הנחיות מרחביות, לירון גלנוס
הנחיות מרחביות, לירון גלנוס (צילום יעל וקסלר)

תערוכה המתייחסת ליחסי גוף – ארכיטקטורה תפתח בבית האדריכל

התערוכה מבטאת את הצורך לבחון מחדש הנחות יסוד מתוך כוונה להחזיר את נוכחות הגוף למרכז השיח האמנותי והאדריכלי ולייצר דרכו מבט מרענן על המושג 'ידע אדריכלי'

ביום חמישי קרוב, 7/3, תפתח בגלריית בית האדריכל התערוכה 'הנחיות מרחביות' החוזרת לדון ביחסי גוף וארכיטקטורה מתוך תפיסה המתייחסת אל הגוף כאל מקור ידע. התערוכה מבקשת לעורר דיון ולהתבונן על מעשה האמנות כמחקר מעשי בתחום הפנומנולוגיה של הארכיטקטורה בו חוקרים את ההתנסות היומיומית בסביבה מעשה ידי האדם ואת משמעותה. יוצרת ואוצרת: אשרת הולנד.

התערוכה מבטאת את הצורך לבחון מחדש הנחות יסוד מתוך כוונה להחזיר את נוכחות הגוף למרכז השיח האמנותי והאדריכלי ולייצר דרכו מבט מרענן על המושג 'ידע אדריכלי'. העבודות בתערוכה, מזמינות את המבקרים לחוות אותן לא רק כתוצרים אלא כביטוי חי של פרקטיקות אמנותיות הטומנות בחובן ידע וניסיון המשפיע על החוויה המרחבית ומעצב אותה, מתוך כוונה להעשיר ולהרחיב את מה שאנו מכירים כיום כ'פרקטיקה אדריכלית'.

הגוף במרכז השיח האמנותי והאדריכלי, איתי יטוב, אורי דיקר, שירלי יטוב
הגוף במרכז השיח האמנותי והאדריכלי, איתי יטוב, אורי דיקר, שירלי יטוב (צילום יעל וקסלר)

הנכונות להתבונן בפרקטיקות הללו כמעצבות חלל פותחת דלת לסוגיות פוליטיות ואתיות העוסקות ברמות החופש המתקיימות במרחבים הפיזיים שאנו מייצרים ובמניפולציות השונות בהן נעשה שימוש אל מול המציאות. אל מול כל אלה מטרידה, אולי יותר מכל, היעלמותה של שאלה יסודית מהשיח האדריכלי, בה דנו בעבר פילוסופים כדוגמת שפינוזה וניטשה והיא "מה גוף יכול לעשות?". כך בעצם ה- performance מהווה הזדמנות לאפשר ליצירה שמהותה מתבטאת במבע הביצועי של הגוף לדון על האופן שבו ארכיטקטורה מייצגת או יכולה לייצג משמעויות תרבותיות של הגוף.

שלוש העבודות המוצגות, שתיים מהן של סאונד ואחת של וידאו, פותחו במיוחד עבור התערוכה. בכך התאפשר הליווי האוצרותי לתהליך היצירה של האמנים. מתוך כך עלו שלושה מושגי מפתח: הזמן, דימוי הגוף והנשגב. אלו רוקמים קשר עם העבודות ומבטאים את הדרך אל המרחב הנתפס, המשתנה תדיר. פועל יוצא נוסף לכך שהעבודות פותחו עבור התערוכה, הוא נוכחותו של חלל הגלריה בעבודות עצמן. בכל אחת מהיצירות, הגלריה היא מרחב ההתרחשות של פעולת האמן ובה בעת המקום בו גופו של המבקר מתרגל את נוכחותו.

העבודות פותחו עבור התערוכה, לירון גלנוס
העבודות פותחו עבור התערוכה, לירון גלנוס (צילום יעל וקסלר)

הגלריה בבית האדריכל, המגדלור 15, תל אביב יפו. עד: 18/4.

אולי יעניין אותך גם...