היופי שבעיניים – כשאסתטיקה ורפואת עיניים נפגשות

כולנו רוצים להיראות טוב וכמובן גם לראות מצוין, אבל בדרך כלל מתייחסים ליופי ולראייה כשני תחומים נפרדים. לעומת זאת, קליניקה חדשה שנפתחה ביוקנעם עילית מציעה שילוב מתבקש ואיכותי של שני העולמות

עין
עין | צילום: יח"צ

חנן סביון
דורינה קלש | צילום: איציק גולדשטיין

מאחורי הקליניקה עומדת ד"ר דורינה קלש, מומחית ברפואת עיניים, ומומחית ברשתית והזרקות תוך עיניות, ובאסתטיקה רפואית של הפנים. ד"ר קלש הינה רופאת עיניים בכירה ואחראית על מרפאת ההזרקות התוך עיניות בבית החולים "פוריה" שבטבריה. שוחחנו עימה כדי לשמוע על עיניים, יופי ומה שביניהם.

 

שלום ד"ר קלש, אז מה באמת הקשר בין רפואת עיניים ואסתטיקה?

יש קווי דמיון וקשרים רבים בין התחומים, כפי שניתן בעבודתי בקליניקה. למעשה,אחד התחומים מבין רבים ברפואת עיניים הוא אסתטיקת העיניים וכאן אני מתמקדת בטיפולים שונים שאינם ניתוחיים לשיפור מראה האזור סביב העיניים, כמו בוטוקס לקמטי העיניים, מיצוק של העפעפיים עם מכשיר בטכנולוגיה מתקדמת שאינה לייזר, ומילוי שקעים מתחת לעיניים.

 

הטיפולים האלו מצטרפים לשאר הטיפולים האסתטיים המקובלים בפנים ובצוואר  כמו מילוי וטושטוש קמטים עם חומצה היאלורונית, עיצוב והרמת לחיים, עיצוב ועיבוי שפתיים, פיסול פנים ומילוי נפחים, הדגשת קו הלסת, הסרה של נגעים קטנים מהפנים בלי ניתוח, טיפולי אנטי אייג'ינג, מיצוק והצערה של עור הפנים, וכדומה. מלבד זאת, במרפאתי ניתן להשיג מוצרים קוסמטיים רפואיים שנותנים פתרונות שאינם ניתוחיים לשיפור מראה העיניים (פיגמנטציה, שקעים, קימטוטים, ואי סדירות  באזור של מתחת לעפעפיים) והפנים.

 

מעבר לכך, בהיותי מומחית ברופאת עיניים אני מטפלת גם מחלות עיניים הפוגעות בראייה וגורמות לירידה בחדות הראייה. הסטנדרטים הגבוהים  ברפואת עיניים כוללים דיוק מרבי, מקצועיות, ובטיחות מקסימאלית באבחון ומתן הטיפולים השונים: תרופתי, הזרקות תוך עיניות והפניה לניתוח. במילים אחרות, שילוב עבודתי בתחום הראייה והאסתטיקה הוא מיוחד, עם התמתחות בכל הקשור לעין מבפנים החוצה, מהראייה עד למראה אזור העיניים, וכאן טמון הייחוד שלי  בתחום האסתטיקה: התייחסות לתחום האסתטי עם הסטנדרטים של רפואת העיניים, בטיחות מקסימאלית ומקצועיות מרבית, ולא רק באזור סביב העיניים אלא גם בפנים  ובצוואר.

 

עור
עור | צילום: פוטוליה

וכיצד הגעת בעצמך אל התחום האסתטי?

לענף האסתטיקה אני מגיעה מהיותי אומנית ועוסקת בתחום מגיל צעיר. המפגש המרתק בין עולם הרפואה בתחום העיניים, והחוש האומנותי והאסתטי, מאפשרים לי שילוב בין עולמות מרתקים המעצימים את עבודתי.

 

מאז ומתמיד נמשכתי אל הפן האומנותי של החיים, החל משעות הפנאי ועד לעיצוב פרטי הפרטים של הקליניקה שלי. הפן האומנותי הזה הביא אותי לעסוק בתחום של האסתטיקה של הפנים, שהוא אומנות לכל דבר ומחייב הקפדה על כל פרט. לאחר לימוד אינטנסיבי, השתלמויות וקורסים בישראל ובחו"ל התחלתי לעסוק באהבה רבה בתחום, וכמובן שעדיין עוסקת גם ברפואת עיניים.

 

אני רואה במהלך הלימוד המתמשך, בהשתתפות בכנסים והשתלמויות מקצועיות, התקדמות ברפואה בתחומים בהם אני עוסקת ומצוינות מקצועית. את הידע והכלים המשכתי לפתח במסגרת עבודתי במרכזים רפואיים שונים שבהם עבדתי בארץ, כשלאחר תקופה הבנתי וראיתי שיש בי חזון לפתוח מרפאה ייחודית ומתקדמת המשלבת רפואת עיניים ומרפאת אסתטיקה עם דגש על הפנים, אך לא רק.

