עדכונים חשובים מחדר הרופא

כולנו מכירים את רופאי המשפחה שבקופות החולים, ונזכרים בהם ביתר שאת כאשר מחלות החורף מתחילות לבצבץ. זה הזמן להבין את תפקידו וחשיבותו של רופא המשפחה, ולקבל המלצות חמות היישר מחדר הטיפול

רופא (מתוך סדרת כתבות על העתיד)
רופא (מתוך סדרת כתבות על העתיד) | צילום: חדשות 10

עם הכניסה לחדר הרופא מתחיל השעון לתקתק, כשעליכם לפרט את מצבכם הבריאותי כפי יכולתכם ולקבל מענה הולם. באופן טבעי אתם עסוקים בעצמכם, ואין פנאי לתהות על שאלות הקשורות לבעל המקצוע שלפניכם, או לעניינים רפואיים שאינם נוגעים במישרין לפנייה. לדוגמא, האם אתם יודעים מהי הכשרתו של הרופא, האם הוא מוסמך לטפל בילדיכם, מה דעתו האישית על רמת השירות שאתם מקבלים, ומדוע בכלל צריך רופא משפחה? עם השאלות הללו ואחרות פנינו לד"ר וליד מבריקי, מומחה בכיר מטעם קופת חולים כללית ברפואת משפחה. על הדרך קיבלנו עדכונים חשובים אודות מחלות החורף, חיסונים ונגיף האבולה, ואפילו למדנו על הקשר שבין המצב הביטחוני לבריאות.

ד''ר וליד מבריקי
ד''ר וליד מבריקי

מדוע בכלל צריך רופא משפחה, אם יש רופא מומחה לכל תחום?
חלק מרכזי מתפקידו של רופא המשפחה הוא לגשר ולקשר בין כל ההיבטים הרפואיים של המטופל, שאותם המומחה הספציפי לא ממש מכיר. לדוגמא, אם הולכים לקרדיולוג הוא לא בהכרח יודע שקיימת גם בעיה אורולוגית, ולא על התרופות שהמטופל נוטל בגינה. את התמונה השלמה בונה רופא המשפחה מתוך הסתכלות מקיפה שנותנת מענה מדויק. בנוסף, רופא המשפחה הוא היחיד שזמין ופנוי בכל עת עבור המטופל, ותמיד נמצא שם בשבילו על מנת לטפל ולהרגיעו. זאת, במקום להמתין שבועות ארוכים לתור אצל מומחה ספציפי, כאשר 80% מהבעיות הרפואיות ניתנות לפתרון באופן מהיר על ידי רופא המשפחה.

האם הרופא נותן מענה גם לילדים במשפחה?

בעיקרון, כל רופא משפחה מומחה רכש הכשרה וידע מתאימים על מנת לטפל בתינוקות וילדים. יחד עם זאת, יש להבדיל בין רופא כללי שסיים את לימודיו האקדמיים, ובין מומחה שגם סיים תקופת התמחות בת כ- 5 שנים בבתי חולים ובמוסדות רפואיים שונים. בתקופת ההתמחות עסק הרופא במגוון תחומים והתמקצע בהם, כולל רפואת ילדים, עד גבול מסוים שמבדיל בינו ובין מומחים ספציפיים. כלומר, רופא המשפחה שלכם עשוי להיות רופא כללי ולא מומחה, ותוכלו לברר זאת בפשטות על ידי עיון בכרטיס הרופא שבכניסה לחדרו. ישנם רופאים שאינם מטפלים כלל בילדים, וניתן לברר זאת עם הרופא עצמו או בקופה.

מצד שני, ייתכן שרופא ותיק אינו מכיר את כל החידושים בתחום

לא נכון. רופאי משפחה צעירים וותיקים כאחד תמיד מעודכנים בהתפתחויות הטכנולוגיות. אנו משתתפים בהשתלמויות רבות וכנסים מטעם ההסתדרות הרפואית וקופות החולים, פונים ללימודי המשך בתחומים שונים, מתעדכנים לגבי מחקרים חדשים ומכשור מתקדם, וגם לומדים באמצעות חברות התרופות על טיפולים תרופתיים יעילים. מלבד זאת, כיום עומדות לרשותנו תוכנות חדשות שקופות החולים מעדכנות בכל מספר חודשים, כך שאנו רצים עם הטכנולוגיה ומסוגלים לספק מענה יעיל, מדויק ומהיר.

