Nari&Hu
Nari&Hu (צילום יחצ)

שניים סינים: "אנחנו לא מנסים להיות סינים, אנחנו מי שאנחנו"

"אנשים מרבים להגיד לנו שהעבודה שלנו מאוד סינית, אבל חשוב לציין שאנחנו לא מנסים לעשות עבודות סיניות אלא משהו שמדבר אלינו ושנוח וטבעי לנו אתו" מוסיפים נרי והו

השבוע נחת בארץ צמד המעצבים הסינים Neri&Hu, הלא הם לינדון נרי ורוזנה הו. LEGIT לא פספסה את ההזדמנות והגיעה לפגוש אותם במסיבת העיתונאים שהתקיימה היום באולם התצוגה המחודש של 'קמחי תאורה' שתוכנן ועוצב על ידי האדריכל יוסי פרידמן. לכבוד החגיגה, הגיעה לארץ גם קרלוטה דה בוילאקווה המשמשת כסגנית נשיא, מנהלת פיתוח חדשנות ואסטרטגיית מותג בחברת התאורה המובילה Artemide שאיתה נפרסם ריאיון מעמיק בנפרד ממש בקרוב. המעגל נסגר כשמסתבר שנרי והו עיצבו מספר קולקציות של גופי תאורה עבור ארטמידה, בהן Yanzi ו- Nh1217 עליהן נרחיב כאן בהמשך.

מתוך קולקציית Yanzi
מתוך קולקציית Yanzi (צילום יחצ)

מאז שהקימו נרי והו בשנת 2004 את המשרד הרב תחומי Neri&Hu Design and Researc שבראשו הם עומדים, הם עוסקים בתכניות על, אדריכלות, עיצוב פנים, עיצוב מוצר וגרפיקה. "גדלנו והתחנכנו בסין אבל אנחנו לא מנסים להיות סינים אלא מי שאנחנו" אומרים לינדון נרי ורוזנה הו במסיבת העיתונאים "אדריכלות, מבחינתנו, היא קודם כל תרבות. במהלך חמש עשרה שנות פעילותם, הספיקו השניים לזכות בהצלחה בינלאומית, כשהם מובילים צוות עובדים, בשנחאי ובלונדון, שיחד דובר שלושים שפות ועובד על פרויקטים רבים במספר רב של מדינות במקביל.

קולקציה למותג Poltrona Frau
קולקציה למותג Poltrona Frau ( צילום Pedro Pegenaute)

את הצוות שלהם מובילים נרי והו על פי גישה של שילוב בין מזרח ומערב ובין מסורת וחדשנות, אבל לא רק. נרי והו, השואבים השראה מהרב לאומיות העכשווית והכאותית של שנחאי, ידועים כמי שאימצו לעצמם דרך פעולה וסגנון עבודה הנשענים על מחקר מקצועי מעמיק ככלי עיצובי בו הם עושים שימוש לפני ותוך כדי פיתוח המבנה האדריכלי או מוצר הצריכה שהם מתכננים ומעצבים. כך, באמצעות שילוב נכון של צורה וחומר, הם מכניסים את הפרויקט להקשר ההיסטורי, הסביבתי, הנסיבתי, הקונספטואלי והתפקודי שלו. בזכות הרקע האקדמי שלהם, הם יוצקים לתוך הפרויקטים גם אלמנטים מעולם האדריכלות והתכנון העירוני אך גם מעולמות האמנות והמוסיקה.

"טביעת האצבע שלנו משתנה כל הזמן ובין פרויקט לפרויקט ובאה לידי ביטוי באובססיה ובתשוקה שלנו כמו גם בנאמנות שלנו לעצמינו ולעשייה שלנו" הם אומרים "אבל, לפני הכל, חשוב לזכור, שאנחנו רב תחומיים, נשענים על הרבה מחקר ופיתוח, בונים המון מודלים ומאמינים גדולים בעיצוב טוטאלי אותו אנחנו מכניסים להקשר הנכון והמדויק ומותחים עד קצה גבול היכולת שלנו".

