ליאור בכר
ליאור בכר (יוראי ליברמן)

התחדשות עירונית: ראיון אישי עם ליאור בכר

איך בעלי קבוצת בכר מוסר דירות ללקוחות, את מי הוא מעריך בענף ומה "האני מאמין" שלו

ליאור בכר, בעלים ומנכ״ל של קבוצת בכר המתמחה בפרויקטי התחדשות עירונית, מספר לנו על עבודתו בראיון אישי.

"כשנחשפתי לתחום ההתחדשות העירונית, זיהיתי את הפוטנציאל להצליח בתחום ובעיקר את היכולת שלי לגעת בחיי אנשים. כאיש של לקוחות ושל שירות, ראיתי יזמים שדיברו באופן לא ראוי ללקוחות ואף זלזלו בהם. היה לי ברור שאני יכול ורוצה לעשות עסקים אחרת".

בכר עשה את המעבר לתחום הנדל״ן מתחום חיי הלילה והוא לא מתחרט על כך. ״בצעירותי הייתי בעלים של מסעדות וברים בת״א. בגיל 30 התחתנתי ואשתי אמרה לי שהכל היה טוב ויפה עד עכשיו אבל הגיע הזמן להפסיק. העבודה בשעות הלילה לא מאפשרת לקיים חיי משפחה נכונים. מכרתי את העסקים שהיו לי, הקמתי חברת השקעות ועסקתי בהשקעות במשך שלוש שנים".

– היית עושה שוב את המהלך הזה?

״חד משמעית כן. אני מאוד נהנה ממה שאני עושה ואני חיי את החלום הפרטי שלי. מבחינתי מצאתי את הייעוד שלי בחיים״.

– איך באמת אתה מצליח לשלב חיי משפחה עם העבודה?

"המשפחה היא לפני הכל. בלב, לא ביום-יום לצערי. אני חי במשרד – מוקדם בבוקר עד מאוחר בלילה. פעם בשבוע אני יוצא מוקדם כדי להיות עם הילדים, וסופי השבוע מוקדשים רק להם. התמזל מזלי שיש לי אישה מדהימה, תומכת ומבינה את הבחירות שלי. היא מאפשרת לי את השקט בבית לעשות מה שאני צריך במשרד".

בכר מקנה חשיבות גבוהה ללקוחות. ״השקפת העולם שלנו היא סביב ההערכה והאהבה שאנחנו רוכשים ללקוח. אנחנו מודעים לזה שאנחנו מתפרנסים בזכותם ואנחנו מתאימים את המנגנון שלנו לכך. אנחנו שומרים במודעות של כל העובדים שלנו שאנחנו נכנסים לבית הלקוח כאורחים ולכן אנחנו מחויבים לו ולעצמנו לשקיפות, אחריות והמקסימום שאפשר לתת לו". הוא מוסיף "ברמת הפרקטיקה אנחנו מחזיקים כמעט את כל השירותים הרלוונטיים אצלנו בחברה 'אין-האוס' – שינויי דיירים, שיווק, תכנון, רישוי וכמובן ביצוע. הכל כדי לתת ללקוח את החוויה השלמה, וזה מוכיח את עצמו. שמנו לב שכשהלקוח יוצא מחממת בכר, חווית הלקוח שלו יורדת. היינו חייבים לתת לו את החבילה המלאה. גייסנו מחלקה שנקראת מחלקת חוויית לקוח עם עובדות שתפקידן ללוות את הלקוחות החל משלב החתימה על ההסכם ועד למסירת הדירה. הן גם מלוות פיזית את הדיירים בכל שלבי הפרויקט – בחירת מטבח, ריצוף ועד למסירה כאמור".

״למסירת הדירה עצמה אנחנו מתייחסים כאירוע מרגש בפני עצמו: ללקוח בבניין החדש ייפרס שטיח אדום, בדירה יהיה יחכה לו שולחן עמוס במאכלים האהובים עליו (לאחר שבדקנו מהם), עם מוזיקת הרקע המתאימה, מכונת אספרסו מתנה שהוא מקבל מאיתנו, ועוד. אנחנו יודעים שמסירת דירה זה תהליך אמוציונלי וחוויתי וגם מורכב מבחינה טכנית. אנחנו מבינים שעבור הלקוח זה אירוע מרגש, וגם בשבילנו. אני רואה הרבה יזמים מתפתים להבטיח לדיירים סיום עבודה תוך 18 חודשים בהריסה ובנייה מחדש, כדי לקבל את הפרויקט, כשבפועל זה לוקח 24-27 חודשים. אנחנו בקבוצת בכר מבטיחים רק הבטחות שאנחנו יכולים לקיים – גם במחיר של איבוד הפרויקט. לאורך זמן, האסטרטגיה הזו משתלמת. זה מעיד על אמינות ומקצועיות מול הלקוחות״.

– איך אתה מעורב אישית בפרויקטים?

