אלסנדרו מנדיני, 1931-2019
אלסנדרו מנדיני, 1931-2019 (צילום יחצ טולמנ'ס)

בגיל 87 הלך לעולמו האדריכל והמעצב האיטלקי אלסנדרו מנדיני

אתרי העיצוב ברחבי העולם מרכינים היום ראש בעצב לכבודו של מי שנחשב בשנות השבעים כגאון רדיקלי ומאז לא הפסיק להוביל וליצור אדריכלות, עיצוב, ריהוט ומיני חפצים לבית

אתמול, יום שני, 18/2, הלך לעולמו האדריכל והמעצב האיטלקי האגדי, אלסנדרו מנדיני, והוא בן 87. מנדיני משאיר מאחוריו כמות עצומה של פרויקטים עליהם עבד במהלך השנים בתחומי האדריכלות, העיצוב התעשייתי והאיור. מנדיני נולד במילנו בשנת 1931 וסיים את לימודיו בשנת 1959 כשהוא בן 28.

מנדיני לביזצה
מנדיני לביזצה (צילום יחצ HeziBank)

בשנות השבעים, הפך לאחת הדמויות המרכזיות של העיצוב הרדיקלי האיטלקי, רגע לפני שהצטרף לסטודיו אלכימיה המפורסם בשנת 1979 והיה אחד השותפים הראשונים בו, בין היתר לצד אטורה סוסטס. בעת הזו, הביע את הביקורת שלו באמצעות הפיכת חפצים יומיומיים לחדשניים ואירוניים באמצעות צבעוניות וצורניות. הוא קרא לזה 'עיצוב מחדש' ובין היתר עיצב באותה תקופה את אחד הפריטים המזוהים איתו – כורסת פרוסט הקלאסית בסגנון לואי ה-15אותה עיטר בשלל גוונים צבעוניים והפך אותה כך לזמנית ותקופתית. במהלך התקופה הזו המוזיאון בגרונינגן והמעורבות בחברת אלסי היו מהפרויקטים הבולטים עליהם עבד.

כורסת פרוסט
כורסת פרוסט (צילום יחצ טולמנ'ס)

במהלך שנות השבעים ועד מחצית שנות השמונים, שימש מנדיני גם עורך ראשי של כתבי העת 'קאזה בלה' לאדריכלות ועיצוב, 'מודו' ו'דומוס'. בשנת 1989, יסד יחד עם אחיו, פרנצ'סקו, את סטודיו מנדיני ויחד עבדו על רעיונות, פרויקטים ומוצרים חדשים. בין היתר עבדו ועיצבו כמאה חנויות של סווטש מסביב לעולם, חנויות של אלסי וחללי תצוגה של ביזצה.

מנדיני לאלסי (צילום יחצ טולמנ'ס)

בערוב ימיו, הוסיף מנדיני לעבוד יחד עם אחיו האדריכל על מבנים מסוגים שונים וכן בשיתופי פעולה עם מותגים להם עיצבו פריטים בקנה מידה שונים.

מנדיני לקרטל, בהשראת רוי ליכטנשטיין
מנדיני לקרטל, בהשראת רוי ליכטנשטיין (צילום יחצ הביטאט)

אלסנדרו מנדיני הוא חבר כבוד באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים, וכן באיגודים מכובדים בצרפת וניו יורק. הוא זכה במספר פרסים יוקרתיים בהם שלוש מחוגות זהב. בין היתר, עבד גם עם מותגים כמו קרטיה, הרמס, סברובסקי, קרטל ואחרים.

מנדיני לקרטל (סרטון יחצ הביטאט)

אולי יעניין אותך גם...