מותג צעיר ושובב
מותג צעיר ושובב (צילום יחצ)

Velkommen HAY: מותג העיצוב הדני מגיע לארץ בעוד שבוע בדיוק

בריאיון בלעדי עם בעלי המותג גילינו את סוד הקסם של שיעורי הצמיחה המרשימים, מיליון העוקבים באינסטגרם והפרסים היוקרתיים. "המוצר תמיד עומד במרכז" מסכמת היי

למרות שהמותג HAY יושק בארץ בעוד שבוע בדיוק מהיום, אנחנו לא מכירים הרבה אנשי מקצוע מהתחום שלא היו מוכנים לעבור לגור בשני הסניפים המקומיים שלו כבר עכשיו. כמותג ריהוט שפריטיו מתאפיינים בקו מודרני, חדשני, נקי, מינימליסטי, פשוט, צבעוני וצעיר, הוא בהחלט עונה על צורכיהם של קהלים לרכוש פריטים יומיומיים מעוצבים לבית במחירים בני השגה. בעולם של ימינו, לצד פרקטיות ואסתטיקה, אין ספק שתג המחיר לא פחות חשוב מכל המרכיבים הויזואליים.

את מיטה היי, מבעלי המותג, פגשנו לריאיון בלעדי בשבוע העיצוב שהתקיים לפני כשלושה שבועות במילאנו. בשיחה שהתקיימה פנים אל פנים בארמון קלריצ'י המפואר בו בחר המותג להציג השנה, גילינו אישה צעירה, חיננית ומאירת פנים שהתפנתה מעיסוקיה הרבים ושיתפה אותנו בסוד ההצלחה. בו בעת, הציג המותג בארמון את הקולקציות החדשות שלו כמו גם את שיתופי הפעולה עם המותג Sonos ועם ענקית חללי העבודה WeWork שיחד יצרו מאין מיקרו קוסמוס המשלב בין עיצוב, צליל, מגורים ועבודה.

מותג צעיר ושובבמיטה היי בריאיון בלעדי ל LEGIT
מותג צעיר ושובבמיטה היי בריאיון בלעדי ל LEGIT (צילום LEGIT)

זה בטח שבוע קשה עבורך.
"למען האמת זהו שבוע פנטסטי".

ממתי אתם כבר מציגים תצוגות תכלית שכאלה בשבוע העיצוב במילאנו?
"הצגנו לראשונה לפני ארבע-עשרה שנים ובמשך שלוש שנים רצופות. לאחר מכן, החלטנו לקחת הפסקה במטרה למצוא דרך חדשה ושונה להציג את המותג. בזמנו, הצגנו באזור טורטונה ולפני ארבע שנים הצגנו לראשונה באזור בררה שם הצגנו גם לפני שנתיים וגם השנה".

לפני שנתיים, הצגתם קולקציית ריהוט גן שעצבו האחים בורולק ב'לה פלוטה', היכן שהציגה ויטרה השנה. ואילו השנה בחרתם להציג בארמון היסטורי. מה הסיבה למעברים הללו?
"המקום שהצגנו בו לפני שנתיים היה שונה בתכלית. אז ביצענו הגדלה של בית בובות שמשכה אליה המוני אנשים וסוכמה כשבוע מדהים עבור החברה. מכיוון שאנחנו אוהבים תמיד לחדש ולעשות דברים אחרת, השנה חיפשנו משהו שונה והארמון הזה שבחרנו הוא בדיוק כזה. לא יכולנו לבקש מקום שעונה על הדרישה הזו בצורה טובה יותר".

מה בעצם השקתם במילאנו?
"אנחנו מציגים לראשונה את שיתוף הפעולה שלנו עם חברת 'סונוס'. צבענו את הרמקולים שלהם בחמישה גוונים וזו למעשה הפעם הראשונה שהם מוצגים לקהל הרחב. אנשים מגיבים בצורה מאוד חיובית והם ייצאו לחנויות בספטמבר".