ובכל זאת, לעיתים נדמה שרמת השירות אינה משתפרת
זוהי סוגיה מורכבת שאין לה תשובה חד משמעית. לאורך השנים עברה רפואת המשפחה בישראל שיפורים עצומים ורופאים רבים בחרו להתמחות בתחום המאתגר. ואולם, בשנים האחרונות נוצר עומס רב במרפאות, וגם דרישות המטופלים גוברות ככל שגדלה המודעות לבריאות, לצד הידע הנגיש לציבור. לכן, רופאים שמסיימים את לימודיהם הכלליים נרתעים לעיתים מרפואת משפחה כהתמחות, מה שיוצר מחסור בכל הארץ. לשם השוואה, בארה"ב אין בכלל רופאי משפחה אלא רק מומחים ספציפיים יקרים מאוד. אנו עובדים על פי המודל הנהוג בקנדה ובמספר מדינות אירופיות שמספק לכל מטופל רופא המכיר היטב את מצבו, ולעיתים מלווה אותו לכל אורך חייו. מאידך, בארצות אלו לרופאים יש יותר זמן להקדיש לכל מטופל.

 

ובנימה פרקטית יותר - אתה ממליץ להתחסן לקראת החורף?
באופן מיוחד אני ממליץ על החיסון לכל מי שנמצא בקבוצת סיכון, כלומר נשים בהיריון, אנשים מעל גיל 65 שסובלים ממחלה כרונית, וילדים שטרם מלאו להם 5 שנים. מלבד זאת, החיסון מומלץ לכל מי שמעוניין בו, ובפרט למי שעובדים עם קהל ועלולים להידבק, מאחר שישנם סיכונים סביבתיים ולא רק אישיים. באותו הקשר, חשוב לי לציין כי השמועות לפיהן חיסוני השפעת פוגעים במערכת החיסונית אינן נכונות, ומעידות על היעדר הבנה בנושא. אגב, בין אם קיבלתם חיסון ובין אם לאו, תוכלו להפחית את הסיכון למחלות חורף על ידי שהייה בחדרים מאווררים, שמירה על היגיינה אישית, אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת, והימנעות ממעבר מהיר בין מקומות עם הבדלי טמפרטורות קיצוניים.


ואם הילד חולה - להגיע מיד לרופא...

לא בהכרח. אם הילד בדרך כלל בריא וסובל כעת מנזלת, שיעול וחום, אפשר בהחלט לטפל בו בבית עם הורדת חום במשך יומיים - שלושה. אגב, לעיתים קרובות אני שומע על תרופות סבתא למיניהן ואיני מתנגד להן - אולי הן לא מועילות אך גם לא מזיקות. יחד עם זאת, קיימים מספר סימנים שבעקבותיהם כדאי לגשת לבדיקת רופא, הגם שהדבר תלוי רבות בגילו של הילד. באופן כללי, במידה שמופיעים צמרמורות, הקאות, אפאטיות וחום שמעל 39 מעלות, מומלץ ליצור קשר עם רופא על ידי הגעה לקופה, בטלפון או בפורומים המנוהלים על ידי רופאים באינטרנט.

ד"ר מבריקי בטיפ חשוב:

לאחרונה שמענו גם על מגיפת האבולה. סיבה לדאגה?
הסיכוי שהאבולה תגיע לישראל נמוך מאוד, דרך אנשים שבאים לארץ ממדינות נגועות באפריקה. חשוב לציין שעדיין לא אותרו מקרים של אבולה בישראל, אך רופאי המשפחה בהחלט קיבלו הכשרה לגבי תסמינים, הפניות והתנהלות בעת פגישה עם חולה החשוד באבולה. על כל פנים, אין סיבה להיסטריה.

ולמצב הביטחוני הסוער יש השפעה בריאותית?

לצערי אנו מצויים בתקופה לא פשוטה, ובשנים האחרונות אכן מגיעים לקופות החולים הרבה מטופלים שחווים חרדות ומתחים. הקשיים הנפשיים בהחלט משפיעים על הבריאות הפיזית, ומתבטאים למשל בעלייה בלחץ הדם, דפיקות לב מהירות, חוסר תיאבון ופגיעה במערכת החיסונית. יתר על כן, לעיתים הפחדים והחששות מהם סובלים אנשים אינם תואמים לרמת הסיכון שבמציאות. על מנת לתת מענה שלם לבעיותיהם מחזיקות קופות החולים צוותים רב תחומיים שמורכבים מרופאי משפחה, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, אשר מעניקים טיפול תרופתי, שיחות והתערבויות רפואיות שונות. להערכתי, לאורך השנים הצלחנו לעמוד במשימה בכבוד, ולסייע לאזרחים ולחיילים כאחד.

 

***כותב הכתבה הוא ד"ר וליד מבריקי, בוגר הטכניון למדעי הרפואה ומומחה בכיר מטעם קופת חולים כללית ברפואת משפחה. ניתן להעביר שאלות לד"ר מבריקי באמצעות פורום רפואת משפחה בפורטל "שאל את הרופא".