קומפלקס רב תחומי בסין
קומפלקס רב תחומי בסין (הדמיה משה ספדי אדריכלים)

חמישה ראיונות עם אדריכלים ישראלים שאהבנו במיוחד בשנת 2018

לקראת השנה האזרחית החדשה, הסתכלנו אחורה על הפעילות שלנו ושבנו אל המפגשים המרתקים שאהבנו במיוחד

ואלו כמה מהריאיונות שחיבבנו:

אדריכל משה ספדי
אדריכל משה ספדי (צילום Stephen Kelly)

בריאיון שכיניתי 'ספדי של העולם: על מה שבין שיאים של הצלחה לביקורת לא בונה' כתבנו על חגיגות חמישים השנה למשרדו של ספדי בבוסטון, על ההישגים הגדולים והאכזבות הקשות, על פרויקטים משולבים בשטח מיליארדי מ"ר שעלותם נמדדת גם היא במיליארדים ועל הביקורת התמידית וחוסר הפרגון בסצנה המקומית. בביקור בזק בארץ, היה בין הראשונים לתת בנו אמון ולהעניק לנו ריאיון מעמיק.

תחילתה של הצלחה, הביטאט 67, מונטריאול
תחילתה של הצלחה, הביטאט 67, מונטריאול (צילום Timothy Hursley)

אנחנו מוקירים את ספדי על עצם היותו פעיל ותזזיתי גם ממרום שמונים שנותיו, על הישגיו האדריכליים הכבירים ועל העובדה שהוא נחשב כאדריכל הישראלי המצליח בעולם ואחד האדריכלים המצליחים בכלל. ספדי זכה עד כה בפרסים רבים, אם כי עדיין מחכה לפריצקר, ופרויקטים רבים שלו עליהם הוא עובד ממש עכשיו, רבים מהם במזרח, מוערכים במיליארדי דולרים.

שנמשכת עד היום, קומפלקס רב תחומי סין
שנמשכת עד היום, קומפלקס רב תחומי סין (הדמיה יחצ)

אמנון רכטר

אדריכל אמנון רכטר
אדריכל אמנון רכטר (צילום יחצ)

עם אדריכל אמנון רכטר נפגשתי רגע לפני אירוע חגיגי ומרגש שהתקיים במוזיאון תל אביב לרגל השקתו והקמתו של מרכז רכטר לאדריכלות ולציון חגיגות מאה שנה למשרד רכטר אדריכלים. אמנון רכטר, נכדו של אדריכל זאב רכטר ובנו של אדריכל יעקב רכטר, יושב במשרדו שבכיכר אתרים בתל אביב אותה תכנן אביו ושנחשבת כמעט מיום שנוסדה לשנויה במחלוקת.

בית המשפט המחוזי תל אביב
בית המשפט המחוזי תל אביב (צילום איתי סיקולסקי)

אנחנו מוקירים את רכטר על עצם היותו בן לאחת משושלות האדריכלים המיוחסות בארץ, על הדגמים האדריכליים, הפריטים ההיסטוריים והתכניות הידניות ששמורות במגירות במשרדו ועל האג'נדה שהוא מציע שאמורה לתקן את האדריכלות שלפי דבריו "מסתכלת רק על עצמה, שהיא ביטוי פוליטי מובהק ושהעיסוק בה לא קומוניקטיבי". מטרת המרכז היא כדבריו "לקדם רעיונות חדשניים וחשיבה רב תחומית אודות אדריכלות וסביבה באמצעות הרחבת הדיון בנושאי תרבות, אמנות ויצירה אדריכלית מחד ופיתוח מחקר ופרסומים המתבססים על הארכיון המפואר שלו מאידך".

תחרות המרכז לתרבות האנדלוסית
תחרות המרכז לתרבות האנדלוסית (הדמיה יחצ)

ארנה ומשה צור

ארנה ומשה צור
ארנה ומשה צור (צילום מערכת LEGIT)

את האדריכלים ארנה ומשה צור פגשנו לשיחה צפופה דווקא בשבוע העיצוב במילאנו. אחרי 40 שנות עבודה, הסתבר לנו שהם מאוהבים באיטליה, משבחים את התכנון בארץ, נמנעים מטרנדים, מתעקשים על חידושים טכנולוגיים, שואפים למצוינות ותמיד מחפשים את הדבר הבא. אהבנו במיוחד כשאמרו לנו שרמת התכנון בארץ גבוהה מאוד. "בתור משרד שהגיע לעשות פרויקטים ביותר משלושים מדינות בעולם, האדריכלים הישראלים הם ברמה המובילה בעולם וגם הביצוע הולך ומשתפר עם השנים" אמרו השניים.

