מתוך פורום הטרנדים של Maison&Objet
מתוך פורום הטרנדים של Maison&Objet (צילום יחצ)

LEGIT מרכיבה את רשימת המגמות הבולטות מתערוכת Maison&Objet

הטבע ממשיך לשחק תפקיד מרכזי אבל מקבל חיזוקים מנצנצים של ארט דקו, כחולים וירוקים עמוקים מתקשטים בורוד וכתום, העץ והקש משחקים עם מתכת והכל נינוח, נעים ולגמרי זורם

לפני יומיים חזרנו מתערוכתMaison&Objet , שהתקיימה במשך חמישה ימים וננעלה ממש אתמול. התערוכה, המשמשת כיריד מסחרי צרפתי המתקיים פעמיים בשנה, בינואר וספטמבר, היא מהוותיקות והמוכרות בסצנת העיצוב ואנחנו היינו שם כדי להביא רשמים בלתי מטווחים. הפעם, יצאה המערכת כמעט בהרכב מלא כדי לספוג אוויר ואווירה בביקור שהיה אמנם די חטוף אבל מאוד מאוד ממצא. המלצות על הביקור בעיר עצמה וראיונות ממש מרתקים שערכנו גם בתערוכה וגם בעיר, נביא כאן בנפרד בהמשך.

התערוכה, המתקיימת כבר למעלה מעשרים שנה, מחולקת לשניים: החלק של הבית, הכולל את הקטגוריות אומנות, ייחודיות ואקלקטיות, סגנון חיים עכשווי ועל זמניות שבאה לידי ביטוי בעיקר באמצעות מותגי יוקרה. אלו מכסות את החלק של עיצוב הפנים, הדקורציה וסגנון החיים. החלק המוקדש לחפצים, כולל את קטגוריות המטבח, מתנות, ילדים ומשפחה, אביזרי אופנה, אביזרים לבית, ניחוחות לבית וטקסטיל לבית. שמונת הביתנים בתערוכה מאורגנים בחצי גורן על פי הקטגוריות השונות באפן כזה שתמיד ניתן לחזור למרכז וממנו לצאת לביתן הבא.

האמת היא, שאת הרשמים שלנו סיכמנו, פחות או יותר, כבר בדקות הראשונות לשיטוט בתערוכה. מי שיש לו מעט חוש לעיצוב ואסתטיקה, יכול היה מהר מאוד לזהות את המגמות הבולטות שחזרו על עצמן, שוב ושוב, במרבית הביתנים, בין אם מדובר בחברות היוקרה ובין אם בחברות האנונימיות והקטנות. לעיתים קרובות, קשה היה לזהות היכן מסתיים ביתן אחד ומתחיל זה שצמוד לו.

התרשמות, רשמים ורשימות:
סגנון: בחזרה לטבע היא ללא ספק אחת המגמות הבולטות. המגמה הזו באה לידי ביטוי במיוחד באווירה ובהשראה ששידרו ביתנים רבים גם אם הוא לא תמיד הופיע בצורה הברורה והמידית שלו.

השראה מהטבע
השראה מהטבע (צילום קרן גרינשטיין)

בלינג: סגנון הארט דקו, כמו השתלט מלמעלה על רבים מביתנים בעיקר בזכות ההבלחות המדודות של פריטים בזהב, זהב מושחר וברונזה שהופיעו באביזרים כמו מראות, מסגרות, ידיות ואביזרי נוי. עוד תזכורת לסגנון בלטה בהפשטה ובפירוק של אלמנטים גיאומטריים ששילבה בין צורות עגלגלות ורכות לקווים ישרים וזוויות חדות.

בהשראת ארט דקו
בהשראת ארט דקו (צילום נעם בן צבי)

בואו נרגע: אפקט הרכות בלט מאוד ברהיטים ניטראליים שכמו משתלבים בחלל ולא מתחרים בו. הרהיטים, ברובם עגלגלים ורכים, הם לא "פיסים" ולא "מאסות" אלא חלק מהזרימה הנעימה של החלל. שום דבר לא בולט במיוחד, אין קווים קשיחים וקשוחים ואין תחושה של עומס או כבדות. לא פעם, השטיח והרהיט שמעליו כמו מתחברים יחד והופכים לאחד.