 

כך אנחנו מגיעים להיום - אל הקליניקה הפרטית שפתחתי לפני כמה חודשים ביקנעם עילית.

 

איזו אוכלוסייה מגיעה לקליניקה?

בתחום רפואת העיניים מגיעים ילדים ומבוגרים עם קשת רחבה של בעיות ראייה ומחלות ברפואת עיניים. זאת החל מילדים שזקוקים למעקב שיגרתי כחלק מבדיקות טיפת חלב, ועד למבוגרים הזקוקים להזרקות תוך עיניות למחלות הפוגעות במרכז הראייה ברשתית, כדוגמת סיבוכי הסוכרת ומחלת ניוון מרכזי הראייה תלוית גיל. בתחום האסתטי מגיעות אליי בעיקר נשים, לרוב  בגילאי 30 ומעלה, אבל גם גברים מגיעים כיום וישנה מודעות גוברת לאפשרויות הטיפול השונות.

 

יש חידושים מעניינים בתחום האסתטי שאפשר לראות גם אצלך?

בוודאי. חשוב להבין שבימינו החומרים השונים המופקים בתעשיית האסתטיקה הינם בסטנדרטים גבוהים ביותר, עם הקפדה על חומרים בטוחים המאפשרים עבודה נוחה, בטוחה ומראה טבעי. במרפאתי  אני עובדת עם המוצרים הטובים ביותר בתחום האסתטיקה של החברות המובילות בעולם, ללא התפשרות.

 

בנוסף לטיפולים המקובלים בתחום האסתטיקה הרפואית של הפנים והצוואר שאני מבצעת במרפאתי, כדוגמת מילוי קמטים וטשטוש, עיצוב לחיים/קו סנטר/שפתיים ומילוי נפחים בפנים בעת הצורך, קיימת עוד  דוגמא חשובה לטיפול חדשני הצובר תאוצה בתחום הרפואה האסתטית. טיפול שנקרא סקין בוסטר, שנועד לשיפור מרקם העור ולהקניית מראה צעיר ורענן יותר לעור. בנוסף, זהו טיפול שמשפר קמטוטים, צלקות אקנה ואי סדירויות בעור, משפר את  לחות העור ומשפר מאוד את המראה בכך שהעור נראה צעיר, זוהר ורענן יותר. אחד היתרונות הבולטים של  הטיפול הזה, הוא שגם בטווח הארוך יש לו השפעה בעידוד של ייצור מרכיבי העור כדוגמת קלוגן, ולכן נחשב כטיפול אנטיאייג׳ינג להאטת תהליכי הזדקנות העור. יש לציין שהטיפול ניתן לביצוע גם בצוואר, באזור המחשוף וגב כפות הידיים לשיפור המראה.

 

עוד דוגמא מצוינת היא הקפדה על עבודה עם טכניקות חדשות ובטוחות בתחום האסתטיקה, של מילוי קמטים ונפחים עם קנולה. קנולה איננה מחט אלא צינורית שבקצה שלה אינה חדה והפתח נמצא בצד. בהליך הזה מבצעים נקודת כניסה בעור עם מחט, מוציאים את המחט ואז מחדירים את הצינורית הדקה לאזור שבו רוצים להזריק את החומר. יש לציין שבאמצעות שיטה זו יש פחות שטפי דם, טראומה ונפיחויות על רקע העבודה ברקמה, וכן פחות סיכון לפגיעה ברקמות חשובות כדוגמת כלי דם עורקיים.

 

ראוי גם לציין את הטיפול החדשני ביותר נכון להיום, למיצוק והרמת עפעפיים נפולות בעזרת מכשיר חדשני  בטכנולוגיה מתקדמת שאינה לייזר. מדובר במכשיר חשמלי שניתן לעבוד איתו בבטחה באזור העיניים, ולי  כרופאת עיניים היה חשוב שבמרפאתי יהיה המכשיר הבטוח ביותר לעבודה באזור זה. עם המכשיר ניתן גם לטשטש קמטים ללא הזרקה בצידי העיניים (אפשר לשלב אותו שבועיים לאחר הזרקת בוטוקס), מתחת לעיניים ובאזור סביב השפתיים. גם ניתן להסיר איתו נגעים קטנים באזור העיניים ללא ניתוח וללא צורך בתפרים, וכן להסיר בקלות ועם תוצאות מצוינות קסנטלזמות (נגעי שומן צהובים בעור) באזור העפעפיים. הטיפולים במכשיר זה נעשים בהרדמה מקומית עם משחת אלחוש.

 

אגב, עוד טיפול חדשני בקליניקה שלי, שהחליף ניתוח, הוא פיסול אף עם חומצה היאלורונית. מדובר בטיפול בטוח עם תוצאות כמעט מיידיות שהן טבעיות ויפות. זהו תחליף לניתוח שמלווה לעיתים בתקופת החלמה, כאבים ואי נוחות למשך תקופה.

