להחזיר את האור לעיניים עם ניתוח קטרקט

כיום מהווים ניתוחי הקטרקט טיפול נפוץ מאוד, מהיר ובטוח, וגם מוצלח ביותר. בימים אלו יכולים גם תושבי הצפון ליהנות מבכירי המומחים והמנתחים במרכז רפואי חדש לניתוחים וטיפולים ברפואת עיניים.

קטרקט
קטרקט | צילום: פוטוליה

תקריב
תקריב | צילום: אימג

קטרקט היא מחלת עיניים נפוצה מאוד המהווה גורם עיקרי לפגיעה באיכות הראיה. הבשורות הטובות הן שבעזרת ניתוח פשוט, מהיר ובטוח ניתן לפתור את הבעיה ולהשיג שיפור משמעותי. יחד עם זאת, עד לעת האחרונה אנשים המתגוררים בפריפריה, ובעיקר בצפון, נדרשו להמתין זמן רב או להרחיק למרכז הארץ על מנת לזכות בטיפול איכותי מטעם מומחים מובילים. זוהי בדיוק הסיבה שבגללה הוקם "מעין" - מרכז רפואי מתקדם לניתוחי עיניים, המקנה גם לתושבי הצפון שירותים וניתוחים בסטנדרטים המובילים בישראל.

 

 

מהו בכלל קטרקט?

 

שמו העברי של הקטרקט הוא "ירוד". מדובר ב- "הזדקנות" של עדשת העין הטבעית, תהליך שכיח ביותר ממנו סובלים יותר ממחצית האנשים שעברו את גיל שישים. במילים פשוטות, מדובר בהיווצרות הדרגתית של עכירות בעדשת העין שתפקידה למקד את האור על הרשתית. כתוצאה מכך נוצרים תסמינים המשתנים מאדם לאדם, כשעל פי רוב מורגשת ירידה בראיה ובמיוחד למרחק, מה שמוביל תחילה להחלפה מהירה של מספרים במשקפיים. מעבר לכך, קיימים עוד מספר תסמינים כגון ירידה באיכות הראיה בשעות הלילה, כפל ראיה, כתמים בשדה הראיה וסנוור מאורות. שכיחות הירוד עולה עם הגיל עקב ירידה טבעית בשקיפות העדשה, וישנן גם סיבות אינדיבידואליות כגון מחלות עיניים, דרמטיטיס וסוכרת, היבטים תורשתיים, או ניתוחים ופגיעות שעברה העין שעלולות להגדיל את השכיחות אף יותר. יש להדגיש כי הקטרקט מחמיר עם השנים, ובמידה שאינו מטופל הוא עלול להוביל לעיוורון. למעשה, תוצאה מצערת זו אכן מתרחשת במדינות העולם השלישי, אך בישראל קיימים טכנולוגיות וידע הולמים לטיפול יעיל ובטוח.

 

***ניתן להעביר שאלות בנושא מחלת הקטרקט לפרופ' חנא גרזוזי ולד"ר מודי נפתלי ע"י פורום קטרקט שבאתר הרפואה המוביל "שאל את הרופא - MedOnline".

 

לא על המרכז לבדו

 

