יעזור בבניית הגשר
יעזור בבניית הגשר (צילום רויטרס)

האדריכל הנודע רנזו פיאנו יעזור בבניית הגשר שקרס בגנואה

"הגשר חייב להיות מקום להזדהות עם הטרגדיה אבל גם כזה שיספק כניסה מפוארת שתבטא את הגאווה והערכים של העיר" אמר פיאנו, בן העיר, שנולד, גר ועובד בה עד היום

האדריכל האיטלקי, זוכה פרס פריצקר לשנת 1998, רנזו פיאנו (Renzo Piano), הכריז שיעזור לתכנן ולבנות מחדש את גשר מורנדי, המחבר בין העיר גנואה וערי הסביבה, שקרס לפני כשבועיים והביא למותם של למעלה מארבעים איש. הגשר תוכנן במקור בשנת 1967 על ידי המהנדס ריקרדו מורנדי (Riccardo Morandi) וקרס לפני כשבועיים, בארבעה עשר באוגוסט, בעת סופת גשמים.

בריאיון שנתן בימים אלה לשבועון הבריטי 'אובזרבר', תאר פיאנו כיצד יש לתכנן את הגשר העתידי. "מה שבטוח זה שהגשר חייב להיות יפהפה – לא במובן של קוסמטיקה אלא בהעברת מסר של אמת וגאווה. הגשר חייב להיות מקום שאנשים יוכלו להזדהות בו עם הטרגדיה מחד, אבל גם כזה שיספק כניסה מפוארת, שתבטא את הגאווה והערכים של העיר מאידך. העיר גנואה ראויה לזה. גנואה היא לא מסוג הערים שתצעק את רגשותיה או תתלהם, אלא דווקא כזו השומרת על רגשותיה בתוך עצמה. זה לא אומר שהיא לא זקוקה לתמיכה – ואני בהחלט אנסה לעזור" אמר אדריכל רנזו פיאנו.

הגשר לאחר הקריסה
הגשר לאחר הקריסה (צילום רויטרס)

בשבוע שעבר, כשהתראיין פיאנו לעיתון 'לה רפובליקה', תאר פיאנו את עיר הולדתו כ'שברירית'. "מעבר לקשר הסנטימנטלי עם העיר, הרגשתי צער עצום" אמר פיאנו ששהה לא הרחק בעיר כששמע את פריצת החדשות "מיד חשבתי על הקורבנות ומיד לאחר מכן על עירי הפצועה".

רנזו פיאנו, בן השמונים, בעצמו נולד בגנואה והוא חי ומנהל את משרדו בעיר עד היום. סגנונו האדריכלי מתאפיין בעיקר בשימוש בטכנולוגיות בנייה ופיתוחם של פרטי בניין חדשים ומורכבים ובעלי ערך אסתטי רב. בנוסף לפרס פריצקר היוקרתי לאדריכלות, זכה למעמד 'שגריר של רצון טוב' מטעם אונסק"ו והתמנה ל'סנאטור לכל החיים' בסנאט של הרפובליקה האיטלקית.

"איטליה היא מדינה של בנאים מצוינים, מעצבים מבריקים, מדענים והומניסטים, אבל הם לא עושים שימוש בדיאגנוזה שבאה לפני, ולעיתים חשובה אף יותר, מהתחזוקה. בגשרים, בתים ובניינים, יש לנהוג כמו באורגניזם חי – באיטליה אנחנו מייצרים ציוד מתקדם לדיאגנוזה המיוצא לכל העולם אבל, לצערי, לא עושים בהם שימוש בארץ שלנו" סיכם פיאנו.

דיאגנוזה חשובה מתחזוקה
דיאגנוזה חשובה מתחזוקה (צילום רויטרס)

אולי יעניין אותך גם...