״בשני היבטים. פעם אחת בתכנון הדירה בשלב שלפני המכירה. זה שלב שאני מלווה באופן אישי – אני דואג שכל טיפוס דירה היה טוב מספיק כדי להיות הדירה שלי ושל משפחתי. הפעם השנייה היא בשירות הלקוחות – לפי המנגנון שלנו, אם פנייה מגיעה מלקוח ולא מטופלת ונסגרת באותו היום – זה מיד קופץ אצלי ואני יודע לשאול את השאלות הנכונות ולעשות את הדברים המתבקשים. מהירות התגובה שלנו גבוהה מאוד״.

– איך אתה מגייס פרויקטים?

״בעזרת המון עבודת שטח. אנשי מחלקת הפיתוח העסקי שלנו מסתובבים בין בניינים ובין אזורים שמעניינים אותנו ואחרי בדיקת היתכנות ראשונית אנחנו מתחילים לדפוק בדלתות. אם השגנו שיתוף פעולה והתעניינות מצד הדיירים אז אנחנו נכניס אנשי מקצוע שיבררו את הזכויות בבניין ואת הנושאים הטכניים – ואז מתחיל פינג פונג עם העירייה. יש לנו גם פניות למשרד מצד לקוחות שרואים את הפרויקטים שלנו ברחבי הארץ שכל אחד מהם הוא לוח מודעות בפני עצמו. מחלקת הפיתוח העסקי שלנו יודעת לקלוט את כולם״.

– אבל אם אתה מקבל טיפ בטלפון על בניין מסוים, איך אתה באותה שיחת טלפון יודע לפסול או לומר בינגו ?

"אין דרך לפסול או לאשר פרויקט בשיחת טלפון, זה לא כמו לדבר על קרקע עם תב"ע בתוקף וזכויות בנייה. אנחנו מדברים על פרויקט שהבסיס שלו מושתת על מערכות יחסים מורכבות עם משפחות שהן הלקוחות/בעלי הקרקע. זה מעבר לניתוח זכויות פשוט ודו"ח כלכלי, יש צורך בפגישות רבות כדי להבין את המורכבות שברתימת כל המשפחות סביב רעיון אחד. דבר כזה ודאי לא קורה בשיחת טלפון".

– איך הצלחת בתור צעיר בן 30 עם חלום גדול לשכנע את הבנקים לתת לך קרדיט?

"אני זוכר היטב את הפגישה הראשונה בנושא ליווי בנקאי. היא הייתה בבנק הפועלים לגבי הפרויקט הראשון שלי ברחוב בר אילן בהרצליה. ישבתי מול מנהל מרכז העסקים ובפגישה סיפרתי לו על עצמי ועל הרקע והניסיון שלי (הניסיון שלא היה לי). הצגתי בפניו 20 פרויקטים שהיו לי בתהליכי רישוי וכמובן את הפרויקט הראשון שהיה לי בביצוע, שהקבלן המבצע היה קבוצת בכר. התגובה הראשונה שלו הייתה לזרוק אותי מהמשרד, אלא שמשהו בשיחה איתי גרם לו להאמין בי ולתת לי הזדמנות. הם אישרו לי את הפרויקט הראשון ולשמחתי (ולשמחתם) הפרויקט הצליח ואחריו באו עוד פרויקטים רבים. גם בבנק ירושלים, הייתי בפגישה עם מנהלת תחום הנדל"ן בבנק והצלחתי לרכוש את אמונה ולקבל הזדמנות. העזרה הרבה מהבנקים הייתה חלק חשוב בעיצוב ההתנהלות המקצועית של החברה ואני מוקיר להם תודה על כך".

– תן דוגמא לפרויקט שאתה גאה בו

״זה עולם ומלואו ואני גאה בכל הפרויקטים שלי, אבל מקום מיוחד בלב יש לבניין הראשון שלי – לבכור, שבניתי אותו בשתי ידיים. פרויקט אחר זה דווקא תמ״א 38/1 של חיזוק הבניין הקיים – בין הגדולים ביותר שיש היום בישראל. בפרויקט בנווה יהושוע ברמת גן יש בניין אחד עם 72 דירות קיימות שעליו אנחנו בונים עוד 40 דירות חדשות בקומות חדשות. הפרויקט הזה מאתגר בצורה בלתי רגילה ואני גאה בו מאוד. גם בזכות הגיבוש של 72 הדירות וגם בזכות הביצוע של 112 הדירות – בהחלט מקור לגאווה״.

– באופן אישי את מי אתה מעריך בענף הנדל״ן?

״את כל היזמים הצעירים שקמים בבוקר ובונים בעשר אצבעות חברות חדשות ופרויקטים חדשים. ואם אני חייב לציין חברה אחת, מבלי לפגוע באף אחד אחר – זו בוודאי חברת תדהר. בעיניי הם עושים מהפכה בענף הנדל״ן למגורים, ברמת הביצוע ושירות הלקוחות שלה״.

אולי יעניין אותך גם...