 

 

ובאותה הקליניקה מקבלים מענה לבעיות רפואיות בעיניים עצמן

נכון. מלבד אבחון וטיפול בבעיות ראייה ומחלות עיניים, חשוב לי להדגיש בעיקר את המטופלים עם בעיות ברשתית הזקוקים להזרקות תוך עיניות. מדובר בהזרקות הניתנות למספר מחלות שפוגעות ברשתית (הרשתית היא הפילם של מצלמת העין, שבה נוצרת התמונה שאנו רואים), כדוגמת סוכרת, ניוון מרכז הראייה לפי גיל וחסימת ורידי רשתית. אחת הבעיות במצבים אלו היא שלרוב יש צורך לבצע הזרקה תוך עינית כל חודש במשך 3 חודשים, לבצע צילום ובדיקה חוזרת אצל רופא עיניים, ואז לחזור לרוב על הסדרה של הזריקות, לעיתים למשך שנים רבות. הבעיה היא שהצורך המיידי הזה בהזרקות תוך עיניות לשיפור  הראייה או למניעת החמרתה, יוצר עומס על מערכת הבריאות הציבורית, בין היתר כי אין הרבה רופאים שמבצעים את ההזרקות. התוצאה היא תהליך ממושך מאוד שכרוך בלא מעט שלבים ובירוקרטיה רפואית, דווקא כשלעניין הזמן יש השפעה מהותית על תוצאת הראייה של המטופלים.

 

בעשור האחרון חלה התקדמות  ניכרת ביכולת למנוע עיוורון ממחלות הרשתית הנפוצות ביותר והעיקריות שציינתי. הצלחת מניעת העיוורון תלויה באבחון וטיפול בזמן. זאת אחת הסיבות שבקליניקה שלי הזמינות להזרקות תוך עיניות הינה גבוהה, מפני שברור לי שכל עיכוב יכול לפגוע בתוצאות ובשימור הראייה.

 

ד"ר קלש, לקראת סיום נחזור לתחום האסתטי: היום יש מגוון גישות של רופאים ומרכזים שונים. מה מנחה אותך?

מה שמנחה את העבודה שלי הוא קודם כל  בטיחות ושמירה על הקו והמראה הטבעי של האדם, כלומר שינוי הדרגתי ושימוש מתון בכמויות. בפגישה הראשונה אני שואלת מה הייתה רוצה המטופלת לשפר במראה הפנים, ולאחר מכן אני מפרטת לגבי אפשריות הטיפול, חומרי המילוי, המכשור והתכשירים הקוסמטיים הרפואיים שאיתם אני עובדת. חשוב לי לתת הסבר לגבי כל אחד מהשלבים בתהליך האבחון והטיפול, ולתאם  ציפיות עם המטופלת. שיתוף המטופלת בתהליך מאפשר הפחתת חששות, הבנת תהליך הטיפולים בצורה טובה  יותר, ושביעות רצון גדולה יותר. כיום קיים ארסנל נרחב לטיפול בהזדקנות העור, המאפשר הצערת המראה והגעה לתוצאות מרשימות ללא ניתוח.

 

אני סבורה שבתחום הזה של טיפולים אסתטיים אין תחליף ליושרה ואמינות, ולכן אמליץ רק על אותם  טיפולים שלפי ניסיוני המקצועי עשויים לשפר ולהיטיב עם המטופלת. זהו תהליך שיש לו חלק נכבד בשיתוף  המטופלת, שנשען על הבקשות שלה, ועל כן לפי ראות עיניי יש הכרח וחשיבות קודם כל להקשיב לרצונותיה של המטופלת ולעזור לה בהשגת התוצאות הרצויות, תוך כדי מקצועיות מרבית.

 

מעבר לכך, דגש מרכזי בעבודה שלי הוא על בטיחות ודיוק, שהינם חשובים בעולם האסתטי לא פחות מאשר ברפואת עיניים. כלומר, כפי שיש להקפיד על נהלי בטיחות מחמירים בהזרקות תוך עיניות ובטיפולי עיניים  אחרים, כך יש לנהוג גם בטיפולים אסתטיים.

 

המוטו שלי הוא לאפשר את המפגש של הרפואה והיופי: ״לראות ולהראות מצוין״  - זוהי לא רק סיסמה בקליניקה שלי.

 

 

ד"ר דורינה קלש היא מומחית לרפואת עיניים, אסתטיקה רפואית, רופאת עיניים בכירה בבית החולים "פוריה", ובעלת קליניקה פרטית לרפואת עיניים ולטיפולים אסתטיים ביקנעם עילית.

 

 

>> לשאלות בנושא הכתבה ניתן להיכנס לעמוד הפייסבוק של ד"ר דורינה קלש, לפורום מילוי קמטים או לפורום עיצוב שפתיים שבאתר "שאל את הרופא".

 

עור
עור | צילום: פוטוליה