פרופ' עופר לביא מסביר על הדרכים לשמירת הפריון אצל נשים חולות סרטן

במהלך טיפולים כימותרפיים או טיפולי הקרנה אצל נשים החולות בסרטן, קיים סיכון ממשי לפגיעה באיברי הרבייה. פרופ' עופר לביא, מנהל היחידה לגניקולוגיה כללית ואונקולוגית בבית החולים כרמל, סוקר את הסיכונים ואת

סרטן השד
סרטן השד | צילום: shutterstock

אחת הבעיות המתווספות לקשיים של נשים בגיל הפריון המתמודדות עם מחלת הסרטן, היא הסיכון לפגיעה בפריון ובסיכוי להפוך בעתיד לאימהות. הרפואה מביאה בחשבון את הסיכון הזה, ויכולה להציע לנשים בקבוצת הסיכון הזו עזרה, באמצעות טיפולים יחודיים ופרוצדורות שונות. פרופ' עופר לביא, מנהל היחידה לגניקולוגיה כללית ואונקולוגית בבית חולים "כרמל" שבחיפה, מסביר מה הסיכונים הצפויים ומה הטיפולים המומלצים במצבים כאלה.

 

"אנחנו מתמודדים מדי יום עם שלוש קבוצות אוכלוסיה שהפוריות שלהן עלולה להיפגע כתוצאה מטיפולים ממאירים או אנטי ממאירים מסוגים שונים", אומר פרופ' לביא, "הקבוצה ראשונה הן נשים עם גידול ממאיר באיברי הרבייה: צוואר הרחם, רחם, שחלות וכו'. בקבוצה השנייה יש נשים שאובחנו במחלה ממארת כלשהי ונזקקות לטיפול אנטי ממאיר, הכולל לרוב טיפול כימותרפי או הקרנות, העלולים לפגוע בפוטנציאל הפריון. הקבוצה השלישית אינה קשורה למחלות ממאירות או טיפולים כימותרפיים. מדובר בנשים שבחרו לדחות את הכניסה להריון לגיל מאוחר, מסיבותיהן שלהן. גם להן ניתן להציע טיפולים משמרי פריון, על מנת שתוכלנה להרות בגיל מאוחר יותר".

 

ניתן להעביר שאלות ישירות לפרופ' לביא בפורום שבניהולו שבפורטל הרפואה שאל את הרופא

 

פרופסור עופר לביא
פרופסור עופר לביא | צילום: יחצ

כיצד ניתן לשמר פוריות במצבים הללו?

 

"ידועות שלוש גישות לנושא. הראשונה היא הגישה הפסיבית: לבחור טיפול אנטי סרטני שפגיעתו במערכת הרבייה מזערית, כמו בחירת סוג הכימותרפיה שתפגע הכי פחות בשחלות, או הקרנות שיעקפו מערכת הרבייה. הגישה השנייה אקטיבית ולפיה יש להוסיף לטיפול הכימותרפי פרוצדורה נוספת, שאמורה לשתק את מערכת הרבייה ובכך למנוע או להקטין את השפעת הטיפול על איברי הרבייה. השיטה כוללת שימוש בגלולות או בהורמונים. יש בה הרבה מאוד הגיון אך היא אינה מבטיחה במאה אחוז את שימור הפריון ולכן אינה בחירה ראשונה של הרופאים. הגישה השלישית, האקטיבית יותר, היא להציע למטופלת הקפאת ביציות, עוברים ואפילו הקפאת רקמת שחלה".

מה עושים במקרים בהם נדרש טיפול דחוף ולא ניתן לעבור ביוץ על מנת להגיע להקפאת עוברים או ביציות?
"גם במצבים הללו אנחנו נתקלים מדי פעם, עם צעירות שאובחנו כחולות והרופא ממליץ על טיפול בהקדם האפשרי, באופן שלא מותיר אפילו זמן של שבועיים-שלושה להפקת ביציות והקפאתן או הפקת עוברים להקפאה. במקרים כאלה נותרות בפנינו כמה אפשרויות: לשאוב את הביצית של אותו חודש, למרות שזה פחות טוב מאשר להקפיא כמות גדולה של ביציות או עוברים, אבל זה מה שניתן לעשות בטווח הזמן האפשרי. אפשרות נוספת היא להקפיא רקמת שחלה - בניתוח זעיר ופולשני גודמים חלק מהשחלה לפני הטיפול הכימותרפי ובהמשך, כשהאישה מבריאה, ניתן להשתיל אותו אצל אותה אישה או אצל מתנדבת, ולגרום לסטימולציה כך שהרקמה תבייץ ונוכל להפיק ממנה ביציות, שהן למעשה ביציות של אותה אישה. יש בעולם וגם בארץ מספר ילדים שבאו לעולם בעזרת הפרוצדורה הזו, המבוססת על ניסיון ומחקרים, אך הניסיון הרב ביותר קיים בהקפאת עוברים והקפאת ביציות ולכן תמיד נעדיף אותו, במידה והוא אפשרי, על פני הקפאת רקמת שחלה".

 

זרע וביצית
זרע וביצית | צילום: אימג