אינגו מאורר
אינגו מאורר, (צילום Tom Vack)

אינגו מאורר: "אני בר מזל לעסוק בתאורה, חומר שלמעשה לא קיים"

הוא אוהב את ישראל, הוא עובד בכל העולם, חשובה לו הכימיה עם הלקוח והמוח שלו כבר עסוק בגוף התאורה האיקוני הבא. הנה מה שאמר לנו גדול מעצבי התאורה השבוע בפרנקפורט

בתחילת השבוע, הוזמנו שתיים מחברות המערכת של LEGIT לתערוכה הבינלאומית Light+Building הנערכת אחת לשנתיים בפרנקפורט. התערוכה, היא המובילה בתחום התאורה, החשמל, האוטומציה הבקרה והמחשוב לענף הבנייה בשוק הפרטי והמוסדי. לצד מיני מערכות ומנגנונים, מוקדשים בה אולמות גדולים לתצוגת גופי תאורה דקורטיבית ולעיצובים חדשים וייחודיים בתחום.

המעצב האגדי, אינגו מאורר, אלוף מעצבי גופי התאורה ומי שנחשב למוביל בתחום, נאות ברצון להתראיין ואף הקדיש לא מעט מזמנו לשיחה נינוחה ומרתקת. במהלך הריאיון, התגלתה אישיותו השרמנטית והנעימה של הגרמני בן השמונים ושש ובעיקר בלטו ההתרגשות הקסומה הממשיכה לסחוף אותו גם אחרי כל השנים בהן הוא עוסק בתחום והאנרגיה חסרת המעצורים המניעה אותו קדימה והלאה.

ביתן אינגו מאורר בתערוכת Light+Building
ביתן אינגו מאורר בתערוכת Light+Building (מערכת LEGIT)

מאורר דיבר בפתיחות ובאריכות ולא רק שש לפטפט אלא גם התגלה כאוהב ישראל. "אני אוהב את ישראל. אמנם לא בכל המובנים, אבל אוהב" אמר אינגו מאורר "אני נהנה ממנה בכל פעם שאני מגיע ומתקבל בסבר פנים יפות. בין היתר, אני אוהב אותה בגלל האנשים הפתוחים שאני פוגש ברחובותיה ובמקומות הבילוי. יש לי שם חברים ואני בר מזל שהיו לי כמה פרויקטים שעשיתי בה שבהם מבואת בית האופרה בתל אביב, עליה עבדתי יחד עם המעצב רון ארד, ופרויקטים פרטיים".

היופי בפשטות

בתערוכה בפרנקפורט, הציג מאורר שני גופי תאורה, האחד חדש והשני מחודש. הראשון, Kovoo, הוצג כחפץ נישא קטן המשמש כגוף תאורה שולחני העשוי חוט מתכת גמיש אליו מוצמד עיגול בהיר שכמו מרחף באוויר מעל בסיס שחור וצר. מקור תאורת הלד משולב בבסיס גוף התאורה ומאיר ברכות את העיגול מעל וכך יוצר אווירה נעימה ומרגיעה. השני, Luce Volante, הוא גוף תאורה תקרתי אלגנטי שחודש ונראה כמו מרחף באוויר ומתאים במיוחד לצוף מעל שולחנות ודלפקים.

koyoo
koyoo (יחצ)
מנורת שולחן, אינגו מאורר
מנורת שולחן, אינגו מאורר (מערכת LEGIT)

"יש משהו מאוד יפה ומאוד פשוט בגופים שאנחנו מציגים בתערוכה" אמר מאורר "גוף התאורה המרחף למשל, נוצר מהצורך להאיר שולחנות במסעדות. המעצב של הגוף, שהיה סטודנט שלי לפני עשרים שנה ועכשיו עובד איתי, עשה משהו נפלא בהקשר הזה". ובכלל, מאורר דואג להלל את עובדיו בהם גם חתנו האדריכל שעובד יחד איתו וכן אדריכלים ואנשי צוות נוספים. "יש לי צוות משובח. בלעדיהם, ובלי העבודה המשותפת, לא היינו יכולים לעשות את כל מה שאנחנו עושים. כדי להצליח, אתה חייב שיהיו לצדך אנשים ממש טובים שמוכנים להסתכן כמוך".

