שת
שת"פ עם סטודיו Snarkitecture (צילום Alex Lukey)

מיצב, מיקום, משטח: ההפתעות שמכינה אבן קיסר לתערוכה במילאנו

"באולימפיאדה של העיצוב אתה חייב להצטיין ולשאוף להישגים בדיוק כמו הגדולים והטובים ביותר" אומרים לנו באבן קיסר לקראת התערוכה הגדולה במילאנו

בימים אלו, כשמותגי העל הבינלאומיים המחשיבים את עצמם, משחררים הצצות למה שנראה ביריד הבינלאומי לריהוט שיתקיים בחודש הבא במילאנו, גם המותג הישראלי היחיד המשתתף בו לא נשאר חייב. משיחה עם אלי פייגלין, סמנכ"ל השיווק של אבן קיסר, מסתבר שגם הפעם הכינה החברה לא מעט הפתעות. "בכל שנה אנחנו חושבים איך נוכל לאתגר את עצמנו במחשבה על זווית חדשה, שונה ומרתקת ואיך נוכל לעניין שוב את הקהל" אומר פייגלין.

השנה, זו הפעם השישית שאבן קיסר מתכוונת לרתק את הקהל המקצועי ואת חובבי העיצוב עם מיצג שטרם נראה כמותו. הפעם, פנו אנשי אבן קיסר לסטודיו הניו יורקי Snarkitecture איתו ניהלו במשך תקופה התמסרות הדדית של רעיונות עד ששני הצדדים הגיעו לנקודה שבה היו מרוצים מהתוצאה. בסופו של דבר, פיצוח המיצב היה לטפל ברעיון של אי המטבח כמרכז המטבח וכיצד ניתן לשתול בו שימושים שונים של מים במצבי צבירה שונים כפי שעושים בהם שימוש בעת הפעילות במטבח: מים זורמים, קרח ואדים. קרחונים, נהרות וגייזרים הם אלו ששימשו כמקורות ההשראה למיצב. "המיצב הוא למעשה תוצאה המאפיינת את הסגנון העיצובי והסגנוני של הסטודיו אך, בו בזמן, גם את החומריות, המרקמים והגוונים של המותג" אומר פייגלין.

שת
שת"פ עם סטודיו Snarkitecture (צילום Alex Lukey)

אמנם קנה המידה של המיצב שיוצג השנה במילאנו אינו עצום כמו בפעמים קודמות, אבל הוא לבטח לא פחות מרשים. הפתעה נוספת הקשורה בו היא המיקום שנבחר עבורו. "הפעם בחרנו במיקום חדש ויוצא דופן שזו הפעם הראשונה והאחרונה שמישהו יציג בו אי פעם" אומר פייגלין, "מדובר במבנה עתיק שנבנה במקור כבית ספר אך עד לפני עשר שנים שימש כחלק ממטה המשטרה של מילאנו. לאחר מכן ננטש ועבר לידיים פרטיות. עכשיו, נמצא המבנה בהליכי תכנון שיהפכו אותו למלון בוטיק בעיצובו של לא אחר מאשר האדריכל והמעצב פיארו ליסוני האגדי". מסעדת המלון, אגב, נמצאת ממש בימים אלו בהליכי תכנון של משרד האדריכלים הישראלי קרוננברג ברנוביץ.

בנוסף, מסכים פייגלין לגלות, שבעת היריד תחשוף אבן קיסר קולקציה חדשה של משטחים. אלו, נוצרו בטכנולוגיות בלעדיות שפותחו בחברה סביב טרנדיים עכשוויים הלוקחים את המראה האורבאני- תעשייתי צעד אחד קדימה במרקמים ובגוונים שטרם נראו.