שבוע העיצוב, מילאנו 2018
שבוע העיצוב, מילאנו 2018 (צילום יחצ)

מארג של שיתופי פעולה

על פני שטח של לא פחות מ 1,500 מ"ר ועל רקע הארמון ההיסטורי המעוטר, הציג המותג במילאנו שורה של מיצבים שכמו כיבדו את העבר וחגגו את העתיד. השילוב בין ישן וחדש כמו הגביר את עצמת החוויה והדגיש את פריטי הריהוט והאביזרים הנלווים. בין היתר, השיקה HAY בשבוע העיצוב השנה פריטים חדשים בעיצובם של האחים בורולק וכן פריטים של המעצב הגרמני סטפן דיאז והסטודיו הדני-איטלקי GamFratesi. ובכלל, כשמתבוננים ברשימת חמישים המעצבים המשתפים פעולה עם המותג ומופיעים באתר של HAY, ניתן למצוא שמות מוכרים כמו סטודיו 'ביג גיים' השוויצרי, הצמד ההודי-סקוטי דושי-לויאן המבוסס בלונדון, אינגה סמפה הצרפתייה והאחים בורולק הצרפתים שהציגו יחד עם HAY את קולקציית ריהוט הגן Palissade בשבוע העיצוב של מילאנו לפני שנתיים ומצאו את מקומם בתצוגה גם השנה.

החברה משתפת פעולה לעיתים עם מעצבים בעלי שם ולעיתים עם מעצבים אנונימיים. איך זה עובד? מה ההעדפה שלכם?
"הן עבור ראלף והן עבורי, המוצר תמיד עומד במרכז. זה לא משנה מי אתה או מאיפה אתה בא, המוצר הוא החשוב. אנחנו משתפים פעולה לעיתים קרובות עם האחים בורולק אבל זה רק מהסיבה שהם פשוט טובים. לחלק מהמעצבים שעובדים אתנו יש רעיון אחד טוב ואילו אחרים ממשיכים להביא עוד ועוד רעיונות מעניינים. כשאנחנו מפתחים מוצר, מעבירים אותו לייצור ומוציאים אותו לשוק, הוא חייב למכור את עצמו. ברור שלפעמים זה עוזר שהוא של מעצב בעל שם עולמי אבל כל אחד רואה את זה אחרת. חלק רואים את זה כמוצר של HAY בעוד שחלק אחר רואה אותו כמוצר של האחים בורולק. יש גם מי שחושב שמדובר בעיצוב דני בעוד אחרים חושבים שזה עיצוב צרפתי".

ידוע שחלוקת התפקידים בחברה היא כזו לפיה בן זוגך, ראלף היי, עוסק בריהוט ואילו את מעצבת ועוסקת יותר באביזרים הנלווים. איך השינויים בהתייחסות לחללי עבודה בכלל וחללי עבודה משותפים בפרט המשתלטים על עולמינו, משפיעים על היצירה שלכם?
"אני חושבת שהדרך בה יצרנו את קולקציית הריהוט שלנו היא כזו שהופכת אותה למותאמת הן לבית והן למשרד. אבל לצד הריהוט, גם האביזרים הנלווים שלנו מתחילים להשתלב יפה בתחום המסחרי. כך, יצרנו קולקציה חדשה של אביזרים למטבח המותאמים למשל למלוני דירות, חברות גדולות וקנטינות שזקוקים לפריטים כמו מזלגות, סכינים, צלחות ואפילו כלים לנרות. אלו אמנם פריטים לא גדולים במיוחד אבל שם אני יכולה לראות שהעבודה שלנו מושפעת מתוך צורכי השוק והבנתם".

בנוסף על שיתופי הפעולה שהוצגו לאחרונה במילאנו, ידועה HAY בשיתופי פעולה נוספים, מוצלחים לא פחות. רק בשנה שעברה, הסעיר המותג את עולם העיצוב כשהודיע על שיתוף הפעולה המעניין עם הענקית השוודית איקאה. בקולקציית הקפסולה המשותפת, שחגגה את המהות האסתטית של שני המותגים הסקנדינבים, הוצעו כשלושים פריטי עיצוב פונקציונאליים שנמכרו במהדורות מוגבלות ברחבי העולם וגם בארץ.

שיתוף פעולה עם איקאה
שיתוף פעולה עם איקאה (צילום איקאה)

עוד מתחזקת HAY שיתוף פעולה מוצלח ומתמשך עם מותג האופנה השוודי הנחשק COS שעבורו היא מרהטת ומאבזרת את החנויות ברחבי כל העולם ובתל אביב ואף משיקה איתו יחד קולקציות משותפות תחת השם HAY X COS שפריטים מהן נמכרים בלונדון, גטנבורג, וינה ואון ליין.