ההבדלים באיכות השירותים הרפואיים בין המרכז לפריפריה מוכרים היטב לכל מי שמתגורר בצפון, והדבר נכון גם בכל הקשור לרפואת עיניים. עד לאחרונה, מי שנדרש לניתוחים פרטיים קטנים כגון השתלות קרנית או ניתוח קטרקט, נאלץ לחכות תקופה ארוכה או לחפש את הפתרון במרכז. עובדה זו לא נעלמה מעיניהם של מספר רופאים בכירים בתחום, אשר חברו יחדיו להקמתו של מרכז חדש ומתקדם בשם "מעין". מדובר במרכז השוכן בצ'ק פוסט שבין חיפה לקריות, בו מושם הדגש על זמינות מרבית וחדשנות רפואית, תוך מתן מענה לקשת רחבה של תחומי רפואת העיניים. לדוגמא, במרכז הרפואי "מעין" נערכות בדיקות, טיפולים וניתוחים המסייעים לסובלים מגלאוקומה, פגיעות בקרנית, מחלות רשתית, תיקוני פלסטיקה , בין עם רפואיים או אסטטיים כגון הרמת עפעפיים, נוירואופטלמולוגיה וכמובן גם קטרקט. כל זאת, בעזרת מכשור אבחוני מדויק, חדרי ניתוח חדשניים , צוות רפואי מקצועי, אכפתי ומסור . כיום, יכולים גם תושבי הצפון ליהנות מייעוץ וטיפול שניתנים על ידי מיטב המומחים בישראל, ובתוך כך לזכות בפתרון למחלת הקטרקט מבלי צורך לחכות חודשים ארוכים.

 

ניתוח מקובל, מהיר ומוצלח מאוד

 

העין היא איבר רגיש ביותר וחוש הראיה חשוב מאין כמוהו, כך שמטבע הדברים קיימים חששות לפני ניתוח קטרקט. לכן, ראוי להדגיש כי ניתוח הנעשה על ידי מומחה ומלווה בגב איתן של מערך רפואי מתקדם, מוביל כמעט בכל המקרים להצלחה ניכרת. ההליך עצמו אמנם מורכב ועדין אך למעשה נמשך 40 דקות לכל היותר, אינו כרוך בכאבים או זריקות ונחשב לבטוח מאוד. בשורה התחתונה, למעלה מ- 95% מהמנותחים מדווחים על שיפור מהותי באיכות הראייה לאחר הניתוח. מעבר לכך, במרכז מתקדם לרפואת עיניים ניתן לבצע תחת קורת גג אחת את ההליך כולו, החל בבדיקות מקדימות לקביעות סוג העדשה, דרך הניתוח עצמו, ועד להתאוששות ומעקב צמוד לבחינת ההתקדמות והשיפור.

 

 

קטרטקט
קטרטקט | צילום: פוטוליה

עדשות חדשניות למיקוד במרחקים שונים

 

ישנן מספר טכניקות המשמשות בניתוחי קטרקט, אך העיקרון בכולן הוא החלפת עדשת העין שנפגעה בעדשה קבועה מלאכותית. מדובר בעדשות מאיכות מעולה שהופכות להיות חלק מהגוף, ולא דורשות בהמשך כל החלפה, ניקוי או טיפול אחר. יחד עם זאת, תחום העדשות זוכה לחידושים מרשימים בכל עת, וכיום כמעט תמיד ישתמש המנתח בעדשות גמישות הניתנות לקיפול וגלגול, שחוזרות לצורתן המקורית לאחר ההשתלה. בתוך כך, קיימות עדשות חד-מוקדיות, כלומר בעלות מוקד אחד, שלאחר השתלתן יהיה צורך כמעט בכל המקרים בתיקון משקפיים. מצד שני, כיום הולך וגובר השימוש בעדשות רב-מוקדיות הידועות גם בשם "מולטיפוקאליות", המאפשרות לעין להתמקד גם בעצמים רחוקים וגם בקרובים. זאת, ללא הזדקקות למשקפיים או לעיתים נדירות משקפיים בעלות מספר קטן בהרבה בהשוואה למצב שלפני הניתוח.

לא להזניח את איכות החיים
אם אתם או מי מבני משפחתכם סובלים מטשטוש בראייה, או שכבר אובחנה אצלכם מחלת הקטרקט, אין כל סיבה להמתין או להתפשר על איכות הטיפול והחיים. במרכזים רפואיים כדוגמת "מעין" ממתינים לכם מיטב הציוד והמומחים, כך שתוכלו ליהנות מפתרון מצוין ולהשיב עד מהרה את האור לעיניכם.