חתכים, עירית בראל בסן
חתכים, עירית בראל בסן (צילום יובל חי)

נוכחות חובה: יופי, אמת ואיש בלתי נראה

תערוכות אירועים ומה שביניהם 9.8-15.8.18

איך אפשר לראות את האיש הבלתי נראה? הוא ממש כאן בתל אביב. ליו בולין (Liu Bolin), אמן סיני, אקטיביסט למען זכויות הפרט, מביא לגלריה אחד העם 32 את תערוכת האיש הבלתי נראה בתל אביב. בתערוכה שנפתחה השבוע, הוא מציג את עבודותיו הנודעות בהן הוא מצייר את הרקע שמאחוריו על בגדיו ועל גופו כדי להשתלב בנוף או בעצם, להיעלם בו. בולין הפך ל'בלתי נראה' בעקבות הרס הסטודיו שלו בידי ממשלת סין בשנת 2005 והחל להסתתר בנופי עירו לראשונה בתמונה מבוימת מול ההריסות, כאות מחאה על הפיכתו לאזרח שקוף. נעילה: 19/8.

Hiding in the city, Roadblock, 2017
Hiding in the city, Roadblock, 2017 (ליו בולין)

אמת קרקעית אינו רק שם התערוכה שתפתח ביום חמישי 9/8 בגלריה בנימין, הוא שאול מכותרת הפלטפורמה: ״אמת קרקעית״, המבוססת על מושג שנטבע על ידי נאס״א, שמשמעותו מדידה של נתונים על הקרקע במקביל לאותה מדידה ממטוס או לוויין לצורך אימות נכונות הנתונים. עמותת 'זוכרות' בשיתוף Forensic Architecture (Goldsmiths University, UK) מציגים בתערוכה פרויקט מחקרי מתמשך עם תושבי הועד העממי של הכפר אל-עראקיב המאפשר לאסוף, לתעד ולייצר עדויות היסטוריות, משפטיות וחומריות הממפות את השרידים ההיסטוריים להתיישבות הקבע של תושבי הכפר על אדמותיהם, רגע לפני מחיקתם. במרכז התערוכה ניצבים פלטפורמה אינטרנטית וסרט המתעד את תהליך העבודה על הפרויקט בשלוש השנים האחרונות. הכפר הבדואי-פלסטיני אל-עראקיב, נהרס ונבנה מחדש כבר מעל ל-130 פעמים בשבעים השנים האחרונות והפך לסמל למאבקם של הכפרים ה״לא מוכרים״ שהוצאו על ידי השלטון הישראלי אל מחוץ לחוק. אוצרת התערוכה: דבי פרבר. נעילה: 1/9.

צילום אויר אל-עראקיב
צילום אויר אל-עראקיב (קרדיט חגית קיסר)

בגלריה פריסקופ לעיצוב ונאו קראפט תפתח ביום חמישי 9/8 תערוכת היחיד החלל הפנוי של האמנית אביבית סגל. "בעבודתה לוקחת סגל את החומר בעל היעוד המוכר ומרוקנת אותו מתוכנו המקובל והידוע ומגדירה בעזרתו תוכן חדש. בתהליך של בדיקת גבולות, יוצרת סגל מרחב חדש בו מתקיים דיאלוג בין הנוכח לנעדר, בין המלאות לריקות, בין המגדיר למוגדר" מספרת ורה פלפול, אוצרת התערוכה.

אביבית סגל, החלל הפנוי
אביבית סגל, החלל הפנוי (יחצ)

מה אומר המושג יופי? מדוע אנו מייחסים לצורה ערך שאינו קיים? בתערוכת היחיד החדשה זנבו הארוך של האדם בגלריה 8P שתיפתח ביום חמישי, 9/8, בוחנת האמנית עירית בראל בסן את השאלות הנראות כפשוטות אך מעמיקות לאורכן של עבודותיה במדיות השונות. לטענתה, הנטייה שלנו להכביד על עצמנו כדי להפגין את יופיינו נותרת כדחף בלתי נשלט, אנחנו לא בוחרים האם לעשות זאת אלא כיצד. בשונה מהיופי הקלאסי, עבודותיה סוריאליסטיות ומציגות את היופי שבאי השלמות. אוצרת התערוכה: עדיה פורת. נעילה: 1/9.

תנוחת הגמל, עירית בראל בסן
תנוחת הגמל, עירית בראל בסן (צילום: יובל חי)

במקום לאמנות בקרית המלאכה יפתחו ביום חמישי, 9/8, שתי תערוכות. הראשונה, High & Low / Encore של האמנית מלכה ענבל. תערוכת יחיד היוצרת קולאז' מיוחד מעולמות שונים, תולדות האמנות, פרסום, תקשורת חזותית ועבודת יד. ענבל יוצרת עבודות מעיסת נייר ממוחזר אליהן היא שוזרת מוטיבים חיצוניים מפרסומות וממגזינים. ההשראה לתערוכה, לקוחה מהתערוכהHigh & Low: Modern Art and Popular שהוצגה ב 1991 במוזיאון לאמנות מודרנית (MoMA) בניו יורק. אצרה את התערוכה: אירית לוין, נעילה 1/9. התערוכה השנייה, עבודות/ Art work של האמן ירדן הירש, גם היא תערוכת יחיד. הירש, שאובחן בגיל שנתיים כמי שנמצא על הרצף האוטיסטי, שם קץ לחייו לפני שנה וחצי והוא עוד לא בן עשרים. עבודותיו אינטנסיביות, בעלות הומור פרוע ומורבידיות משהו. התערוכה אוספת את עבודותיו הרבות במדיות השונות (פיסול, ציור, רישום, קולאז׳, אנימציה וקומיקס) ולצידה יוצא לאור גם ספר אמן. אוצר התערוכה: גיל יפמן, נעילה 18/8.

ירדן הירש, מתוך ספר אמן 2018
ירדן הירש, מתוך ספר אמן 2018 (יחצ)
מלכה ענבל, ללא כותרת
מלכה ענבל, ללא כותרת (צילום אבי אמסלם)

ה'מבוך' באלמא הוא מיצב של אמן הרחוב Ame72 בו המבקר הופך לחלק מגלריה אורבנית שמעלה שאלות וביקורת לגבי קצב החיים המודרני. מרכז אמנויות אלמא גאה לארח את אמן הרחוב Ame72 עם עבודת המיצב "המבוך" (The Maze) המוצגת ברחבה חיצונית, של גלריות אלשטיין. המיצב יהיה זמין לקהל עד חודש נובמבר 2018. המבוך, ששטחו כ-60 מ"ר, הוא מיצב ממין אחר: אמנות הרחוב היא בתוכו, ולעומת זאת יצירת האמנות המודרנית נמצאת מחוצה לו. הוא כמו גלריית אמנות שהפכו את צידה החיצוני פנימה – ואת הפנימי החוצה. עם הכניסה לתוך המבוך הופך המבקר לחלק ממנו. כמו בצעידה ברחוב, גם במבוך הסביבה משתנה תדיר ואיתה גם התחושה העולה ממנה – בהתאם לשעת היממה, ולמספר האנשים הנמצאים שם גם הם.

THE MAZE
THE MAZE(צילום AVIVKURT PHOTOGRAPHY)

אולי יעניין אותך גם...