ישי רוט
ישי רוט (תמונת יח"צ)

איך ישפיעו הבחירות הקרבות על שוק הנדל"ן? | טור אישי: ישי רוט

ההכרזה על בחירות לראשות הממשלה בתשיעי באפריל 2019 הכניסו אותנו לסחרור של ספקולציות שלא פסח גם על שוק הנדל"ן. התעוררות מקיפאון או עליית מחירים - מה צפוי לנו?

החלטת הממשלה ללכת לבחירות באפריל מגיעה בעיתוי מצוין לשוק הנדל"ן, שכן המשמעות בפועל היא שהממשלה מפסיקה לעת הזו בניסיונותיה להתערב בשוק – דבר שגרם להאטת הפעילות ולחוסר ודאות של הפעילים בו. מאחר שהניסיון מלמד על עליית מחירים לאחר מערכות בחירות, הצפי הוא להתעוררות השוק בתקופה הזו והאצת מכירות.

כזכור, כמו קודמו שניסה לקדם את תכנית מע"מ אפס, גם שר האוצר הנוכחי ניסה מכשירים שונים שנועדו להוריד את מחירי הדיור כגון מחיר למשתכן, אלא שעל מנת להשפיע על שוק הדיור יש לפעול גם בצד ההיצע. הממשלה הפעילה את הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שהפקיעה אלפי דונמים חקלאיים כדי לתכנן עליהם פרויקטים אלא שנכון לעכשיו ההיצע בפועל לא גדל וכך בשנים האחרונות אנו נמצאים במצב של סטאטוס קוו. עליית המחירים בתקופת כהונתו של כחלון כשר אוצר אולי נבלמה אבל המחירים לא באמת ירדו.

בדבר אחד הצליח כחלון בוודאות וזה – הרחקת המשקיעים משוק הדיור בארץ והפניית מיליארדי שקלים להשקעות בנדל"ן מעבר לים. כידוע, חוסר ודאות הוא אחד הגורמים המקשים על התנהלות השוק וזה מה שחווה שוק הנדל"ן. לא רק האזרחים ישבו על הגדר והתמהמהו בקבלת החלטה על רכישת דירה, גם היזמים לא הזדרזו לבנות בגלל ירידה ברווחיות. אמנם מבצעי מחיר למשתכן העניקו לכמה אלפי צעירים אפשרות לדיור בהנחה של כ- 20%, אולם בדיקה שערכה רי/מקס ישראל מראה כי מחיר למשתכן לא השפיעה על מצבם של רוב רוכשי הדירות ולהערכתה צפויה עלייה חדה במחירי הדירות בשנה הבאה עקב צמצום ההיצע. בנוסף יש לציין כי צצו לממשלה בעיות חדשות-ישנות לאחרונה בדמות יוקר המחיה. כך נמצאנו למדים, כי רווחיהן של יצרניות המזון שברו שיא של 20 שנה, מחירי הירקות והפירות עלו ומצד שני חוסלו אלפי דונמים חקלאיים בשביל תכניות דיור, דבר שיתרום להמשך המגמה.

אז מה צפוי כעת? ניסיון העבר מלמד כי לפני מערכת בחירות יש עלייה בכמות העסקאות בשוק הנדל"ן ואחרי בחירות יש מגמה של עליות מחירים. ניתן לצפות כי זה יהיה המצב גם הפעם – לרוכשים לא ברור מה תהיה מדיניותה של הממשלה הבאה ומה יהיה גורלה של תכנית מחיר למשתכן. בפני הממשלה הבאה יעמדו עוד אתגרים כלכליים מעבר לשוק הדיור ולא בטוח שיוקדשו לו אותם המשאבים שהקדישו לו שני שרי האוצר האחרונים. בנוסף הריביות של המשכנתאות עדיין ברמה נמוכה וסביר שלא ישתנו כך שניתן עדיין לקבל מימון טוב לרכישת דירה. סביר להניח שבנק ישראל לא יעלה את הריבית במשק הן בגלל מערכת הבחירות והן בגלל הירידות בשווקי העולם והחשש מפני האטה כלכלית עולמית.

חשוב לזכור כי הקושי של זוגות צעירים אינו ייחודי לישראל וגם לא ייחודי לתקופתנו. לשוק הדיור יש תפקיד חשוב בהנעת גלגלי המשק והוא לא נחלתם של יזמים אלא של אלפי עסקים מסביב. תפקידה של הממשלה לטפל רק בצד ההיצע ולא להתערב בדינמיקה של שוק הנדל"ן שכן בעשותה כך היא יוצרת עיוותים וחוסר וודאות.כל ממשלה חדשה שתבחר תצטרך לבדוק האם המכשירים בהם השתמשה קודמתה היו יעילים. כך למשל נשאלת השאלה האם הסטת כספם של משקיעי הנדל"ן מהשוק המקומי לחו"ל תרמה לירידת מחירים או שמא להיפך, האם מחיר למשתכן פגע במשפרי הדיור והאם באמת יצר שינוי?

ישי רוט
סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת שובל מתחמי מגורים בע"מ

אולי יעניין אותך גם...