הופכים לאחד
הופכים לאחד (צילום נעם בן צבי)

צבע ראשי: מגמה בולטת וברורה מאליה הייתה השימוש הכמעט אובססיבי בגוני כחול וירוק מסוגים שונים בדגש על כאלו המוכרים לנו ממעמקי הים. מגמות אלו הגיעו כהמשך מובהק לגוונים שנבחרו על ידי רבות מחברות הצבע הבינלאומיות כגוונים הנכונים לשנה הקרובה. ירוק בלט גם כגוון וגם כצמחייה.

ממעמקים
ממעמקים (צילום נעם בן צבי)

צבעי משנה: ההבלחות הבולטות, לצד הגוונים הכחולים והירוקים, היו של ורוד מעושן בהיר (כן, כן, הוא עוד שם), כתום בריק ואדום עמוק. כך או כך, באפן גורף, כל הצבעים הופיעו בגיוון האפרפר-פסטלי שלהם. עוד בלט הגרז' על סוגיו. במקומות נטולי הצבע נראו משחקים רבים של שחור ולבן, לא פעם בשילוב של אפור או בז'. הגוונים האלה נראו לרב או בשילוב גרפיקה או כדוגמאות של טקסטיל.

כתום בריק כגוון משני
כתום בריק כגוון משני (צילום קרן גרינשטיין)

חומר: כחלק ממגמת החזרה לטבע, העץ בלט מאוד בתערוכה אם כי במראה ה"סקנדינבי" שלו ולא כעץ גושני. לצדו, בלטו מאוד גם הראטן והקש שחזרו בביתנים רבים כשהם קלועים בדמות מושבים או כשהם משולבים בגופי תאורה, קצת כמו "לוק אנד פיל" של חופשה באיים. המתכות במראה הקליל שלהן, הופיעו בגוון הטבעי של החומר או, לעיתים קרובות, כשהן מגוונות בשלל צבעים. המתכת הופיעה לא רק כרגליים לרהיטים אלא גם במיני מדפים, אלמנטים דקורטיביים וגופי תאורה.

מתכת במראה הקליל שלה
מתכת במראה הקליל שלה (צילום קרן גרינשטיין)

טקסטיל: באווירת הרוגע הכללית שהשתלטה על התערוכה, השתלבו ברהיטים ובאביזרים המשלימים הרבה מאוד בדים רכים בדגש חזק על בדים נעימים מאוד למגע, בהם בלטו מאוד הקטיפה והעור הרך. באפן בולט, הטקסטיל הופיע במראה ניטראלי נטול כל דוגמא שהיא, מה שהוסיף לתחושה החמימה, הרכה, היוקרתית ובעיקר המנחמת.

עצמת הרכות
עצמת הרכות (צילום קרן גרינשטיין)

ארגונומיה: אחד הדברים היותר בולטים בתערוכה היו ההנמכה המשמעותית של גובה הישיבה הסלונית בעיקר בהקשר של ספות והדומים נמוכים מאוד שלצדם גם שולחנות קפה נמוכים באפן יוצא דפן עד כדי שכמעט נשקו לרצפה. רהיט בולט נוסף, היה הכיסאות המרחפים שהורכבו מרגלי מתכת דקות מאוד תוך מתן כבוד למושבים בעלי נוכחות. בגזרת הרהיטים, לא פעם נראו כאלה המתאימים לפנים וחוץ כאחד, מה שנכון מאוד למגמות עתידיות בתחום העיצוב לפיהן הרבה מהזמן נבלה בחדרים חיצוניים.

יורדים נמוך
יורדים נמוך (צילום נעם בן צבי)

המלצות חמות: ההליכה בתערוכה היא אינסופית כמעט וסביר שלא תוכלו לכסות את כולה. מי שיכול, כדאי לו שיפצל את הביקור בה לכמה ימים. כך או כך, ממש כדאי להצטייד בנעליים ובביגוד נוחים ולהשאיר מעיל ותיקים שאינם נחוצים במלתחה גם במחיר עמידה בתור. עוד חשוב לתכנן מהם האזורים המועדפים והמעניינים עבורכם בביקור כדי לא לבזבז זמן בהליכה מיותרת שעשויה לגזול גם זמן וגם אנרגיה יקרים. בצמתים מרכזיות יש דוכני מידע עם דיילים שתמיד כדאי להתייעץ בהם. ועוד דבר חשוב – בקבוק מים הוא הכרחי וגם הפסקות למנוחה ונשנוש.

אולי יעניין אותך גם...