שת
שת"פ עם סטודיו ננדו (צילום טום מניון)

מסתבר, ששיקולים עסקיים הם לא מילה גסה כשמדובר במיצבים הגרנדיוזיים המוצגים ביריד של מילאנו. "השנה החלטנו לפנות לסטודיו Snarkitecture הניו יורקי לאדריכלות ועיצוב המתמחה, בין היתר, גם במיצבים" אומר פייגלין, "הבנו שמתאים לנו לעבוד עם מעצבים המגיעים מהשוק הגדול ביותר שבו אנחנו פועלים. ההשקעה היא לא קטנה אבל גם לא כזאת גדולה כמו שחושבים. עם הניסיון, הבנו איך לנהל את זה יעיל מבלי לבזבז כספים ולהיכנס להוצאות לא הגיוניות. המיצב, המסיבה הגדולה והמדוברת שלנו בעיר וארוחות הערב לאנשי המקצוע הם מהאירועים הבולטים בכל היריד ומבחינתנו הם בהחלט return on investment. עבורנו, מדובר בפעילות עוגן הממונפת באמצעות המדיות החברתיות, אל תוך השווקים השונים ומתורגמת, בהמשך, למכירות".

כך היה

אבן קיסר הציגה לראשונה ביריד העיצוב במילאנו בשנת 2012 במסגרת תערוכת המטבחים, אבל עם המיצגים הגדולים החלה רק בשנה שלאחר מכן. "מהר מאוד הבנו שאנחנו חייבים לחשוב מעבר לסטנדרטי והחלטנו שברמה האסטרטגית נכון לנו להעמיק את האחיזה ואת הקשר עם עולם העיצוב" אומר פייגלין "כפועל יוצא, החלטנו לקפוץ למים העמוקים וחיפשנו חלל מיוחד בעיר מילאנו עצמה. ניסינו לחשוב מחוץ לקופסה ולבדוק איך נוכל, בין כל מותגי העל המציגים מסביבנו, למשוך את תשומת הלב של עולם העיצוב שבהם אנשי מקצוע ועיתונאים מרחבי העולם כולו".

2015 שתפ עם פיליפ מלואה
2015 שתפ עם פיליפ מלואה (צילום טום מניון)

יכול בהחלט להיות ש הקברניטים של אבן קיסר היו מעט תמימים בהתחלה. "היינו חברה ישראלית קטנה ופנינו לשיתוף פעולה עם סטודיו ננדו היפני שהיה בזמנו רגע לפני הפריצה הגדולה שלו" אומר פייגלין. ואכן, בשנת 2013, בחלל היסטורי שבארמון קריוולי, ממש במרכז ההתרחשות, הוקם המיצב בדמות גן אבן שאכלס את החצר הפנימית עם מאתיים משטחי אבן שהוצבו על גבי מוטות ברזל והקנו אשליה של נוף מרחף. בחלל המרכזי, הוצבו שולחנות אבן שעוצבו במיוחד על ידי הסטודיו לכבוד שבוע העיצוב.

"המיצג זכה לתשומת לב שגברה על כל ציפייה והופענו בראשי טבלאות דירוגי המיצבים בכל מדיה אפשרית. זה בהחלט דרבן אותנו להמשיך הלאה. מאז, מדי שנה, אנחנו מאתגרים את עצמינו ונעים על המתח שבין רצון המעצב לקחת את המיצב לאקסטרים לבין הצורך שלנו להשיב אותו אל הקרקע. הרעיון מבחינתנו, הוא לתת יד חופשית למעצבים וכך לקבל תוצאות מרתקות, מקוריות ופורצות דרך" מסביר פייגלין.

2016 שת
2016 שת"פ עם טום דיקסון (צילום טום מניון)

באבן קיסר הבינו שהם בכיוון הנכון ומאז, מדי שנה, הם עובדים על שיתוף פעולה, בכל פעם עם מעצב על אחר. כך למשל, חברו ליעל מר ושי אלקלאי, הצמד הישראלי לסטודיו Raw Edges עם מיצב שהתמקד בתפיסה קונספטואלית חדשה בכל הנוגע לאחסון, מזון ואכילה בחלל המטבח, לפיליפ מלואה הקנדי ומיצב הנדנדות המדובר, לטום דיקסון הבריטי במיצב ששילב עיצוב וקולינריה ובשנה שעברה לחיימה חיון הספרדי במיצב שבו הוזמנו המבקרים להסתחרר בקרוסלות עשויות אבן. השנה, כאמור, חברו לסטודיו Snarkitecture ועוד היד נטויה.

2017 שת
2017 שת"פ עם חיימה חיון (צילום טום מניון)
2018 שת
2018 שת"פ עם סטודיו Snarkitecture (צילום Alex Lukey)

אולי יעניין אותך גם...