variations of time
variations of time (akihiro yoshida)

סטודיו ננדו מעצב את הזמן תוך פירוש מחודש של שעוני חול

השעונים שיוצגו בתערוכת היחיד 'צורות ותנועות' של הסטודיו בשבוע העיצוב במילאנו מייצגים התבוננות חדשה על הזמן ומזמינים את כולנו לחשוב על המושג המופשט קצת אחרת

לקראת שבוע העיצוב במילאנו, יצר סטודיו ננדו (הבלתי נלאה) סדרה של ארבעה שעוני חול המזמינים אותנו להסתכל, לחוות ולחשוב על המונח 'זמן' באפן חדש ושונה מהרגיל. שעוני החול, מסתבר, מהווים כלי שימושי מזה מאות אם לא אלפי שנים והם עדיין נמצאים בשימוש גם בימינו. אפילו הצורה שלהם, זו המדמה את צורת הספרה 8, כמעט ולא השתנתה בהלך הזמן.

עם זה, כשהומצא השעון הדיגיטאלי, הפך מן הסתם שעון החול מפריט שימושי לפריט בעל ערך סנטימנטלי שרק המסמל את הרעיון או האידאה של הזמן. כך, בימינו אנו, מונחים לרב שעוני החול כפריטים דקורטיביים על שולחנות מנהלים במשרדים או כפריט נוי בחללי מגורים או שהם משמשים ככלי במשחקי ילדים בהם נדרשת מדידת זמן.

variations of time
variations of time (akihiro yoshida)

מה שניסה סטודיו ננדו לעשות, זה לבחון את המכניקה הפשוטה של מעבר חול דרך תעלה צרה כשבשל הגרביטציה הוא פשוט נשפך מחלקו האחד של שעון החול לחלקו האחר. הסטודיו בחן האם וכיצד שינוי המהירות וזווית הנפילה משנה את תפיסת זרימת הזמן. ובמילים אחרות, את הקונספט של הקולקציה שיצר סטודיו ננדו היפני אפשר לתאר כ'עיצוב הזמן עצמו'.

ארבעת שעוני החול בקולקציה נחרטו בתוך מקשה של אקריליק שקוף כשהחללים הפנימיים המכילים את החול מורקו באפן ידני. הליך היצור הזה, אפשר את עיצובן של צורות אורגניות כמו טבעיות המדמות עננים ושלוליות ויוצרות הרגשה שהזמן זז בחופשיות גדולה יותר מבעבר. "אנחנו לא יכולים לייצר תחושת זמן באותה קלות שנהרות זורמים בטבע, אבל עם השעונים הללו אנחנו יכולים לנסות" אומרים, בנימה פילוסופית משהו, בסטודיו ננדו "תנועת החול, המדמה זרמי גלים בלתי צפויים, מזכירה לנו שצורת הזמן היא אורגנית. החול, אותו צבענו בגוונים שונים, כמו שט לו בנהרות הדמיוניים שיצרנו".

variations of time
variations of time (akihiro yoshido)

ארבעת שעוני החול נחלקים לארבעה דגמים: 'זמן מחולק' שבו חמש דקות מחולקות לשני שלבים: בשלב הראשון, החול נשפך במשך שתי דקות בצד השמאלי של שעון החול. בשלב השני ורק לאחר שהמכל התמלא, החול מתחיל ליפול למכל הימני ומוסיף כך שלוש דקות נוספות. השעון השני הוא 'המרת זמן' שבו זוויות המכלים שולטות על תזוזת החול שנע למטה וימינה.

ברגע שהופכים את השעון, החול חוזר חזרה אם כי הדרך הזו תיקח לו דקה אחת בלבד. השעון השלישי, 'הכפלת זמן', הוא ההפך הגמור ומבצע קודם נפילה של דקה ולאחר מכן של שתיים ואילו השעון הרביעי 'פי שלוש' מורכב משלושה מכלים הפתוחים כלפי חוץ ושאליהם אפשר לשפוך את אותה כמות של חול שתחלחל פנימה בדקה, בשתי דקות או בשלוש.

variations of time
variations of time (akihiro yoshida)

התערוכה תוצג ב Superstudio Piu שברחוב טורטונה 27.

variations of time
variations of time (akihiro yoshida)

אולי יעניין אותך גם...