בית ארזה מוצא עילית
בית ארזה מוצא עילית (הדמיה 3D VISION)

רבותי ההיסטוריה חוזרת: בית ארזה הנטוש יהפוך למרכז שוקק חיים

הנטיעות ההיסטוריות של הרצל ונשיאי המדינה הראשונים, הקלסיקה המודרנית של האדריכל יוסף ברלין ובית ההבראה שהפך לאתר נופש עד שנזנח יעלו מחדש אל סדר היום במוצא עילית

לא בכל יום אנחנו מסקרים פרויקטים של בנייה והתחדשות. בין היתר, בגלל ההודעות הלקוניות לעיתונות המספרות לנו, פעם אחר פעם, פרטים יבשים על מספר הדונמים בפרויקט, מספר יחידות המגורים בו, העלות שלו וכדומה. הפעם, נראה היה לנו שמדובר בפרויקט מעניין במיוחד והחלטנו, על כן, לחרוג ממנהגנו. מבחינתנו, הודעה על הפיכתו של בית ארזה ההיסטורי למרכז התרבות של שכונת מוצא עילית היא בהחלט ידיעה מסקרנת וחשובה.

בית ארזה נטוש ומוזנח
בית ארזה נטוש ומוזנח (צילום יחצ)

למי שלא מכיר נתחיל בהבאת תמצית היסטורית של האירועים. התאריך ההיסטורי החשוב והראשון שמיוחס למקום הוא אי שם בסוף שנת 1898 אז הגיעו אליו הרצל ודוד וולפסון ונטעו בו עצים במטרה לסמל את חידוש ההתיישבות היהודית באזור יהודה. עם הזמן, התקבעה המסורת על כך שהרצל נטע ארז ומכאן גם שם המקום 'ארזה'. במהלך הזמן, נוספו במקום גם נטיעות עצים על ידי אנשי הוועד הלאומי ואף על ידי ראשוני נשיאי ישראל.

כעשרים וחמש שנה מאוחר יותר, בשנת 1923, הונחה אבן הפינה להקמת בית ההבראה במתחם – גם הוא בהשראת רעיון שהעלה הרצל. את המבנה הראשון, הקרוי גם 'הבית הלבן', תכנן האדריכל יוסף ברלין בסגנון נאו קלאסי שלו הוסיף מעטפת מודרנית. עוד, מעטרים את המבנה, עמודים בסגנון דורי ומאפיינת אותו שורת עמודים עגולה בכל אחת מקומותיו. מבנה המנהלה, שניבנה בשנת 1930, תוכנן בסגנון הבאוהאוס והוא נקי מעיטורים וכמו מבקש לייצר את הקשר בין עבר ועתיד.

בית ההבראה נפתח לקהל בשנת 1924 וכלל כשישים מיטות. בתחילה, שימש המבנה כמוסד רפואי אך מהר מאוד נקלע לבעיות כלכליות ופעל חלקית. עם הזמן, התחזק המוסד שוב מבחינה כלכלית אבל היה נתון תחת הפגזות בזמן מלחמת העצמאות. בשל כך פונה והפך למפקדה צבאית. עם תום הלחימה, שוקם בית ההבראה וחזר לפעילות כשבתחילה הפך לאתר נופש ידוע לאליטה הישראלית של אותם ימים ואילו בהמשך, איבד מיוקרתו ולבסוף הפך למרכז כנסים והשתלמויות. בשנות התשעים, גווע המקום סופית ונותר נטוש ומגודר והבניינים ההיסטוריים הראויים לשימור הוזנחו ונמצאו בתהליכי התבלות מתקדמים.

מרכז תרבות חדש כחלק משכונת מוצא עילית
מרכז תרבות חדש כחלק משכונת מוצא עילית (הדמיה 3D VISION)

לשמחתנו, נראה שכל זה עומד להישתנות מהקצה אל הקצה שכן ממש בעת האחרונה, החלו עבודות הבנייה המחודשת של בית ארזה שיהפוך ממבנה נטוש ומוזנח למרכז התרבות של שכונת מוצא. על העבודות אמונה חברת אזורים שקיבלה היתר בנייה ותעבוד על שיקום ושימור הבית הממוקם בתחומו של הפרויקט 'אזורים מוצא עילית'. על פי הפרסומים, בית ארזה יהפוך למרכז חדש באזור ויכלול אודיטוריום להופעות והרצאות, ספריה אלקטרונית, חדר מוסיקה, חדר חוגים, בית קפה ומוזיאון. בהמשך, תשוקם גם שדרת הנשיאים בה ננטעו ארזים על ידי ראשוני הנשיאים.

אדריכל השימור של בית ארזה הוא גיורא סולר בעוד שעל עיצוב הפנים של המקום הופקדו האדריכלים דיוויד ווייז ושרון אפל. לפי ההערכות, עלויות חידושו של בית ארזה יגיעו למיליוני שקלים והבניה תיערך כשנה. הבית, כאמור, הוא חלק מפרויקט גדול יותר הכולל 221 יחידות דיור הממוקמות על פני שטח של כחמישים וחמישה דונם שבו גם פארק ושטחים ציבוריים.

אזורים מוצא עילית
אזורים מוצא עילית (הדמיה 3D VISION)

אולי יעניין אותך גם...