמה בעקבות החיסון, אך עדיין אין שום ראיות לקשר ישיר בין החיסון לשיתוק של רובי, והיא מתקשה להוכיח את זה מול הרשויות. "שני רופאים אמרו לנו שהחיסון כנראה גרם לבעיה הראשונית שהובילו אותה למצב הזה", אומרת אימה ניקולה, אימה של רובי, "אבל הם לא מוכנים להעלות את זה בכתב, אף רופא לא יאמר זאת בגלוי".

נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם
נותרה משותקת אחרי חיסון נגד סרטן צוואר הרחם | צילום: מירור

"הרופאים כתבו שרובי סובלת ממצב פסיכיאטרי שאינו קשור לחיסון למרות שאמרו לנו אחרת", הוסיפה אימה של רובי.
רובי מוסיף: "מה שהם יכתבו בכתב הוא שיש לי מצב פסיכיאטרי וזה לא קשור לחיסון".

מקרה דומה התרחש בשנת 2016 למיה בלסקי, שחשה לאחר החיסון בצריבה בעמוד השדרה עד שהפכה לנכה. הרופאים של מיה הסבירו לה שמצבה נגרם מהחיסון, אבל הם לא יעלו את זה בכתב לכן אין שום הוכחה שיש קשר בין הדברים.

למרות תופעות הלוואי הקשות, ומקרים רבים מסביב לעולם של שיתוקים לאחר החיסון, (כולל מקרה מתוקשר בארץ של לוטם סיבוני) שהגיעה לבית לווינשטיין בעקבות החיסון, עדיין הרופאים מסרבים לקשר בין השיתוק לחיסון בטענה שהחיסונים האלו מצילים חיים. בארץ עדיין ממליצים לנערות להתחסן נגד הוירוס.

החיסון בישראל נגד HPV פועל נגד 4 זנים נבחרים שגורמים ל-70% ממקרי סרטן צוואר הרחם, מערכת הבריאות שנו ממליצה על החיסונים לפני שהן מגיעות לפעילות מינית ולכן החלו לחסן את הנערות כבר מגיל 12-16, כאשר לאחרונה גם בנים החלו להתחסן.

ישנם כמעט 200 זנים שונים של נגיף הפפילומה. חלקם הגדול אינו מסוכן לבריאות אך מקצתם גורמים לשינויים בתאים, העלולים להתפתח לכדי מחלת הסרטן בצוואר הרחם, בנרתיק ובפות. בנוסף, גם מקור הגידולים בלוע הינו וירוס ה-HPV. למעשה, זיהום בנגיף הינו מחלת המין השכיחה ביותר במערב, כאשר מחקרים מורים שבאמריקה כ- 80% מהאוכלוסייה ייחשפו לאחד מסוגיו עד שיגיעו לגיל 50.

אישה
אישה | צילום: אימג

האם חיסון נגד פפילומה, המומלץ כיום גם לנערות, עלול להיות בעייתי ולגרום לסיכונים?
פרופסור אוסלנדר:"מדובר בחיסון מהפכני מבחינת יכולותיו במניעת גידולים באברי המין, ובמיוחד בצוואר הרחם ובנרתיק. שימו לב, שאנשים מחסנים את עצמם לאורך כל חייהם בעשרות חיסונים שחלקם אפילו מסוכנים, כמו חיסון נגד קדחת צהובה המהווה סכנת חיים. על החיסונים הללו איש אינו מתלונן. מאידך, הנה מגיע חיסון שיש בו כדי למנוע אחוז ניכר מהנגעים הסרטניים והטרום סרטניים אצל נשים, ועולות שאלות שאינן נוגעות ליעילותו אלא לבטיחותו. זאת, למרות שעד היום חוסנו בו מיליוני נשים ברחבי העולם, עם אחוז סיבוכים שאינו עולה על הקיים בכל החיסונים האחרים. אני בהחלט יכול להגיד שאני תומך בחיסון, ומבחינתי הוא מצוין".

לאתר שאל את הרופא: https://www.medonline.co.il/