שרונה עזריאלי, תכנון: משה צור אדריכלים ובוני ערים. בשיתוף: אדריכל דוד עזריאלי
שרונה עזריאלי, תכנון: משה צור אדריכלים ובוני ערים. בשיתוף: אדריכל דוד עזריאלי (צילום משה צור)

אנחנו מוקירים את האדריכלים צור על ההתמדה, על זה שהם מעסיקים עשרות עובדים ועל זכייתם בעשרות פרסים יוקרתיים בארץ ובעולם. משרד 'משה צור אדריכלים ובוני ערים' טיפל כבר בלמעלה מאלף פרויקטים הכוללים תכנון ערים, מגה פרויקטים, מבנים מסחריים, מבני תעסוקה ומשרדים, מגורים ברמות וסוגים שונים, מבני אקדמיה וקהילה ועיצוב פנים.

שדה תעופה ע
שדה תעופה ע"ש אילן ואסף רמון בתמנע. תכנון: משה צור, אמיר מן, ארנה צור, עמי שנער אדריכלים ובוני ערים (הדמיה סטודיו אייקו)

קולקר קולקר אפשטיין

אדריכלים אמיר קולקר, רנדי אפשטיין ועופר קולקר
אדריכלים אמיר קולקר, רנדי אפשטיין ועופר קולקר (צילום יחצ)

את הריאיון עם עופר קולקר, שייצג את שלושת השותפים במשרד, כינינו 'שלושה בחזית אחת: קולקר-קולקר-אפשטיין עדיין שואפים לחדש'. בהחלט מרגש בהתחשב בעובדה שלקראת סוף הריאיון, סיפר לי עופר קולקר שהכוונה שלו, כמו גם זו של אמיר קולקר ורנדי אפשטיין, היא להמשיך לעבוד לפחות עוד עשרים שנה. בינתיים, עדיין מונחים על שולחנם, פרויקטים עצומים שבהם, בין היתר, כביש 16 המוביל מתל אביב לירושלים, רכבת קלה בתל אביב, עיר ערבית חדשה בגליל שבה 16,500 יחידות דיור ושכונה גדולה ביבנה.

מהיכל התרבות בתל אביב
מהיכל התרבות בתל אביב (צילום עמית גירון)

אנחנו מוקירים את קולקר קולקר אפשטיין על הובלת משרד המונה כארבעים עובדים האמונים על פרויקטים בסדרי גודל שונים מתכניות מתאר ארציות, תכניות בינוי ערים ועד תכנון בניינים, תכנון נוף ותכנון פנים. על העבודה הקשה בדרך ועל ההקפדה לשבת כל בקר יחד בשולחן מרכזי עגול למשך שעתיים של עבודה ודיון משותפים ועל התקווה והציפייה ליצירת אדריכלות איכותית וצנועה שתשפיע בסופו של דבר על איכות הערים של כולנו.

ועד כביש 16 בירושלים
ועד כביש 16 בירושלים (הדמיה שרון דגן)

ארד שרון
הריאיון עם אדריכל ארד שרון ריגש במיוחד כי במהלכו אמר לי שלפתע גילה על עצמו דברים שלא חשב עליהם קודם. יחד עם זוגתו שרון גור זאב הצעירה ממנו בשמונה עשרה שנה, מוביל ארד שרון את המשרד כשהוא אחראי על הקונספציה והחזון והיא על תוכנות מחשב פרמטריות היודעות לתרגם את הרעיון לסטרוקטורה וגיאומטריה מרחבית. השרד המתמחה בתכנון מבני ציבור, מבני מגורים ותכניות מתאר ארציות ועירוניות ובמיוחד בתכנון בתי חולים.

מרכז הלב, איכילוב
מרכז הלב, איכילוב (צילום יחצ)

אנחנו מוקירים את אדריכל ארד שרון על המשך השושלת המיוחסת של האדריכלים אריה שרון ואלדר שרון ועל המאמצים עליהם התגבר בדרך לנהל את המשרד כשהוא בעצם רצה להיות סופר. ארד שרון הציג בשנה האחרונה את התערוכה 'אטריום, שרון אדריכלים / דור שלישי' במוזיאון תל אביב והשיק את ספר הבכורה שלו 'להציל את החולדה'.

בית חולים רות רפפורט לילדים, רמבם
בית חולים רות רפפורט לילדים, רמבם (צילום זאב ביץ)

אולי יעניין אותך גם...