מלון בשנחאי
מלון בשנחאי (צילום Derryck Menere)

במהלך הקריירה הבינלאומית המשגשגת שלהם, עיצבו השניים עבור מותגים מהנחשבים בעולם בהם מותג הריהוט פריץ הנסן, מותג התאורה ארטמידה, מותג השטיחים ננימרקינה, מותג הכלים הסניטריים דורנבכרט, סטודיו Moiii ורבים נוספים. מבין המבנים האדריכליים הבולטים שלהם ניתן למנות את חנות הכלבו Sulwhasoo בסיאול, אולם תצוגה של קמפר בשנחאי, מסעדות, משרדים, מוזיאונים, מבני מגורים ומרכזי תרבות – כולם מאופיינים בקו פיסולי, אלגנטי, מאופק אך מסקרן, מרשים ומעניין במיוחד. עם הזמן, זכה גם המשרד גם בפרסים נחשקים, בהם מטעם ה- Maison&Object, מגזין ה- Wallpaper*, RedDot ונוספים.

כלבו בסיאול
כלבו בסיאול (צילום Pedro Pegenaute)

כאן בארץ ניתן להתרשם מקולקציית התאורה YANZI, אותה עיצבו עבור ARTEMIDE (ביבוא קמחי תאורה), בהשראת עולם הטבע ובמרכזה אינטרפטציה אמנותית מודרנית של ציפור הסנונית. Neri&Hu שילבו בה בין הסימבוליות המסורתית של הסנונית לבין ערכים מודרניים. כל מנורה מציגה אלמנטים גרפיים מלאי חיות, עם קומפוזיציות שונות כשבחלקן נדמה שהסנונית נעה בחופשית ובאחרות היא מקוננת בקן עשוי זכוכית שקופה. גוף הסנונית עשוי פליז מוברש וראשה הוא כדור זכוכית לבן שמפיץ אלומת אור רכה ונעימה בחלל. "קרלוטה הגיעה לסין ופשוט התאהבה ברוזנה" אומר לינדון "התחלנו עם פרויקט YANZI המשלב מגע אנושי ופואטיקה. לזה הוספנו גם התייחסות ממשית לציפור ולמושג החיים שהיא מייצגת. הפרויקט הזה הוא דוגמה לרצון ולצורך שלנו לחזור אחורה לעיצוב דרך סיפור של סיפורים פשוטים: ציפור, אור, כלוב".

דוגמה נוספת היא סדרת מנורות ה- Nh1217 (artemide , קמחי תאורה) שאת ההשראה שאבו מפנסים סיניים מסורתיים שליוו אותם מילדותם תוך מתן אינטרפרטציה עדכנית הנאמנה לימנו אנו. את כדורי הזכוכית הלבנים של המנורות מעגנות טבעות פליז. הסדרה ממשיכה חקר מרתק על אינטראקציה דינמית בין חומרים, צורה ואור.

מתוך קולקציית Anzi לארטמידה
מתוך קולקציית Anzi לארטמידה (צילום יחצ)

השניים, כך מסתבר, נשענים לא מעט על נוסטלגיה ומסורת. "כשיש נהירה לערים אז חלק מהתרבות הסינית הולך לאיבוד ולכן אנחנו לא רק מתכננים פרויקטים בערים אלא גם בפריפריה ובקהילות" הם אומרים "לדעתנו, הערים לבד לא יחזיקו מעמד ולכן צריך לפתח את שאר האזורים באפן שבו ההיסטוריה, המשקפת את כולנו, תוביל אותנו אל עבר העתיד

הנוסטלגיה חשובה עבורנו. מעניין גם לראות ולחוש, איך עד עכשיו, מחוץ לסין אנחנו עדיין נתפסים כסינים, כלומר שונים, בעןד שכשבחרנו לחזור לארץ הולדתנו, אנחנו בדיוק כמו כולם. כשנוח לך עם מי שאתה, אתה לא מנסה לשנות את זה. אנשים מרבים להגיד לנו שהעבודה שלנו מאוד סינית, אבל חשוב לציין שאנחנו לא מנסים לעשות עבודות סיניות אלא משהו שמדבר אלינו ושנוח וטבעי לנו איתו".

מתוך קולקציית Anzi
מתוך קולקציית Anzi (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...