חיילים הודחו, הערה פיקודית למג"ד: תחקיר הפיגוע בצומת אריאל

מתחקיר צה"ל על אירוע הירי, שבו נרצחו הרב אחיעד אטינגר וסמ"ר גל קיידאן, עולה כי הכוח התנהל בצורה לקויה וכי היו כשלים מבצעיים הנוגעים למשמעת החיילים, להכנתם למשימה ובבקרת המפקדים

זמן צפייה: 00:58

(בווידיאו: תיעוד הריסת ביתו של המחבל שביצע את הפיגוע בצומת אריאל)

דובר צה"ל הציג היום (רביעי) את תחקיר פיגוע הירי והדקירה בכיכר אריאל ובצומת "גיתי אבישר" שאירע לפני כחודשיים, בו נפל הלוחם גל קיידאן ונרצח הרב אחיעד אטינגר. מפקד האוגדה העיר הערה פיקודית למג"ד ולמפקד הסוללה, ששוחרר מאז הפיגוע, וכן מספר חיילים הודחו. זאת, בעקבות הקביעה כי היו כשלים מבצעיים הנוגעים למשמעת המבצעית של הלוחמים, פעולות חסרות בהכנתם למשימה ובבקרת המפקדים. עוד נקבע כי הכוח התנהל בצורה לקויה ולא ביצע את המצופה מלוחמים בזירת פיגוע.

הלוחם גל קיידאן שנפל בפיגוע בשומרון | צילום: דובר צה''ל

סמ"ר קיידאן והרב אטינגר צויינו לחיוב על ידי הרמטכ"ל, על ניסיונותיהם לפגוע במחבל. עוד שיבח הרמטכ"ל את הגופים שהיו מעורבים במרדף אחר המחבל, "שבמסגרתו יושמו לקחים ממרדפים קודמים, ובזכות שיתוף פעולה בין ארגוני הצליחו כוחות הביטחון לאתר אותו ולפגוע בו".

לכתבות נוספות בנושא:

כשבוע לאחר שחוסל: רחוב בכפר ברוקין נקרא על שם המחבל מהשומרון

הפיגוע בשומרון: סמ"ר גל קיידאן הובא למנוחות בבאר שבע

המחבל שביצע את הפיגוע בשומרון: בן 18 ללא עבר ביטחוני

הרב אחיעד אטינגר שנפצע בפיגוע הירי באריאל | צילום: נדב גולדשטיין/TPS

עוד נמסר מדובר צה"ל כי "בעקבות הפיגוע ואירועים נוספים, נלמדו שורת לקחים הנוגעים לכשירות הלוחמים וחדות הקצה המבצעי באוגדת יהודה ושומרון. במסגרת זאת הוחלט כי יינקטו פעולות לשיפור כשירות הלוחמים ברמה המקצועית והמנטאלית, ויבוצעו פעולות נוספות לשיפור התשתיות במרחב", וכן התייחס למשפחות הנרצחים: "צה״ל משתתף בצערן, וימשיך ללוותן ומאחל החלמה מהירה ללוחם שנפצע באירוע. כמו כן, נמשיך לפעול בנחישות למען שמירה על ביטחון התושבים".

זירת האירוע בצומת גיתי אבישר
זירת האירוע בצומת גיתי אבישר | צילום: חדשות 13

כזכור, כשלושה ימים לאחר הפיגוע, שאירע בשני מוקדים שונים בשומרון, חוסל עומאר אבו לילא מהכפר א-זאויה שביצע את הפיגוע, בידי כוחות הביטחון בכפר עבווין הסמוך לרמאללה. זאת, בעקבות מידע שהגיע לשב"כ, כוח ימ"מ צר על המבנה שבו התבצר המחבל ובמקום התפתחו חילופי אש, שבמהלכם נורה המחבל למוות. בקרב כוחות הביטחון לא היו נפגעים באירוע.

חודש לאחר חיסולו, כוח צה"ל הרס את ביתו של אבו לילא. אביו התייחס להריסת הבית, ואמר כי "הבית הזה לא משנה לנו, הרסו לנו אותו ונבנה אחד אחר. עומאר הביך אותם במהלך חייו והם רצו להביך אותנו, אבל היום אנחנו אלה שהבסנו אותם". גם אמו הצהירה: " תביאו עוד דחפור שיפרק עלינו בית נוסף, זה לא מזיז לנו. אנחנו נמשיך להיות חזקים. אנחנו שמחים היום, זהו יום חג עבורנו".

עומאר אבו לילא וזירת הפיגוע בשומרון | צילום: רויטרס

"הריסת הבית מדגימה את חוסר היכולת של ישראל להרתיע את הלוחמים הפלסטינים בגדה", נמסר בתגובה מחמאס. "העם שלנו ערוך ומוכן להפתיע את הכיבוש בכל עת – ההתנגדות הפלסטינית בגדה צריכה להיות חזקה ואיתנה".

כחודש טרם הריסת הבית, הגיע אבו לילא, בן 18 וללא עבר בטחוני, מאזור סלפית לצומת אריאל ודקר את קיידאן. לאחר מכן חטף המחבל את נשקו ונמלט לכיוון כיכר אריאל - שם, פתח בירי לעבר כלי רכב לבן ופגע ברב אחיעד אטינגר, בן 46. המפגע ירה לעבר רכב אדום, שבו ישב אזרח שניסה לירות לעברו - אך לא הצליח. בהמשך רץ המחבל לכיוון צפון, גנב רכב הונדה כחול ונסע לאזור צומת גיתי אבישר - שם ירה לעבר טרמפיאדה ופגע בחייל בן 19. המפגע המשיך לכפר בורוקין, נטש את הרכב בכניסה וברח. הפצועים הובהלו לבית החולים בילינסון, כשאחד מהם מורדם ומונשם.