HAY X COS
HAY X COS (צילום יחצ)

המוצר עומד במרכז

מסתבר, שסוד הקסם וההצלחה של המותג נשענים על הנוסחה המנצחת המשלבת בין עיצוב מצוין, טעם משובח, איכות גבוהה ומחירים אטרקטיביים. זאת מבלי לשכוח את חומרי הגלם ואת הליכי הייצור המוקפדים. המותג, שנוסד בשנת 2002 על ידי בני הזוג רולף ומיטה היי, נשען כבר אז על השאיפה ליצור ריהוט פנים וחוץ כמו גם אביזרים נלווים עכשוויים שיתאימו לחיים המודרניים ולייצור תעשייתי מתוחכם. בחמש עשרה שנות פעילותו, הצליח המותג להגיע להישגים מרשימים עד כדי כך שהוא מעסיק היום מאות עובדים, מוכר את מוצריו בעשרות מדינות, מגלגל מחזור של כמאה וחמישים מיליון דולר בשנה ובעיקר מושך את תשומת לבם של קהלים עצומים ברחבי העולם.

בתעודת הזהות של המותג כפי שהיא מוצגת באתר האינטרנט האסתטי שלו הוא מעיד על עצמו כעל כזה המושפע מהמבניות היציבה של האדריכלות כמו גם מהדינאמיקה המאפיינת את עולם האופנה, אותם הוא שואף לשלב במוצרים איכותיים המחזיקים לאורך זמן ומספקים ערך מוסף למשתמש. "החזון שלנו הוא ליצור עיצוב פשוט, שימושי ואסתטי בשיתוף כמה מהמעצבים המוכשרים, המסקרנים והאמיצים בעולם" נכתב שם.

שבוע העיצוב, מילאנו 2018
שבוע העיצוב, מילאנו 2018 (צילום יחצ)

הקשר הישראלי

ואם חסרות סיבות למסיבה, אז אחרי שסיפרנו על כל הטוב הזה אנחנו שמחים גם לבשר שבעוד שבוע ינחת המותג ברשת טולמנ'ס המקומית כחלק ממהלך שיציע עיצוב משובח במחיר נגיש. בשלב הראשון, אומרים בטולמנ'ס, תפתח הרשת שני סניפים של shop in shop בחנות הרשת בגן העיר בתל אביב ובאולם התצוגה בבית יהושע ובמקביל תציג את פריטי המותג בכל שאר סניפי הרשת. כחלק מהחגיגה, יפעיל HAY בארץ את קונספט המיני מרקט שהשיק בשבוע העיצוב במילאנו לפני ארבע שנים. הקונספט משווה את חווית קניית מוצרי העיצוב והאביזרים לחוויית קנייה בסופרמרקט הכולל מעברים ומדפים שעליהם מסודרת הסחורה שנאספה תחת עבודת האוצרות של מיטה היי.

את הזיכיון קבלה טולמנ'ס לאחר משא ומתן ארוך בין הזוג היי לבין שוקי שוורץ, מנכ"ל ומבעלי הרשת. בהמשך, מבטיחים ברשת לבדוק את היתכנות להרחבת נוכחות המותג הדני גם בחנויות נוספות. "HAY הינה החברה בעלת שיעורי הצמיחה השנתיים הגבוהים ביותר בקרב החברות המובילות את סצנת העיצוב הבינלאומי כשמוצריה משווקים כיום בעשרות מדינות ברחבי העולם" אמר שוורץ "הבאת המותג לישראל הינו חלק ממהלך אסטרטגי רחב היקף שמבצעת טולמנ'ס בסניפי האאוטלט שלה שמתחילת החודש עוברים תהליך מיתוגי הכולל את בידולם מחנויות הרשת תחת השם Tollman's Dot".

אביזרים נלווים
אביזרים נלווים (צילום יחצ)

אנחנו ממש שמחים שהמותג HAY מגיע לארץ. איך למעשה נוצר הקשר עם טולמנ'ס ואיך בחנתם את השוק והקהל הישראלי?
"אלו עניינים של החברה כך שאני ממש לא יודעת" אמרה מיטה היי "בעבודה השוטפת, אני לגמרי מרוכזת במוצר ולא מתעסקת בדברים האלה. אני כן יכולה להגיד, שכמו שאנחנו מתחילים לעבוד במקומות ועם מעצבים חדשים, גם כשמדובר בשותפים חדשים זה תמיד עניין של כימיה ושל מפגש עם האנשים הנכונים שמרגיש כזה שאנחנו יכולים לעשות דברים יחד".

אתם נוסעים ברחבי העולם הרבה לראות את המוצרים שלכם?
"כן. אנחנו מסתובבים בעולם כל הזמן אבל יש לנו שני ילדים בבית וגם זה מאוד חשוב לנו. הם בבית ספר ולא יכולים לנסוע אתנו לכל מקום. עם זה, זו זכות גדולה להכיר כל כך הרבה אנשים טובים ונחמדים מסביב לעולם ואנחנו נהנים ממנה מאוד".

שבוע העיצוב, מילאנו 2018
שבוע העיצוב, מילאנו 2018 (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...