במקביל לתערוכה, התקיים ברחבי העיר פרנקפורט אירוע הLUMINALE שבמהלכו הוארו בערבים חללים ציבוריים בתאורה ובאפקטים מקצועיים. מאורר וצוותו, הציגו מיצב שמקורו בגוף תאורה עשוי מוטות שבו רצועת הלד מאירה את הצד הרפלקטיבי של המוט וכך מפזרת בחלל תאורה בלתי ישירה ונעימה. מסתבר, שתוך כדי פיתוח גוף התאורה המקורי, חשבו המעצבים בצוות של מאורר על הרעיון לעצב את הגוף בקנה מידה גדול ולהפוך אותו גם לכזה שיתאים למיצב בחלל ציבורי פתוח. בפרנקפורט, שלושים מוטות תאורה הונחו בין שני כבלי חשמל שנתלו לאורך שדרה להנאתם של הולכי הרגל.

אינגו מאורר
אינגו מאורר (מערכת LEGIT)

חשובה הכימיה

היום, ממרום גילו וניסיונו, יש לו למאורר מזל לעבוד על פרויקטים ברחבי העולם. הוא גר במינכן ובניו יורק ומחזיק משרד גם באיטליה. בימים אלה, הוא עובד במקביל על פרויקטים בבייג'ינג, הונג קונג, קוריאה, דרום אמריקה וארה"ב. "זה מדהים, זה נחמד וזה בעיקר מעייף" הוא אומר "אני אוהב לייצר גופי תאורה חד פעמיים עבור פרויקטים מוזמנים עצומים ברחבי העולם. רק לאחרונה, סיימתי פרויקט מרגש שעשיתי ביקב עתיק בן מאתיים עשרים שנה בגאורגיה. מדובר בפרויקט הוליסטי מעניין שכלל את חללי הפנים של היקב כמו גם את המלון הנושק לו. עוד, אני עובד עכשיו על הפרויקט הגבוה שעשיתי מעולם בקומה התשעים ואחת בבניין בניו יורק וכן על השלמתו של גוף תאורה עצום בפארק אמנות בברזיל".

המיצב ב- Luminale
המיצב ב- Luminale (צילום Kirsten Bucher)

לגבי הפרויקט בברזיל, מגלה מאורר שהכל מוכן טכנית אבל הכסף להשלמתו חסר. כשהוא נשאל איך מתמודדים עם ענייני תקציב כשהשוק הסיני נושף בעורף ומביא להורדת מחירים, טוען מאורר שעל מנת שפרויקט יתקיים כראוי, הוא מתעקש קודם כל שהכימיה בין המזמין לבינו תתקיים. "אני לא רוצה לעבוד עם מישהו שאני לא יכול להסתכל לו בעיניים. כדי שאני אשים את חותמת שלי על הפרויקט זה חייב לעבוד טוב ביחד כך שתיווצר הרמוניה משותפת בהתחשב במה שהלקוח רוצה ומה שאני רוצה".

לא נח לרגע

מאורר, חתום על לא מעט אייקונים בסצנת תכנון ועיצוב התאורה שחלקם נמכרים בארץ ביאיר דורם. כך למשל, 'בירדי' המקושט כנפיים, 'קמפרי' העשוי בקבוקי שתייה, 'דלייט' המדמה מגבת התלויה על הקיר וכמובן גוף התאורה המפורסם מקושט הפתקים. כשהוא נשאל איך הוא יוצר אייקון, הוא עונה שאייקון נוסף כבר נמצא בדרך. "כן, יש לי כמה גופים שעשיתי טוב אבל אני רק בן שמונים ושש ויש לי עוד כל כך הרבה מה להציע כך שהעתיד חשוב יותר מהעבר. החיים הם סיכון ואני בהחלט אוהב לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים. לא כדי להיות פרובוקטיבי, אלא כדי לפתוח את הדעת עם דברים חדשים ולא להיצמד לדברים קיימים".

Luce Volante
Luce Volante (יחצ)
הומור אופייני לקראת התערוכה
הומור אופייני לקראת התערוכה (Ingo Maurer studio)

אולי יעניין אותך גם...